Dampremmende laag isoleren??

Theofiel3001

  • #1
Halo allemaal

Ik had twee vragen:
1
Ik wilde graag ons schuin dak isoleren dat waarschijnlijk opgebouwd is uit pannen, panlatten, (isolatie laagje weet ik niet zeker), afgewerkt met zoals het lijkt ondervloer planken die zijn geschilderd. Deze planken zien er niet mooi uit en ik wilde dit mooi afwerken met een gipsplaten plafond. Extra isolatie is in dit uit 1910 daterende huis geen overbodige luxe. Beetje onwetend begonnen met spijkerflens en luchtdicht (dampdicht) afgetaped met alu tape. Na een week (en meer info rijker) toch een kijkje genomen achter spijkerflens en inderdaad was de isolatie al behoorlijk nat. (opzich raar want luchtdicht afgetaped, is geen condens vanbinnen uit toch??). Dus geverfde planken laten niet genoeg condens door, is er nu toch een oplossing om dit te isoleren.

2 als ik niet kan isoleren, kan ik dan wel afwerken met gipsplaat, ik laat dan 8 cm ruimte tussen planken en isolatie (o.a. spot inbouw). Gaat dit op den duur dan ook vocht problemen geven??

Al vast bedankt voor uw reactie

MVG Theo
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #2
Hallo Theo.
Punt 1
belangrijk is om te weten wat er toch onder die pannen zit.
Dus wat voor materiaal zit er aan de buitenkant van het dakbeschot.
Als we dat weten dan kunnen we verder zien wat er aan de hand is vanwege het vocht.
Punt 2 word in afwachting van punt 1 beantwoord.
 

Theofiel3001

  • #3
Beste Rene,

Ik heb het eens bekeken en het dak bestaat uit pannen, panlatten en dan meteen de ondervloer planken die geschilderd zijn, dus geen isolatie aanwezig.

Gr theo
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #4
Op de isolatie heb je last van het douwpunt.
dit is het punt waar het 0 graden is.
Tegen het dakhout eerst latten van 20 mm schroeven.
Onder in het te isoleren vak 3 gaten boren door dakbeschot van 30 mm.
Dit doe je boven in het vak ook.
Deze gaten zijn voor ventilatie.
Niet tegen deze latten van 20 mm dampremende folie.
Plaast de isolatie tegen de folie.
Plak de isolatie af tegen de balken.
Zorg dat alles goed dicht is
Zorg voor een spouw voor de isolatie.
Deze is voor de spotjes.
Waar de spotjes komen de isolatie even beschermen met een stuk afvalgips.
 

Tiho

  • #5

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #6
Bedankt TIHO.
men neme een temp van 20 graden celsius.
Vochtigheid 55%
dauwpunt 10,7 graden celsius.
Prachtig uitgerekend.
Maar waar is dat punt in de constuctie.
4 cm in de isolatie.
3 cm in de isolatie.
5 cm in de isolatie.
Waneer isolatie nat is aan de buitenzijde betekend dit dat het dauwpunt zich in de isolatie bevind.
Als isolatie nat is doet het niets meer.
Dus de R waarde loopt naar beneden.
Waardoor het dauwpunt zich weer verplaatst naar binnen.
Dus Wat ik aan wil geven als het Nul graden punt zich in de isolatie bevind.
het dauwpunt niet ver uit de buurt zal liggen.
Met deze gestuurde berekening kun je mooi uitrekenen waarom glas condenceerd of staal bij een raam.
Maar het dauwpunt in de construktie vraagt heel wat meer dan luchtvochtigheid en temperatuur.
Daar zijn redelijke uitgebreide berekeningen voor nodig.
Daarom vraag ik ook altijd waar de constructie uit bestaat.

Maar Toch bedankt voor de link.

Rene
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
En als ik het bericht van 29 december 23:16 nog eens lees mis ik toch de damprem aan de warme kant.
Er wordt wel een dampremmende folie, 20 mm voor het dakbeschot geplaatst, maar ik dacht dat dit een dampdoorlatende folie moet zijn.
 

Tiho

  • #8
Was me nog niet opgevallen Wgb, maar je hebt gelijk. 2x dus gelijk
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #9
Ik praat altijd over dampremmer en dam dichte folie.
De isolatie die TS toepast is glaswol met alu cascheerlaag.
Deze is dampdichter dan gewone dampdichte pe folie.
Opbouw
Dakpannen.
Panlatten
Spouw tengeldikte.
Dakhout ongeveer 22 mm denk ik.
Luchtspouw doormiddel van latten 20 mm
Dampremmer.!!!!!!(dampdoorlatende)
Isolatie spijkerflens deken afgeplakt met alu tape.(dampdichte)
spouw tbv spots
Latten
Gipsplaat.
Waar zit nu de dampremmer de koude of de warme kant.


En ok ik zal voortaan dampdoorlatende gebruiken
 

Tiho

  • #10
Damprem warm dampopen koud.

Er zijn hier ook weinig mensen die folie aanbevelen aan de buitenkant, deze keer zie ik er ook weer het nut niet van in. Het is weer een extra storende laag mi.

Dampopen folie moet naar mijn idee op je dakbeschot en als het onbeschoten is kun je het aan de binnenkant doen.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #11
De DAMP OPEN folie is er voor om het natworden van de isolatie tegen te gaan.
Waardoor de isolatie waarde terug kanlopen.
Bij een houtskelet binnen muur doe je ook dampopen folie aan de spouwzijde.
dit is puur voor de bescherming van de isolatie.
Want de TS gaf aan dat zijn isolatie nat was ondangs de dampdichte binnenkant.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #12
Https://www.scribd.com/document/241725595/formule-blad-hoofdstuk-1-en-2-pdf
Lees dit maar eens TIHO en WGB. en andere geintreseerden.
Als je dit berekend in een constructie dan pas weet je wat er in een constructie gebeurt.
 

Tiho

  • #13
Dus dat was natgeregent?

Als de isolatie nat was, is een van beide zijdes open geweest.

Ik denk de warme.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #14
Het naisoleren van een dak, is altijd een delikaat klusje.
Als je het niet goed doet, kan heel je dak weg rotten.

Zoals de TS aangeeft, zit er vocht in de isolatie.
Bij het isoleren van een schuin dak, moet je altijd zorgen, dat de isolatie niet tegen het koude dakbeschot aanzit.
Dus zul je moeten zorgen voor een spouw tussen dakbeschot en isolatie, die ook nog eens geventileerd wordt.
Dit had Rene ook al aangegeven, in het begin.
Doe je dat niet, dan krijg je condensvorming op het dakbeschot.
 

Sjaan Smit

  • #15
Rene de klusser schreef:
Bij een houtskelet binnen muur doe je ook dampopen folie aan de spouwzijde.
De 'spouw'' zit in dit geval tussen de pannen en het dakbeschot dus dan zul je het toch van buitenaf moeten doen...

Quote Tiho:Dampopen folie moet naar mijn idee op je dakbeschot .....

deze keer met Tiho eens... :wink:
 

Tiho

  • #16
Peter eenieder die luistert naar zeer bekende isolatieproducenten, krijgt volgens jou dus een verrot dak. Bij mij zit alles ertegen en dat blijft het ook. Deels kan ik er nog bij en het blijft evengoed droog.

Creeer je luchtcirculatie, dan maak je het juist makkelijker om vocht dus ook te verplaatsen waar je het niet wilt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Als er geventileerd en een spouw moet worden gemaakt vermeld dan ook even welke diameter die gaten moeten hebben en hoeveel gaten er per lopende meter moeten worden gemaakt.
Ik kan me ook nog voorstellen als je een aantal gaten onder in een dakbeschot maakt de afstand naar de bovenste gaten ook van invloed is wat betreft het aantal en diameter van die gaten.
 

Chathanky

  • #18
Op nieuw het wiel uitvinden is niet echt nodig.
Als je kijkt op site`s van bekende fabrikanten staan daar de verwerkingsvoorschriften aangegeven van hun isolatieproduct.
Waar je rekening mee moet houden is de verflaag. Die kan afsluitend zijn dus als dampremmend aangezien worden.

Er zijn fabrikanten die ook de "moeilijke" berekeningen bij voegen voor de wat meer ervaren of geinteresseerde klussers.

Bepaalde basisprincipes zijn:

Tocht in bv. glas of steenwol verlaagd de isolatiewaarde. Dit kun je tegen gaan door een dampopen folie.

Aan de warme woonzijde is de vochtbelasting het grootst. Die dient meer vocht tegen te houden dan de lagen daarachter. Lekages in de damprem kunnen problemen geven, hoeft niet perse zo te zijn.

Het vocht voer je voormnamelijk af van binnen naar buiten. Als er voor het isoleren een afsluitende laag zit dien je deze eerst vrij te maken indien dit mogelijk is. Zo niet zijn er de zgn. klimaatfolies die nog een oplossing kunnen bieden.

Het isoleren begint bij het goed bekijken wat de huidige situatie is.
Heb je al vochtproblemen ga dan na wat de oorzaak is. Een bestaand vochtprobleem weg isoleren is niet mogelijk.
 

Rene de klusser

Specialist Bouw
  • #19
Hallo
Ik had mij afgesloten van deze discussie.
ik wil een klein voorbeeld aanhalen wat mij in 1998 is gebeurt.
Een dak restauratie in Emmen.
Pand 1876.
pannen,dakbeschot,gordingen.spanten.
Isolatie aanbrengen 12 cm Steenwol.(tegen dakbeschot)
Dampdichte folie binnen zijde.
Dampopen folie buitenzijde op dakhout nieuwe tengels en latten.
Oude pannen weer aan gebracht friese gegolfde.
Binnen zijde dakhout geschildert met lijnolieverf.
Werk gereed klant zeer tevreden.
1,5 jaar later klant belt lekkage.
Onderzocht,pan kapot Oorzaak dachten wij.
Plafond gesausd en alles weer netjes.
1 jaar later, een antal kringen in het plafond.(lekkage pan kapot).
maar nee niets te vinden.
Plafond los gehaald en wat bleek alles verrot.
Bouwfisicus erbij gehaald en wat bleek.
Dauwpunt in de isolatie.
Oorzaak de dampdifusie weerstand van het dak incl de dampopen folie te groot.
Na een restauratie en €197.000,00 armer toch besloten om een cursus bouwfisica te volgen.
Tijden de cursus er achter gekomen dat het na isoleren van een dak,het moeilijkst is om het goed te doen.
Na vele onderzoekken en overleggen over gegaan op het aanbrengen van een licht gefentileerde spouw tussen isolatie en dakhout.
sindsdien geen problemen meer gehad.
Heb de laatste jaren veel zweedse woningen gebouwd en daar heb ik nog meer ervaren dat ventilatie buiten de isolatie esentieel is.
Hierbij wou ik afsluiten en een ieder folle lok en seine in het nieuwe jaar toewensen
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
Topic opgeschoond.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu