Dakisolatie "nul op de meter" woning

DuurzaamHuis

  • #1
Op dit moment zijn we het huis dat we hebben gekocht grondig aan het verbouwen. Het idee is dat het huis zoveel mogelijk duurzaam / zelfvoorzienend wordt.

Het huis heeft een plat dak en krijgt een grond-warmtepomp en vloerverwarming, een regenwater tank en het dak komt vol zonnepanelen te liggen. Isolatie is daarom erg belangrijk natuurlijk.

De dakbedekking wordt vernieuwd, er wordt nieuw bitumen opgelegd. Nu hebben we het plan om sowieso binnen tussen de balklaag (20cm) met glaswol te gaan isoleren. Dat wordt erin geblazen. Aan de binnenkant komt daar dan nog een dampremmende folie en gipsplaat tegenaan. Dit levert een R-Waarde van zo'n 5,4 op.

Nu weet ik dat het beste is om OF binnen OF buiten te isoleren. Maar binnen wil ik niet mog meer ruimte/hoogte kwijt zijn. Nu denk ik erover om op het underlayment eerst nog PIR platen van 4 cm te laten leggen en dan pas bitumen. Dit levert dan in totaal een dak met R-waarde van ongeveer 7 op. En zal er voor zorgen dat de warmtepomp minder energie gaat gebruiken.

De zonnepannelen installateur heeft echter aanegeven dat hij alleen direct op underlayment kan werken. Anders is er te veel kans op beweging / scheuren van het bitumen. Nu zijn er ook sandwichpanelen met PIR en Underlayment verlijmd, maar dan krijg je dus underlayment, pir, underlayment.

Mijn vraag:
Gaat het goed om aan de buitenkant van het dak op het underlayment nog PIR te leggen? En is de dubbele sandwich van underlayment / pir / underlayment een optie? Of hebben jullie andere ideeen?

Dank voor jullie tijd!
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #2
    Een Rc van 7 is erg minimaal als je een energiezuinig huis wilt. Zeker bij zo'n huis met veel buitenoppervlak. Tenzij je de verspilde energie gewoon compenseert met extra zonnepanelen :roll:

    Ik adviseer je een NZEB-berekening te laten maken. Dat behoedt je voor verkeerde verwachtingen en teleurstellingen.

    Als de dakbedekking toch wordt vernieuwd, en je veel gaat verbouwen, waarom dan niet alle isolatie aan de buitenkant? Aan de binnenkant isoleren is vragen om problemen. Je moet dan op zijn minst klimaatfolie toepassen of zorgen voor een gesloten (!) dampremmende laag. Dus geen centraaldozen e.d. in het plafond.

    Worden de zonnepanelen op het dak gezet met ballast of bevestigd? Met ballast kan volgens mij gewoon op de isolatie. Uiteraard moet de constructie er wel op berekend zijn, maar het dak gaat er toch af.
     

    DuurzaamHuis

    • #3
    Dank voor je reactie!

    Aan de buitenkant isoleren is helaas geen optie meer vrees ik, omdat ik dan de vergunning moet aanpassen en weer maanden verder ben bij de gemeente. :(

    We willen binnen wel klimaatfolie toepassen. Maar hebben ook led spotjes in het plafond :? Dus luchtdicht is het niet. Verwarrend blijft ook het verschil tussen dampdicht en dampremmend. Ik zou hier juist dampremmend zeggen, zodat eventueel vocht er ook weer uit kan?

    Het huidige bitumen op het dak wordt verwijderd, maar de underlayment blijft liggen. Dus niet het hele dak gaat eraf. De zonnepanelen worden bevestigd, dus geen ballast.
     

    DuurzaamHuis

    • #4
    Ik heb even een schematische weergave gemaakt van het idee nu.



    De PIR platen voor de buitenkant zijn te koop als sandwichpaneel met pir en underlayment verlijmd. Als we die direct op het bestaande underlayment schroeven zouden daar toch geen vochtproblemen te verwachten moeten zijn?

    Ik heb nog even wat doorgezocht op het forum en kwam in een andere post nog het gebruik van kapjes op de spotjes tegen, die je dan laat aansluiten op de dampremmende laag. Vraag me wel af hoe dicht dit wordt.

    En verder is het nog steeds verwarrend of we binnen dan een damp remmende of damp werende/dampdichte folie nodig hebben.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #5
    Wat wordt het afschot van je dak? Daken van een aantal jaren terug lopen matig af.
    Wat is de constructie om die panelen mechanisch op het dak te plaatsen? Door de dakbedekking?
    Tot nu toe is de droogtijd van het dak iets te lang. Een platdak moet, van ongeveer van Oktober tot Mei vocht kunnen verzamelen en van Mei tot Oktober moet het weer kunnen drogen. Het geheel, dus alle lagen, moet dusdanig zijn gekozen dat het per seizoen meer/beter kan drogen.
     

    DuurzaamHuis

    • #6
    Het "platte" dak loopt over de gehele breedte zo'n 10cm af. De hoek van het schuine dak is zo'n 10 graden.

    Ik ben nu vooral wel benieuwd of de dubbele oplossing mogelijk zou zijn. Dus op de basis underlayment nog een sandwich met PIR en underlayment. Of geeft dit dan toch problemen bij de underlayment laag die tussen de isolatielagen klem zit?

    Dank!
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #7
    Zoals ik al schreef, van dit voorstel is de droogtijd te lang. De temperatuur binnen 20 gr 50% vocht. Buiten -5 met 80% vocht.
    Het vreemde is, deze constructie kan ik niet droger krijgen wat ik ook speel met de lagen.
    Toch wel benieuwd hoe zet je deze installatie op een platdak direct op de underlayment.

    Mocht je de technische gegevens kunnen vinden van Supafill graag.
     

    DuurzaamHuis

    • #8
    We zijn een woning met (deels) plat dak aan het renoveren en er wordt een stuk aangebouwd. De woning moet zo duurzaam en dus goed geisoleerd als mogelijk worden. (De hele woning krijgt vloerverwarming)
    Nu wilden we vanwege het bestaande dak eerst aan de binnenkant gaan isoleren. Maar de isolatie moet dan tussen alle houten balken gezet worden, die tevens minder goed isoleren. Nog maar niet te spreken over het dampscherm in combinatie met een grote hoeveelheid spotjes. En een nieuwe H-Balk van 8 meter, die tussen de oude en nieuwe balken voor de verlenging is geplaatst en dan vrij dicht onder het bitumen komt te zitten.

    Nu willen we alsnog aan de "buitenkant" gaan isoleren. Op het bestaande underlayment komt dan een dampwerende laag en daarop 180 mm PIR isolatie. Als dakbedekking wordt bitumen gelegd.

    Alles prima zou je zeggen, maar omdat er 36 zonnepanelen op het dak komen, hebben we een "harde" ondergrond nodig om de rekken van de panelen vast te schroeven. Vanwege de grote hoeveelheid panelen gaan we sowieso niet werken met ballast / tegels.

    Mijn idee:
    Als isolatie gebruiken we met underlayment verlijmde PIR platen. Deze platen lijmen en schroeven we dan met de PIR zijde tegen het bestaande underlayment aan. (Underlayment van de nieuwe plaat dus weer bovenop.) Op die manier creeren we direct onder het nieuw te leggen bitumen een harde underlayment laag voor de bevestiging van de panelen. En hebben we een warm dak met 1 grote aaneengesloten "plaat" isolatie. De nieuwe H balk ligt dan ook helemaal "warm".

    Vraag / eventueel probleem?
    Zouden er op deze manier nog (vocht) problemen kunnen ontstaan? Er zit dus een Underlayment plaat direct onder het bitumen, met daaronder PIR. En er zit een plaat underlayment onder een dampwerende folie met daaronder, aan de binnenkant "binnenlucht".

    Zie schematische weergave en impressie. Dank voor het meedenken alvast!



     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #9
    Mijn vraag hoe je de panelen op het dak gaat monteren.
    Wat doe je zodat het dak niet wegwaaid.
    Hoe ga je de PV panelen op dit dak vastzetten.

    Ik heb een twee drie geen getallen van multiplex PUR platen. Gesimuleerd, samengesteld met allemaal losse materialen/lagen.

    Deze opstelling van binnen naar buiten. OSB 18 mm, PE damprem 0,2 mm, PUR platen met vlies gecacheerd 180mm, 22 mm OSB en een bitumen dakbedekking. In deze opstelling wordt iets van vocht verzameld.

    Idem OSB 18, PUR platen 180 mm onder en boven voorzien van aluminium cachering, 22 mm OSB en een bitumen dakbedekking.
    Deze opstelling is beter, minder vocht.

    Let op je zal ergens moeten schroeven, gaten in de damprem enz.
    Lijkt me dat je wat huiswerk moet maken. Zet je de panelen in een frame zodat je gewicht op het dak krijgt en alles blijft liggen of ga je gaten in de waterdichting maken.
     

    DuurzaamHuis

    • #10
    Hi Wgb,

    De panelen komen in rekken en de rekken worden met clickfit schroeven aan het dak vastgemaakt. Vandaar dat de underlayment nodig is. Zie hier:

    De onderste, bestaande laag underlayment zit aan de balklaag geschroefd. Ik neem aan dat deze aan de muren verankerd zijn, maar ga ik checken.)

    De te plaatsen laag PIR en daarop underlayment worden voorgelijmd geleverd. Deze kunnen we ook op de onderste plaat underlayment lijmen en daarna extra vastschroeven. Het extra vastschroeven betekent alleen dat we door de dampremmer gaan.

    Je zegt dus dat PIR met aan beide zeiden alu een goed resultaat geeft ten opzichte van een PE dampremmer? PE dampremmer blijft dan helemaal achterwege en we sealen de platen met alutape?

    Dank voor de hulp alvast. Met de vele reacties op dit forum verdient dat eigenlijk minimaal wel een fles wijn vind ik!
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #11
    Ik vraag me nog steeds af hoe je de bovenste laag of lagen vast gaat krijgen. Of je losse isolatie platen neemt of een multiplex PUR plaat deze zal je toch vast moeten zetten aan de bestaande multiplex.
    Ga je de bovenste plaat multiplex aan de onderste plaat bevestigen moet je rekening houden met het ontstaan van corrosie op de schroeven. De bevestigings middelen moeten de juiste behandeling hebben gehad. Orienteer je maar eens op dakschroeven.

    Vind het opvallend toen ik nog werkte was het not done om door de dakbedekking te schroeven. Tijden veranderen. :D

    Ik weet het niet is er niets beters. Wat denk je van een laag sneeuw op je dak, welke gaat ontdooien.
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #12
    En hoe wordt het dak vastgemaakt zodat het niet kan opwaaien ?
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #13
    Ik heb de twee topics samengevoegd. Het is immers dezelfde vraag.

    Een dampscherm wat doorloopt over spotjes is vragen om problemen. Beter een oplossing kiezen waar het dampscherm niet nodig is.

    Zorg dat je je garantie op het dak behoudt. De panalenboer kan de waterdichtheid van het dak ook garanderen voor +15jr.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #14
    Kan je verzekeren dat die 15 jaar zo omzijn. Wat zouden de kosten worden als er een nieuwe laag dakbedekking moet worden aangebracht. En hoe ga je dat doen met al die pennen op het dak. Alle pennen eruit en opnieuw monteren.
    In iedergeval was de stroom goedkoop. Dat bedrag kan je alvast reserveren. :wink:
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu