CV met alleen vloerverwarming

F.Hietbrink

  • #1
Beste lieve mensen,

Ik heb me ingelezen oa op dit forum.
En heb al enige simpele cv installaties aangesloten.
Nu ben ik de vloerverwarming aan gaan sluiten in mijn werkplaats.
De buizen (20*2mm) zijn een paar jaar geleden in de vloer gestort om aangesloten te worden op een, reeds bestaande, warmte pomp. Helaas ging dat verhaal niet door.
Nu hebben we sinds kort een gas aansluiting, nieuwe mogelijkheden ...
De vloerverwarmings buizen , 4 groepen, heb ik reeds aan een WTH verdeler met pomp,type hydraulisch neutraal , aangesloten.(Geen a klasse pomp), hij heeft geen keerklep zoals stadsverwarming unit. Ik heb wel een bypass ventiel tussen aanvoer en retour geplaatst. Het hoeft niet warm te worden in de werkplaatsjes, (3 ruimtes). Ik wil de vloer met een zo laag mogelijke temperatuur op temperatuur houden zeg maar. geen bevroren voeten meer.
De cv komt net boven de verdeler te hangen , dus de aanvoer/retour naar de verdeler
is heel kort.Er is geen warm water nodig.En geen radiatoren dus, dit is nieuw voor mij...
Nu mijn vragen, Ik heb een oude combi ketel liggen Vaillant HR 24-28c. doet het min of meer nog.
Maar dit lijkt me geen goede optie omdat ik het warme water niet uit kan schakelen, en dan steeds het water voor niets (te warm)opwarmt... immers de vloerverdeler thermostaat houdt al snel het te warme water tegen Een solo ketel lijkt me handiger. Maar aan hoeveel vermogen zou ik genoeg kunnen hebben?
En gaat het überhaupt werken zonder een soort buffer/ radiator?

Alvast bedankt, voor jullie meedenken

met vriendelijke groet,
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Verdeler zonder pomp toepassen, maximaal temperatuur op 40 a 50 graden.
Vloersensor plaatsen en de vloertemperatuur constant zetten op gewenst niveau.

Wel even uitrekenen hoeveel vermogen je vloer nodig heeft en of deze waarde hoger is dan de minimale afname van de ketel, anders zal je moeten bufferen.
 

F.Hietbrink

  • #3
Dank u wel voor de snelle reactie Headhunter.

Idee verdeler zonder pomp toepassen snap ik.
De pomp van de cv pompt dan rechtstreeks de vloerverwarming buis rond, alsof het radiatoren zijn. de 2 pompen gaan elkaar dan niet in de weg zitten, zoals ik bang voor was. De verdeler was er al vandaar.
Ik dacht zelf, de thermostaat op de vloerverdeler op ongeveer 25 graden te zetten. 40 a 50 graden aanvoer lijkt me zo hoog?

Dat van die vloersensor zal ik verder moeten uitzoeken (op het forum) daar heb ik geen ervaring mee. Ik neem aan dat die dan ook ergens een klep in de verdeler aan moet sturen?
. Wel even uitrekenen hoeveel vermogen je vloer nodig heeft en of deze waarde hoger is dan de minimale afname van de ketel, anders zal je moeten bufferen.
Ik begrijp deze zin zo: als op het laagste vermogen van de cv hij zijn warmte niet kwijt kan , dan moet ergens een buffer. (klinkt logisch)
Ik heb ergens gelezen dat vloerverwarming tussen de 50 en 100 W per m2 verbruikt.
Ik schat dat er onder 120 a 140 m2 buis ligt. het was ruim gelegd, en waar stellingen of werkbanken staan licht niets.het minimum is dan iets van 6 Kw tot 14 kw max
Dan zou ik dus helemaal geen zware cv nodig hebben?

Weer stof tot nadenken en onderzoeken!
Kijken of ik de verdeler kan ombouwen...

met vriendelijke groet,
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #4
120m2 in 4 groepen? Stop direct maar, dat wordt niks.
 

F.Hietbrink

  • #5
Dat is geen positief geluid...

Ik begrijp dat het te weinig is,de buis,de buis heeft een grotere diameter en de groepen zijn langer dan normaal, omdat er eigenlijk een warmte pomp op zou komen.die gewoon constant 25 graden water er doorheen zou pompen.
Het hoeft verder ook niet de ruimte warm te maken, daar kan ik me op kleden.
Alleen na een hele dag op een betonnen ijskoude vloer trekt de kou langzaam naar boven, en lassen met moonboots aan is ook geen goed idee heb ik gemerkt.

Uw motto, doe het goed, of doe het niet , hanteer ik maar al te graag !

In dit geval moet ik roeien met de riemen die ik heb...
zoveel buis(ongeveer) zit er in de vloer!
wellicht gewoon proberen, is het niets dan alsnog radiatoren plaatsen.
dan moet de verdeler wel weer terug gebouwd...

vriendelijke groet
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #6
Juist met een warmtepomp moeten de groepen kort (max 60 meter) zijn, en de slangen h.o.h. op 10 cm.

Dan gaat er 1200 meter slang in een vloer van 120m2, dat zijn dan zo'n 20 groepen.

Dit gaat uit van hoofdverwarming voor een woonhuis, voor een werkplaats met een lagere wenstemperatuur kan het iets minder. Maar 4 groepen gaat echt niet goed komen.

Hoe lang zijn de slangen nu wel niet? Of liggen ze 30-40 cm uit elkaar?
 

F.Hietbrink

  • #7
Hallo Hessie,

Nou dan hebben ze het destijds voor het pomp idee niet best gelegd...
Maar goed dat dat niet is aangesloten!
Ik weet dat er 4 groepen uit de muur komen, ik denk dat het beide het geval is,
30 cm hoh 150 meter lang ofzo, pure gok mij is gezegd"wat langer dan normale max..."
de m2 waar de buis ligt moet ik inschatten van foto's die ik ooit een keertje gezien heb... het ligt lang niet overal misschien is het 80 m2 , lastig.

Maar het is echt alleen voor de kou uit de vloer te halen, het zal toch wel iets doen?

Jij bent eerlijk, Ik moet er nu dus al rekening mee houden iig wat radiatoren op te hangen. dan moet de verdeler eigenlijk zo blijven.
Goed

Dank voor jullie kennis.
 

Marcn88

  • #8
Om de kou van de vloer af te halen moet lukken maximale vermogen van ketel zo laag mogelijk zetten
 

Bernhard

  • #9
De verdeler ombouwen naar Open-verdeler.
Geen thermoventiel gebruiken.
Een 2e pomp voor de slangen is beter. De flow over de slangen wordt dan veel hoger en het temperatuurverschil over de slangen wordt daarmee kleiner.
Het regelen van de VV kan met een leidingthermostaat, op de aanvoerleiding van de ketel, worden gedaan.
Een beter verwarmingssysteem voor een werkplaats is een systeem met stralingsplaten aan het plafond.
De stralingspanelen kunnen net als radiatoren op de ketel worden aangesloten. Het voordeel van stralingspanelen is:
- geen opwarmtijd
- geen opwarming van de lucht.
De warmte van stralingspanelen wordt met lichtstralen 9 infraroodlicht ) naar beneden gestraald.
Met stralingspanelen kan in de nacht en de weekenden de verwarming op een lage temp worden gezet.
bernhard
 

F.Hietbrink

  • #10
Bedankt voor jullie reacties,
Beste warme wensen,

Ik ben inmiddels weer wat verder...
Een solo ketel uit 2014 op de kop getikt (25 kw.)
De oude ketel die ik nog had mankeerde zoveel, bleek ook veel ouder dan gedacht...(17 jaar alweer)
Mijn buurman heeft (na wat hulp van mij) nu 1 week een cv draaien op dezelfde vloer buizen indeling. En het blijkt te werken.verdeler temperatuur 25 grd, aanvoer cv 35 grd. Voelt prima daar. Hij moet alleen nog wel een bypass en een extra radiator in zn kantoortje zetten. Nu staat de cv pomp soms in het niets te draaien.
Het gasverbruik valt reuze mee.

Ik kan in mijn werkplaats geen radiator kwijt .
Nu heb ik het volgende bedacht bij wijze van experiment.
Ik heb een soort verdieping, (balken,underlayment) over een gedeelte van mijn ruimte.
Eronder heb ik reflecterende isofoam getackt , en ong 70 m vv.buis tussen de balken gehangen. die sluit ik aan voor de vv verdeler, met voetventiel en radiator kraan om te kunnen regelen, na bypass op 6 meter.
Nu hoop ik dat het werkt als vloer verwarming voor boven, en ik hoop ook een beetje stralings warmte voor beneden...???

Ondertussen leer ik verder...
Marcn88, dank voor je positieve bijdrage,
Om de kou van de vloer af te halen moet lukken maximale vermogen van ketel zo laag mogelijk zetten
Hierdoor toch door gegaan!

Bernhard,
Mijn buurvrouw heeft 2 infra rood stralingspanelen (3000) watt meen ik.
Zogenaamd voor lange afstand. maar je moet er dicht onder zitten wil je er wat aan hebben. De buurvrouw gebruikt ze boven haar werktafel dan heeft ze er wat aan.
We moeten heeeel veel panelen ophangen dan. kostbare zaak en hoge elektra kosten. Vorige winter door gekomen met elektrische blaas kachel, ook heel teveel elektra kosten...
He, ik zie iets nieuws, je zegt: ze op de ketel aansluiten???
die ken ik niet(opzoeken)
Hoe wordt dat dan infra rood?
Het regelen van de VV kan met een leidingthermostaat, op de aanvoerleiding van de ketel, worden gedaan.
Misschien heb ik dan een open verdeler met pomp, en thermostaat...
Ik snap niet wat het uitmaakt als ik de thermostaat een stukje naar boven schuif in de leiding ,zoals jij voorstelt?
Ik zal morgen proberen foto van verdeler up te loaden.

Met vriendelijke groet,
 

F.Hietbrink

  • #11
:D
Heb net gegoogeld op cv straling panelen,
Wat ik vond is eigenlijk wat ik bedacht had als plafond verwarming,
beter doorontwikkeld natuurlijk, toch geen gek idee dus,

Leuk...
 

Bernhard

  • #12
Plafondverwarming kan je uitzetten een vloerverwarming niet.
Het gasverbruik zal met stralingspanelen, aangesloten op de CV-ketel, beduidend lager zijn dan bij een vloerverwarming.
bernhard
 

F.Hietbrink

  • #13
Ik snap het,

Vorige winter met blower heater verwarmt, de betonnen vloer bleef echt flink kou uitstralen ... zodra de heater uit was voelde het al heel snel koud door de vloer.Het is behoorlijk hoog de warmte verdwijnt dan naar boven!!! De vloer verwarming is alleen om de kou uit de vloer te halen, zal heel laag staan. Ik kan dan bij verwarmen met het lage plafond als ik er ben.als plafond uit is gaat de ketel over de bypass...
Ik hoop dat het wat wordt.
En meevalt met het gasverbruik.

Dank voor het meedenken,
echt tof dit forum,
 

Bernhard

  • #14
Met stralingspanalen gaat de warmte alleen naar beneden. Stralingswarmte is een lichtstraal. Infrarood licht. Dat is niet zichtbaar. De infrarode lichtstraal wordt omgezet in warmte als de lichtstraal op een voorwerp komt. Op de vloer of als je in de straal staat.
De zon straaalt al een paar jaar naar de aarde. Bernhard
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu