CV storing Valliant ketel VCW242

Status
Niet open voor verdere reacties.
De storing.

Het betreft een Valliant ketel VCW242.

Warm water doet het.
CV doet het niet.

Tussen de metertjes en het grijze blok zit in het midden een zwarte schakelaar met veer welke een rood schakelaartje aanstuurt. Deze werkt goed bij vraag naar warm water, bij CV vraag doet die niets. Echter als ik de schakelaar handmatig indruk schakelt de CV aan, maar daarmee is het probleem niet opgelost, daar ik 'm moeilijk ingedrukt kan houden.

Een monteur inschakelen kan natuurlijk en zal ik ook doen als er geen andere mogelijkheid is, maar misschien is er een aanwijzing waardoor ik het zelf kan doen.

Mvg., vanLoenen
 
Stekker uit trekken.
Aan de rechter zijde helemaal achteraan zit een zwart kastje, daar zit een klein zwart rubberen knopje op.
Druk dat in je hoort dan een klik.
Waarom spanning er af, er staat 220 volt op dat kastje, soms is het rubbertje kapot en zit je met de vingers aan de stroom/spanning.

Heb je genoeg water er in zitten?

Oops niet goed gelezen.
Je ww werkt wel en cv niet.

Verhaal klopt wel, maar geen aandacht meer aan schenken.

Druk het hamertje eens naar de rechter zijde iets naar beneden.
Vermoedelijk blijft hij net te hoog hangen.
 
Obelix2, dank.

Spanning eraf, rubberen knopje ingedrukt en geen klik. Overigens na inschakelen spanning sloeg de ketel aan, alleen duurde het even.

Je schrijft ook: Verhaal klopt wel, maar geen aandacht meer aan schenken.

Hier ga ik je mislopen met wat je mogelijk bedoelt.

Mvg., vanLoenen
 
Wat daar boven stond bedoelde ik.
Jou probleem zit in het omschakel ventiel. Dat ding met dat hamertje.
Als je ww gebruikt hebt druk dan eens op de rechter kant van het hamertje.
Als dan de cv aan gaat ligt het aan dat ding.
 
Obelix2, Denk dat ik het gevonden heb.

De oorzaak dan vermoedelijk maar de oplossing nog niet. Aan de achterzijde rechts onder dat doorzichtige plastic kapje zit ook een schakeling welke in- of naar buitenkomt (CV of WW). Dit gebeurt door een koperen pin, echter deze zakt onvoldoende terug om het CV gedeelte aan te sturen en druk ik dit met de hand in dan slaat CV direct aan. Maar wat hier aan te doen of welke mogelijke oorzaken hier zijn te vinden weet ik niet.

Sta open voor advies.

Mvg., van Loenen
 
Vervolg bericht:

Die stift is van staal en geen koper zoals ik beweerde in mijn vorige bericht. Oké ik heb het elektra gedeelte ervoor verwijdert om er beter bij te kunnen komen. Vervolgens het vuil van de stift verwijdert en ingespoten met WD40 en het overtollige WD40 verwijdert en vervolgens op de stift zuurvrije vaseline aangebracht. Hij lijkt nu weer te werken en zakt na WW netjes terug zodat de CV nu weer normaal aanslaat.

Misschien heb je nog suggesties? Maar ben al blij dat alles weer normaal werkt. Het is alleen warm nu :lol: . maar goed beter in de zomer de boel in orde maken dan in de winter als je het nodig hebt.

Mvg., vanLoenen
 
Dit is over het algemeen of een gescheurd membraam in het waterhuis waar deze stift in zit of een minder wordende pomp.

controleer deze punten als eerst.
 
Nou, maak dat maar weer goed schoon, het is namelijk een droge bus verbinding.
Zoals hier boven al gezegd werd, meestal is het water huis aan vervanging toe.

De stift moet echt droog zijn en alle troep moet weer verwijderd worden.
Volgens mij had dit niks met het membraan te maken, maar blijft gewoon het opdruk gedeelte hangen, de problemen zitten meestal in een lekkende stopbus.
 
Grote kans dat alleen de pakkingbus van het watergedeelte lekt, hierdoor
krijg je kalk op de opdrukstift, daardoor wil hij niet meer goed naar
beneden, daardoor geeft hij cv niet vrij op cv :wink:
Om deze te vervangen dien je alleen het sanitairwater (drinkwater) af te
sluiten, 4x koppeling los te draaien, en de 2 borgschroefjes los te draaien,
dan heb je het gehele watergedeelte in je handen, bovenop zit dan de
pakkingbus en zal dik onder de prut en kalk zitten, met een pijpsleutel
(ik dacht 15) draai je deze los en vervang je hem.
Tevens zal er een stiftje uitvallen zodra je het watergdeelte loshaalt, deze
dien je uiteraard terug te plaatsen, maar wel eerst helemaal reinigen / ontdoen
van kalk, ook dien je de pakkingringen van de koppelingen te vervangen,
daarna zal hij het weer goed moeten doen.

Nodig:
3x 3/4" fiberring
1x 1/2" fiberring
1x pakkingbus vaillant nr: 01-2156
Kosten, nog geen €10,-
 
Ik heb geen overzicht met benamingen, dus om verwarring (in ieder geval van mijn kant) te voorkomen hier een foto van het object met de stift waar het om gaat.

90849_waterhuis_1.jpg


Tussen de micro switsches is de veer en de stift zichtbaar en daarachter zit het huis wat naar ik begrijp het waterhuis wordt genoemd. Dus DexterXL brand los aub. Dit is waar u het over heeft?

Als dat zo is waar bestel of koop ik de pakkingbus Valliant nr. 01-2156 ?

Moet zeggen dat ik erg blij ben met de hulp die hier geboden wordt en de hoeveelheid nuttige info welke bij andere gevallen te vinden is plus alle aandachts punten.

Mvg., vanLoenen
 
Ketelchrisje schreef:
Dit is over het algemeen of een gescheurd membraam in het waterhuis waar deze stift in zit of een minder wordende pomp.

controleer deze punten als eerst.

Ik blijf hierbij.

Trouwens voor nood heb ik het membraam wel eens geplakt met een bandenreparatiesetje, Maar dit is tijdelijk en dan moet het scheurtje wel klein ziijn.

Tevens zit bij sommige type's er een naaldje in een dopmoer die je ziet als je schuin van onderen kijkt op deze voorkeurklep [moest toch even de naam noemen zodat dit ook voor TS duidelijk is hoe het getoonde onderdeel heet] en deze kan je als lapmiddel ook verwijderen, Alleen het naaldje dan.
Pas wel op, Je moet eerst aftappen voor je het opendraait.

De voorgaande opdrukstif en pakkingbus zitten in de waterschotel die in het midden onderin de ketel zit en dit is dus een ander onderdeel.
Waar de heren wel gelijk in hebben is dat als die niet meer goed in ruststand komt je een vergelijkbaar probleem hebt.
Dus dit eerst controleren aangezien dit waarschijnlijk niet gedaan is.

Dit doe je door dus eerst de schroef die je onder de enkele microswitch ziet eruit te draaien en het omschakelventiel rechts opzij te schuiven en naar voren en hem voorzichtig eraf te tillen[pas op de dunne leidingen dat ze niet knikken].
pak dan de opdrukstift eruit en deze moet mooi schoon en droog zijn,
Is deze nat of verkalkt dan moet de pakkingbus vervangen worden.
In sommige modellen is deze echter niet los te vervangen en word het de gehele waterschotel.


Ik hoop dat h.e.e.a. nu verduidelijkt is?

Succes met deze leuke klus, Je hebt eer van je werk als het straks weer goed werkt.
Dit is een appart keteltje om te leren kennen, Maar daarom niet minder leuk :)
 
Dit is niet het waterhuis, maar de omschakelklep.
Daar zit inderdaad wel eens een scheurtje in het membraan.
Let op, ook op die schakelaartjes staat 220v.
Soms kun je met behulp van het iniemieni kleine instelschroefje
Het geheel nog eens bij stellen zodat de 2e schakelaar gemaakt wordt.
 
10996_55278387_5_1.jpg


Dit is het omschakelventiel waar wij het hier over hebben.
Als je het zwarte hamertje achter het zwarte (min of meer ronde) ding aan de rechterzijde naar beneden drukt, zal de cv als het goed is weer gaan werken.

Hieronder hangt het watergedeelte waar wij het over hebben met de defecte (lekke) pakkingbus
 
Screech en anderen,


Hier ga ik eerst in op de foto van Screech. Dit bakelieten omschakelventiel met waterhuis is me duidelijk en ook dat daar geen probleem lijkt te zijn op dit moment. Het is om die reden dat ik een foto heb geplaatst van de omschakelklep.

Het is daar dat die stift niet meer geheel terugging naar de CV stand. Naar buiten bij WW vraag doet die zeer snel en zonder problemen. Na inspuiten met WD40 en schoonmaken en vervolgens invetten met zuurvrije vaseline gaat de stift momenteel weer soepel terug naar de CV stand als er vraag is en werkt die momenteel weer uitstekend waardoor WW en CV het nu prima doen.

Dus waar ikzelf ook dacht dat het probleem zat in de omschakelventiel zit het dus in de omschakelklep. Obelix2 dank voor je bezorgdheid en hint met betrekking tot de stroom op de micro switches, maar ik werk wel veilig.

Tot zover de situatie en dank aan oa. Obelix2, Ketelchrisje, DexterXL en Screech.



Mvg., vanLoenen

LS. in mijn eerste briefing maakte ik melding van een ketel, VCW 242E het is echter de VCW NL 182E A25. Maar technisch lijkt dit niet van invloed op het probleem.
 
Houd er dan wel rekening mee, dat het omschakelventiel je 3-wegklep
aanstuurd, dus zodra je geen cv hebt, en je drukt handmatig het
genoemde hamertje met de hand verder naar beneden, en je 3-wegklep
loopt dan wel naar links, dan zit toch echt je probleem in/bij je omschakel
ventiel.
De foto's geven duidelijk aan wat nu je omschakelventiel is, en wat je
3-wegklep is, dus kan je nu voor jezelf uitmaken waar je probleem begint :wink:
 
Hee, Dexter.
Met de Driewegklep bedoel je natuurlijk de voorkeurklep inderdaad ( edit)
Dat even voor de duidelijkheid.
Anders snapt TS het zo meteen niet meer.
Deze cv heeft in benaming namelijk geen driewegklep.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Reacties
5
Weergaven
2K
Reacties
1
Weergaven
2K
Reacties
17
Weergaven
8K
Reacties
4
Weergaven
309
Verwarming inclusief leidingwerk
Dutchsea
Reacties
5
Weergaven
732
Verwarming inclusief leidingwerk
Sander 1972

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu