Defecte accu bosch PSR 14,4 schroeftol / boor

Robin4

  • #1
Niet erg lang gebruikte schroef tol / boor van bosch heb ik hier liggen met een defecte accu..
Ontstaan omdat voor mij niet echt duidelijk was wanneer de accu vol is geladen. Je verwacht dat als de accu vol is dat er een lampje vanzelf uit gaat.. Maar dat viel mij eigenlijk nooit op dat dit gebeurde.. In het begin vaak vrij vroeg van het net af gehaald omdat ik anders bang was dat de accu kapot zou gaan.. Ik merkte met gebruik van deze machine dat hij vrij snel ook weer leeg was.. Dus ik dacht misschien doe ik hier de accu te kort.. Langer erin laten zitten, zelfs 1 dag.. Maar nog geen lampje uit.. ook al eens 2 dagen geprobeerd en ook geen lampje uit.. Voor mij was het moeilijk in te schatten wanneer hij dan wel klaar was..

Maar goed tijdje geleden nog gebruikt. En viel al op dat de accu zomaar leeg was.. Dus weer opgeladen en ging hij die zelfde dag bij gebruik nog prima mee..
De klus was klaar en aan de kant gezet.. De volgende dag wilde ik hem weer gebruiken en weer helemaal leeg.. Dus kan hier wel mij conclusies gaan trekken dat de accu naar de ***** is.

Mij valt het op dat ik op het internet meer mensen met een zelfde defecte accu(s) hebben..

Ik zie overigens ook dat er vervanging accus zijn die niet het origineel zijn.
Blijkbaar op de markt gekomen ten vervanging van de originele accu..

Ik wil eigenlijk daarom ook geen dure originele accu meer kopen en straks weer met het zelfde probleem zitten..

Ben zelf ook wat wezen zoeken betreft de accu techniek de Nicad en de NiMH wat gebruikt word in de batterijen..

Ik vond dit op lucsala.nl:
NiCd-versus MetaalHydride-accu's

Praktische tips van Alexander Batteries

Er bereiken ons regelmatig vragen over het werken met accu's. Momenteel zijn de NikkelCadmium-typen nog volop in gebruik bij notebooks, audio-apparatuur en camcorders. MetaalHydride en LithiumIon zijn bezig om zich een marktplaats te verwerven. Wij vroegen Alexander Batteries naar gebruikstips voor efficiënte toepassing van NiCd- en MH-cellen. Over accu's doen allerlei geruchten en halve waarheden de ronde. De meeste problemen/ klachten betreffen geheugeneffecten (en daarmee het snel afnemen van de gebruiksduur), schadelijkheid voor het milieu en een onvoldoende klemspanning. Allen factoren waar de koper ter dege rekening mee dient te houden. Anders dreigen er mal- functioneren of een overbelasting van ons milieu. Alexander Batteries is gespecialiseerd in allerlei soorten oplaadbare accu's. Zij kunnen vrijwel elk denkbaar formaat en klemspanning leveren en beschikken over een grote gebruiksexpertise. In dit artikel zetten wij de door dit bedrijf gegeven tips en specificaties op een rijtje gerubriceerd naar NiCd- en MH (in de praktijk Nikkel MetaalHydride)-cellen.
NiCd

Vuile contactpunten vormen een bron van ellende. Zowel qua tegenvallende bedrijfsresultaten als lastige storingen.
Snelladers zijn schadelijk voor batterijen die zes maanden of langer zijn opgeslagen. Gedurende 14 tot 20 uur met een geringe stroomsterkte verdient aanbeveling. Daarna zijn de NiCd-cellen weer geschikt voor snelladen.
Ook bij temperaturen beneden de 5 graden Celsius valt snelladen af te raden. De interne chemische reacties verlopen binnen deze temperaturen gewoon te traag. Er kan drukverhoging ontstaan en de capaciteit loopt terug.
Overladen is bij NiCd altijd uit den boze. Natuurlijk bestaat er een zekere veiligheidstolerantie. Overschrijd niet de aangegeven limieten!
Diepontladen (het helemaal leegtrekken over een gloeilamp) tot beneden de 1 V per cel kan een polariteitsverwisseling tot gevolg hebben Gelukkig zijn de meeste chargers/dechargers hier tegen beveiligd. Het ontlaadproces wordt beneden de 1 V gestaakt.
Bij hoge temperaturen treedt een versnelde interne ontlading (hogere chemische activiteit) op. Bewaar NiCd-cellen daarom zo koel mogelijk.
Ook NiCd-cellen kunnen in vuur giftige dampen afgeven en door interne gasvorming exploderen. Meegeven aan de chemocar dus in plaats van tussen het huisvuil te deponeren. Het Cadmium zelf is een uiterst giftig zwaar metaal.
Het maximaal vermogen wordt alleen gehaald als de NiCd-cellen zojuist optimaal geladen zijn. Niet elke (snel-)lader haalt 100% vermogen en ten gevolge van zelfontlading loopt het vermogen binnen enkele dagen al terug. Tussen de 80-100% passen de betere laders druppellading toe om overladen te voorkomen.
Gebruik alleen laders die voor het desbetreffende type NiCd-cellen gemaakt zijn.
Trek de NiCd-cellen circa 1 x per maand leeg op een goede decharger of laat het gebruikende apparaat aanstaan tot de cellen leeg zijn. Dit dechargen gaat het geheugeneffect tegen.
De eerste keer de nieuwe NiCd-accu 15 tot 20 uur (zie aanbeveling in de gebruiksaanwijzing) opladen. Dan kunnen de cellen zich vormen.
De maximale capaciteit van nieuwe NiCd-accu's wordt pas na 3 tot 4 maal laden bereikt.
NiMH

In het algemeen geven NiMH-cellen een langere levensduur en betere vermogensprestaties dan gelijksoortige NiCd-accu's. Een gewone NiCd-accu presteert doorgaans circa 10% minder (lagere klemspanning) dan eenzelfde type Alkali-batterij. Op deze gronden verdienen NiMH-accu's, ondanks de hogere prijs, de voorkeur boven NiCd-typen.
NiMH-accu's laden aanmerkelijk sneller (richtlijn 1,5 uur) op dan hun NiCd-collega's. U mag daarvoor alleen een geschikte lader gebruiken. Een aantal laders zijn zowel geschikt voor NiCd als NiMH. In de meeste gevallen verdient een speciale NiMH-lader de voorkeur voor een zo optimaal mogelijk resultaat.
NiMH vertoont gegarandeerd geen geheugeneffect. Wel dient vermeld te worden dat er tegenwoordig ook NiCd-accu's zonder geheugeneffect leverbaar zijn.
De gebruiksrange van NiMH-cellen is beperkt van -5 graden tot circa 40 graden Celsius. Dat schept problemen bij extreme omstandigheden. NiCd-cellen kunnen buitenshuis dus beter presteren.
NiMH heeft een hogere zelfontladingsgraad dan NiCd. U zult de NiMH-accu's daarom vaker moeten (her-)laden. Ook kan de startcapaciteit lager liggen dan verwacht.
Er zijn problemen met lekkende cellen gemeld. Gebruik daarom alleen NiMH-accu's van een gerenommeerde fabrikant in kwetsbare of medische apparatuur.
NiMH-accu's zijn, in tegenstelling tot NiCd-typen, nog niet in alle formaten en klemspanningen leverbaar.
Een NiMH-accu heeft in het algemeen een langere levensduur dan een gelijksoortige NiCd-accu.
Ondanks hetgeen er soms beweerd wordt geeft ook NiMH een probleem bij de afvalverwerking. Er moeten nog specifieke verwerkingstechnieken ontwikkeld worden.
Ook bij NiMH valt het aan te bevelen om de contakten goed schoon te houden. Voor meer informatie: 02522-18224
U.S.
Ik maak eruit op dat de nicd beter werkt buitenshuis.. En NiMH bij een temperatuur onder de -5 niet meer wilt werken


Mijn vraag is, welke techniek batterij kan ik het beste hebben voor de schroeftol?
Is het slim om voor een NiHM te kiezen tegenover de NiCD?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
NiMH is standaard de beste battery.

Overigens is die accu waarschijnlijk gewoon defect gegeaan door te diepe zelfontlading(wegleggen met lege accu) en te weinig gebruik.

De imitatie accu's zijn niet op de markt omdat de originele slecht zijn, maar omdat er een markt voor is omdat een accu standaard maar 1000 tot 1500 laadscycli maximaal heeft.

Bij NICD en NIMH doet een standaard lader er 14 uur over om een accu te laden en daarna mag de accu gewoon op de lader blijven. bij snelladers zit er een controle systeem op welke naar een andere laadstand gaat(onderhoud) als de accu vol is.
 

Poster

  • #3
Https://www.youtube.com/watch?v=tP6frVj-Kpc

Of als alternatief
 

Robin4

  • #4
Ik vind dat laatste wel erg te veel beun.. Dus daar begin ik dan ook niet aan.

Ik heb voor nou maar een goede imitatie NiMH accu besteld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu