Dakgoten vervangen (zinken bakgoot)

Zijnstra

  • #1
Ik ben van plan mijn dakgoten te gaan vervangen. (2x 10m.)

De huidige constructie bestaat uit multiplex boeideel en onderplank met een kunststof dakgoot.
Deze contructie is volgens mij ong. 5 jaar oud maar nu al aan vervanging toe. De goten zijn van erg goedkope kwaliteit en het hout werk is alleen aan de zichtzijde behandelt/geschildert.
Gevolg: lekkage en bladerende verf.

Nu wil ik de dakgoot uitvoeren in zink, dit heb ik al zo goed als uitbesteed daar ik zelf geen zink kan solderen.

Het boeideel was ik van plan uit tevoeren in 18 mm. garantieplaat.
Ik weet dat ik deze rondom goed moet behandelen (bv insmeren met watervaste houtlijm en dan gronden)

Mijn vraag is: kan ik deze platen strak tegen elkaar aan plaatsen? of moet ik speling houden onderling (bv. 10 mm.) en deze afkitten. Ivm. werking van het hout? Zo ja, wat kan ik dan het beste tussen de platen smeren? kit?

Over de onderkant twijvel ik nog een beetje. Ook uitvoeren in garantieplaat is een optie. Maar de bij de huizen rondom de onze zie ik vaak een soort schrootjes aan de onderkant met volgens mij een redceder boeideel. (jaren 30 buurt)

Iemand ervaring hier mee? En zijn dit gewoon schrootjes? En wat voor soort hout zou je daar dan het beste voor kunnen gebruiken?

Laatste vraag: Kan onderplaat srtak tegen de gevel gemonteerd worden? of is het verstandiger om hier een kleine ruimte over te houden ivm. ventilatie?

bvd voor de antwoorden/opmerkingen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je hebt al een deel van deze klus uitbesteed begrijp ik.
Laat de aanbrenger van het zink jouw vertellen hoe je die gootbak moet maken en met welke materialen. Hij zal toch ook iets van garantie moeten geven.
De oude constructie is 5 jaar oud, lijkt me erg kort, dus daar is iets loos mee. Ik kan me ook niets bedenken hoe een een kunststof bakgoot er uit ziet.
Bij zink is het in ieder geval belangrijk dat je geen condens krijgt aan de onderzijde van de goot.
 

Zijnstra

  • #3
Ik heb idd de zinkengoot uitbesteed, hier krijg ik ook garantie op, dat is alleen op het zink en de lassen natuurlijk. De constructie en het soort materiaal maakt de loodgieter niets uit. Enige wat van belang is dat de boeidelen 18 mm. zijn, daar de goot in de kopse kanten van de boeidelen word vast gezet.

bestaande consrtuctie is een houten ombouw met een gewone kunststof goot er in. moest destijds erg goedkoop blijkbaar en is door een "amateur" gedaan. al het hout gaat delamineren nu omdat het niet behandelt is en het eigenlijk niet geschikt is voor buiten gebruik
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Zijnstra schreef:
Enige wat van belang is dat de boeidelen 18 mm. zijn, daar de goot in de kopse kanten van de boeidelen word vast gezet.
Zink moet je nergens vastzetten. Zink moet als het ware los in die bak worden gelegd, met voldoende ruimte zodat het metaal door verandering van temperatuur kan krimpen en uitzetten zonder dat het onder spanning komt te staan.
Als deze bakgoot bijvoorbeeld voor een deel boven de spouw van een muur zou liggen kan het aantasten van het hout daar wel eens vandaan kunnen komen.
 

Zijnstra

  • #5
Op het hout moeten zinken klangen worden bevestigt, hier schuif je de kraal van de goot overheen. zo kan de goot vrij werken maar zit die wel vast.
 

Das

  • #6
Alles voor de doe-het-zelver m.b.t. de zinken goten kun je bij ***** bestellen. Wordt de volgende dag geleverd. Wie weet kun je daar het antwoordt krijgen.


Forumnaam gewijzigd en aanduiding verwijderd, lees de forumregels, mod.
 

Zijnstra

  • #7
Als je goed gelezen had had je gezien dat ik het zink niet zelf ga doen.

En zit ook niet te wachten op reclame voor je eigen bedrijf.......
 

Droid

  • #8
Zijnstra schreef:
Mijn vraag is: kan ik deze platen strak tegen elkaar aan plaatsen? of moet ik speling houden onderling (bv. 10 mm.) en deze afkitten. Ivm. werking van het hout? Zo ja, wat kan ik dan het beste tussen de platen smeren? kit?
Kopse kanten zijn vaak de plekken waar rot begint, als deze strak tegen elkaar zitten heb je altijd iets ruimte. Water blijft erin staan en je hebt zo kloterij.

Beter is inderdaad om de platen een centimeter los te zetten zodat water goed wegkan. Vraag is alleen of je een achterconstructie hebt. Anders kijk je tegen de zinken goot aan. Afkitten ben ik persoonlijk geen fan van. Naar verloop van tijd wordt de kit hard/bros en scheurt het aan één kant los waardoor je alsnog water aan de kopse kant hebt.

Is er een achterconstructie?



@Wgb: de zinkboer geeft toch geen garantie op iets wat hij niet maakt... als het hout niet goed in de grondverf komt te staan en naar een jaar gaat rotten, dan kan hij daar niets aan doen. Zal hij nooit garantie opgeven als hij dat niet heeft gemaakt.
 

Zijnstra

  • #9
Droid schreef:
Is er een achterconstructie?
De dakgoot en de boeidelen worden op/aan een soort houten frame bevestigt.

Je zou dus idd tegen de goot aan kijken als je ruimte laat tussen de boeidelen.
Ik zou dit op kunnen lossen door achter het boeideel een plankje aan één kant aan een boeideel vast te maken. zodat deze nog wel kan werken.

Maar weet niet of het echt mooi staat al die naden om de 2,5 m.
 

Droid

  • #10
Kan ook door een UV bestendig folie erachter te doen... meerdere wegen naar Rome.

Tsja, bouwkundig goede details zijn niet altijd mooi. Het zijn drie naden welke in het zicht zijn.

Wellicht heeft iemand anders nog een goed idee.
 

Zijnstra

  • #11
Ik heb inmiddels een goedkoper adres voor redceder gevonden en besloten de boeidelen in redceder uit te voeren. Dit zijn lengtes van 6 m. waardoor ik dus maar 1 voeg aan iedere zijde krijg.
Kan redceder met 1 voeg wel gewoon tegen elkaar aan worden gezet?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Ja dat kan.
Ik maak de planken iets schuin zodat de naad iets een V-vorm heeft, alleen de voorkant van de planken zit dan een of twee mm tegen elkaar aan.
Beetje overdreven getekend, de naad mag aan de achterkant wat kleiner zijn.
 

Zijnstra

  • #13
Thnx voor de tip, is idd geen slecht idee.
ik haal wel altijd de scherpe kanten van de planken zodat de verf beter hecht, maar hier had ik nog niet aan gedacht
 

Zijnstra

  • #14
Inmiddels al het materiaal besteld.

nog 2 laatste vragen:

aan het eind van het boeideel komt een stukje langs de voorkant van de dakgoot. Is het verstandiger om het redceder in verstek tegen elkaar aan te zetten? of gewoon recht laten?

En is het nodig om ventilatie roostertjes in de onderkant van de dakgoot te plaatsen? dus in de onderplaat. (schrootjes in dit geval)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu