Boeiboord en dakgoot hout vervangen: hoe omgaan met naden?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb jullie hulp nodig,
omdat er veel werk gedaan wordt komende week,
en ik bang ben dat het niet op de beste manier gaat gebeuren.

Een timmerman is bezig met het vervangen van de boeidelen.
Hij is begonnen met de garage.
Hij heeft de platen (uniprime) verzaagd, randje bol gefreesd, randsealer gebruikt, en strak tegen elkaar gemonteerd.
Ik heb de schroefgaten gevuld met epoxy.

garage.png


Nu werd ik nerveus omdat ik gelezen heb dat dit eigenlijk niet mag, wegens werking.

De vraag:
Komende week gaan ze de dakrand van het hele huis vervangen, en de zichtzijde van de dakgoot.
Rondom het hele huis, dus veel meters.
Ik wil niet dat dit verkeerd gaat, en ook dat het optisch mooi wordt.
Dus geen zichtbare grote naden ertussen, maar ook geen kwaliteitsproblemen in de toekomst.

Hoe zou hij dat het best moeten doen?
Of wat is de meest praktische goede manier?


dakrand pijl.png
 
Uiteraard, zeker!

Hij komt morgen alles opmeten, en gaat overmorgen in de werkplaats alles voorbereiden.
Ik heb dus 1 gesprek, waarin we samen tot een goede methode moeten komen.
Ik wil goed beslagen ten ijs komen met jullie tips.
Want later bijvoorbeeld de naden moeten openfrezen etc, is geen optie omdat de dakrand te hoog is voor mij om zelf nog significant wijzigingen te gaan aanbrengen.

Maar ook "onnodig" veel epoxy moeten toepassen, of kitten, is vervelend voor mij.

Vandaar de vraag; wat zijn de beste technische opties volgens jullie?
 
Laatst bewerkt:
Ligt inderdaad aan de plaat. Rockpanel kan bijvoorbeeld tegen elkaar, trespa beslist niet. Ik neem aan dat je besproken hebt wat je koopt... en anders alsnog doen. Overleg ook of hij gaat lijmen of nagels of schroeven gebruikt. Lijkt me verder geen klusvraag.
 
  • Like
Waarderingen: Robbie's
De verwerkingsvoorschriften van uniprime multiplex kun je eenvoudig vinden op de website.

Ik ga ervan uit dat je een vakkundige timmerman in de arm hebt genomen waar je op kunt vertrouwen. Doe dat ook en vertrouw op het vakmanschap van je timmerman. Daar schakel je hem immers voor in en als je zelf met behulp van een klusforum instructies moet gaan geven, gaat er in mijn ogen iets niet goed en kun je beter een ander zoeken.

Verder moet je ook meenemen dat er sprake is van een bestaande situatie, waarin het soms noodzakelijk is om af te wijken van de verwerkingsvoorschriften om tot een fraai eindresultaat te komen. Je kunt immers niet de onderliggende constructie helemaal gaan aanpassen. Ja, dat kan natuurlijk wel, maar dat wordt dan een andere opdracht met een ander prijskaartje.
 
De verwerkingsvoorschriften van uniprime multiplex schrijven een opening van een centimeter voor bij de naden. Dus ik zou dit aan de timmerman voorleggen en hem verzoeken dit aan te passen.
Als hij dit door middel van frezen, zonder de platen te demonteren, wil oplossen, let er dan op dat de randen weer goed worden geseald, anders kun je het beter laten.
 
Ts geeft in de openingspost aan dat grote naden niet gewenst zijn. De timmerman heeft het dan zo goed mogelijk gemaakt, maar de dilatatie van 7-10mm weggelaten omdat de opdrachtgever die niet wil.

Overigens moet je om de dilatatie te kunnen toepassen ook wel ruimte hebben om er achterhout achter te zetten. Ik vraag me af of daar wel ruimte voor was.

In de praktijk moeten er om verschillende reden wel eens concessies worden gedaan. Wensen van de opdrachtgever zijn soms zo'n reden.

Ik vind het te ver gaan om, op basis van de gegevens die we nu hebben, te zeggen dat die voeg anders gemaakt had moeten worden.
 
In de praktijk moeten er om verschillende reden wel eens concessies worden gedaan. Wensen van de opdrachtgever zijn soms zo'n reden.

Klopt. Het gaat om een huis uit 1900.
Een dakgoot maken met naden van 1cm is (helaas) geen gezicht. Hetzelfde geldt voor de boeidelen bovenlangs het dak.
Ik hoopte dat de mensen met ervaring hier, daar een passende oplossing voor zouden weten, waarvan ze uit de praktijk weten dat dat >10 jaar goed gaat.
 
Een dakgoot maken met naden van 1cm is (helaas) geen gezicht. Hetzelfde geldt voor de boeidelen bovenlangs het dak.
Ik hoopte dat de mensen met ervaring hier, daar een passende oplossing voor zouden weten, waarvan ze uit de praktijk weten dat dat >10 jaar goed gaat.

Heb je de link geopend welke ik geplaatst heb? Helaas werd ik als leverancier destijds regelmatig bij schadegevallen geroepen waarbij het (dure!) garantie multiplex los liet of delamineerde. En altijd lag de oorzaak in de verkeerde verwerking. Die verwerkingsvoorschriften zijn nu eenmaal niet voor niets opgesteld vanuit de branchevereniging.

Wil je dat het > 10 jaar goed gaat, dan zul je moeten accepteren dat hout moeten kunnen ventileren én uit moet kunnen zetten.

Wil je dat niet, kies dan ander materiaal zoals kunststof (waarbij het risico bestaat dat de achterconstructie alsnog gaat rotten door gebrek aan ventilatie).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Reacties
1
Weergaven
2K
Dak en schoorsteen
IJkenhout
  • Gesloten
Reacties
7
Weergaven
18K
Dak en schoorsteen
MRNN
Reacties
14
Weergaven
422
Dak en schoorsteen
Rola
Reacties
4
Weergaven
367
Dak en schoorsteen
wgb
Reacties
2
Weergaven
720
Dak en schoorsteen
wgb

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu