Dakisolatie (PIR) van binnen , dak zonder dakbeschot 1770.

Beste Forummers,

Graag wil ik hier nog wat advies inwinnen voordat ik mijn dak ga isoleren. Wil het dak (woning uit 1770) van binnenuit gaan isoleren met folie + pir en dan een metalstud (optioneel nog glaswol of vlas aanbrengen) en dan netjes afwerken met gipsplaten en stucwerk.

Ik heb een stuk al proef inmiddels bevestigd graag hoor ik jullie advies en of tips.

1732092352619.png
 
Ik heb grote twijfels bij deze opbouw.
Zo te zien zijn het al zeer oude daksparren die wellicht zeer goed bewaard zijn gebleven. Dat heeft hoogstwaarschijnlijk vooral te maken met het feit dat ze steeds rondom luchtig zijn gebleven.
Je gaat dit nu drastisch wijzigen door die folie er onderaan tegen aan te brengen. Het minste vocht dat nu daar terecht kan komen zal de sparren langer nat houden waardoor de aantasting nu snel kan gaan.
In geval je de dakbedekking niet wenst te vernieuwen en je dus geen onderdak boven op de sparren kunt voorzien zou ik eerst flexibele biobased isolatieplaten zoals bijvoorbeeld houtwol tussen de sparren klemmen tot tegen de onderkant van de panlatten.
Daarna kan je een constructie aanbrengen onder de sparren (hout of metaal) die je vervolgens ook weer opvult met dezelfde soort isolatie.
Bij dit soort vochtregulerende isolatie is een dampscherm mogelijk maar niet persé nodig en kan je hierna de afwerking luchtdicht maken met bijvoorbeeld gipsplaten.
Je hebt dan een opbouw die langs de koude kant veel dampopener is dan aan de warme kant waardoor inwendige condensatie vrijwel uitgesloten is en de sparren steeds droog zullen blijven.
 
En natte isolatie als gevolg van het ontbreken van een onderdak.
Stuifsneeuw en een lekke dakpan veroorzaken dit.
 
Het zijn geen antieke pannen maar sluitpannen. Stuifsneeuw heeft daarbij geen kans.
En uiteraard als de pannen nu lekken moet je daar iets aan doen en als ze later lekken kan je dat met de voorgestelde opbouw onmiddellijk merken en moet je er dan iets aan doen.
En moest de isolatie toch uitzonderlijk en tijdelijk ergens een beetje nat worden dan is dat geen probleem met biobased isolatie zoals houtvezel.
Met een opbouw zoals TS reeds als proef heeft gemaakt is er kans dat je niet zult merken dat er een pan kapot is en kunnen de oude sparren langdurig nat blijven, schimmelen en rotten zonder dat je er erg in hebt.
Een dampopen onderdak is altijd beter maar zonder hoeft daarom nog geen groot probleem te zijn.
 
Lekkage risico's zijn er eigenlijk altijd bij na isolatie.
Biobased rot ook weg als er water op lekt.
Handmatig de dakgoten schoonmaken en dan meteen onder de pannen kijken en je zit veilig.

Door de folie kan de isolatie niet nat worden,
sowieso geen groot probleem bij pir. Leg de volgende laag folie wel achter de eerste. Zodat eventueel water eraf loopt. De muur onder de isolatie wordt dan nat, hoewel je die vast ook zal gaan isoleren, zal je dan uiteindelijk buiten vlekken op de muur gaan zien.

Ideaal de pannen er "even" af en daar een folie laag.
 
Dag,
Allen dank voor de reacties..

De oude sporen zijn zeer zeker nog in een goede staat, lees; 250 jaar oud. Voorheen nooit behandeld tegen houtrot. Inmiddels alles gespoten en behandeld.

De vorige bewoners hadden zelfs een soort vijverfolie (echt waar) tussen de sporen liggen. Zelfs dit had geen invloed schijnbaar.

Vandaar dat het me zelf een nette en goede oplossing leek om PIR te gebruiken , hoge RD en weinig plek wat het inneemt. Zijkanten van de woning heb ik allen laten voorzien van zinkbeschot (hier kan het dus niet meer lekken).

Ben uiteraard wel van plan om mijn dak jaarlijks te laten controleren om defecte pannen te wisselen etc.

In hoe verre heeft dampopen isoleren zin? Als de isolatie nat wordt ben ik toch weer terug bij af en kan alles weer open of is dit te kortzichtig.

Gr
 
In hoeverre dampopen isoleren zin heeft?
Bij dampopen isoleren kan de vanuit de woning indringende waterdamp naar buiten ontsnappen voor die kan condenseren en dus vloeibaar water wordt. En zelfs vloeibaar water dat in de opbouw zou kunnen terechtkomen kan er onder dampvorm weer terug uit.

Bij een dampdichte buitenafwerking is dat niet het geval waardoor waterdamp kan condenseren tegen het buitenste dampdichte oppervlak. En dan krijg je ipv waterdamp vloeibaar water dat er vervolgens niet meer uit kan en schade kan veroorzaken aan de houten constructiedelen en de isolatie.

Ik weet niet hoe die zijkanten van de woning precies zijn afgewerkt met zinkbeschot maar indien je hier de opbouw niet volgens de regels hiervoor hebt gedaan zou je door dat zinkbeschot juist meer vloeibaar vocht in de opbouw kunnen krijgen. Oppassen dus!
Door die zinken bekleding ga je weliswaar minder kans op daklekken hebben maar vocht in de opbouw komt meestal niet van een lekkende dakbedekking maar veel eerder door inwendige condensatie van leefvocht dat er van binnenuit in doordringt, daar bij een dampdichte buitenafwerking consenseert en vervolgens niet meer naar buiten toe kan uitdampen.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
12
Weergaven
2K
Dak en schoorsteen
MvanV
Reacties
9
Weergaven
3K
Dak en schoorsteen
Koekiemonster
Reacties
2
Weergaven
584
Dak en schoorsteen
Jackd
Reacties
1
Weergaven
580
Dak en schoorsteen
IJkenhout

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu