CV Ketel & vloerverwarming

Status
Niet open voor verdere reacties.
Om constructie redenen moet waarschijnlijk de vloer eruit en nu overweeg ik dus een vloerverwarming met daarop tegels (minimaal 30m2).


Vanwege een nieuwe badkamer & keuken staan we ook op het punt de combiketel te vervangen -in het kader van een fikse renovatie-.

Zijn er bij de keuze van de CV ketel, thermostaten, minder radiatoren of aanpassen CV leidingwerk etc.., nog zaken waar je op moet letten?

maw nu is het moment om dit soort aanpassingen te doen, straks never nooit meer.

bvd,
René
 
Als aanvulling op mijn vraag......een Nederlands ketelfabrikant bied CV-Combiketels (bv type 24/80+) aan met een zgn 2e CV circuit wat bijvoorbeeld voor vloer verwarming gebruikt kan worden.

Dit zou beter zijn omdat het radiator circuit op een hogere watertemperatuur werkt dan de vloerverwarming.

Volgens mij draait een combiketel sowieso op een hogere watertemperatuur, omdat anders het boilerwater niet op temperatuur komt...of zie ik dit nu verkeerd?
 
Ja Red dat zie je verkeerd. :mrgreen:

Ketels kunnen voor tap een andere temperatuur aanmaken dan voor cv verwarming. Deze zijn in te stellen op de ketel.

Een vloerverwarming wordt door de verdeler op een lagere temperatuur gehouden en een 2 de circuit is niet echt noodzakelijk.

Aanpassingen voor een vvw zijn grofweg: een vvw verdeler een elektrisch aansluitpunt voor de vvw pomp.
Uiteraard zal je je leidingwerk moeten aanpassen om de vloerverwarming in je cv circuit in te bouwen.
Ook moet je na gaan of je niet met een 1 pijps installatie te maken hebt waardoor het niet per definitie radiatoren weg halen is en afdoppen van de leidingen is.

Het is mischien wel handig om een cv monteur eens een kijkje te laten nemen en aan hem te vragen wat er in jou situatie aan aanpassingen nodig zijn.

Voor de ketel hoef je druk te maken als je een gelijkwaardig vermogen neemt is bij elke ketel wel een vloerverwarming op aan te sluiten.
Voor het sanitaire deel moet je je afvragen wat je wensen zijn, dat is tegenwoordig veelal bepalen voor het vermogen van de combiketel.
 
Ok, bedankt :roll:

Ik had namelijk elders op dit forum gelezen dat je in de problemen zou kunnen komen met de lage watertemperatuur voor de vloer verwarming:
- Huidige radiatoren in de woning zijn uitgelegd op *heet* water
- De vloer gebruikt water van een veel lagere temperatuur
- Indien de CV water gaat maken met een lagere temperatuur zouden de ruimten zonder vloerverwarming onvoldoende warm kunnen worden omdat deze zijn berekend op heet water ipv *lauw* water. In een extreem geval zou je radiatoren moeten plaatsen met een hoger vermogen om toch zonder vloerverwarming (slaapkamer/hobbykamers) aan voldoende warmte te komen.

Ik wil dit evt probleem namelijk voorzijn, maar als dit lokaal bij de vloerverwarmings unit valt op te lossen dan zal het wel geen probleem zijn.
 
Je hoeft niet persé je keteltemperatuur te verlagen met vloerverwarming.
Je vvw verdeler past zijn temperatuur automatisch aan naar de ingestelde waarde.

Met een nauwkeurige instelling van de vloertemperatuur zullen de ruimtes met radiatoren niet achterblijven.
Dit komt veel voor als de vloertemperatuur te hoog ingesteld wordt.
De vloer wordt dan te warm waardoor de ketel na een lange periode weer aan zal slaan.
De ruimte met vloerverwarming stijgt dan ook gauw boven de ingestelde waarde. een halve graad kan al problemen geven zonder dat je dit waar neemt op je kamerthermostaat.

Een uitzondering is als de vloer van koud naar bedrijfstemperatuur wordt gestookt. na de eerste keer dat de ketel af slaat duurt het langer voordat de ketel weer aanslaat waardoor ruimtes met radiatoren kunnen afkoelen.
Dit is te voorkomen door in het stookseizoen of geen nachtverlaging toe te passen of slechts een kleine verlaging van enkele graden.
 
Is een vloerverwarming niet per definitie zo traag dat dag/nacht temperatuurinstelling weinig zin heeft en is het daarom niet verstandig om toch een radiator te laten hangen? Ik verwacht dat de huidige vloer er in zijngeheel uitgaat waarna er een nieuwe op het zand geïsoleerde betonfundering inkomt. Daarop zal waarschijnlijk de smeerlaag met vloerverwarming worden aangebracht

Wij hebben een hoekwoning op het zuiden, met veel glas, dus de temperatuur regeling zal enigsinds flexibel moeten zijn om een beetje constante temperatuur te houden.

Maw, moet je de hele installatie dan niet zo instellen dat je de vloerverwarming als basis verwarming gebruikt en de laatste graad er met normale radiatoren bijstookt?

alvast bedankt voor het meedenken :wink:
 
Hallo Red,
Ik ben verwarmingstechniker en hierbij mijn advies voor een juiste opbouw van een vloerverwarming.
De 1e stap is het maken van warmteverliesberekening van de ruimte waar de vloerverwarming komt.
Is het warmteverlies gelijk of kleiner dan is geen bijverwarming nodig.
De cap. van een vloerverwarming van 30m2 is ca. 2800watt.
Om een vloerverwarming dynamisch, snelle opwarming, te maken dient zo weinig mogelijk massa opgewarmd te worden.
Om dit te bereiken is de vloeropbouw als volgt:
-isolatie onder de betonvloer
-beton
-isolatie min.4cm op de beton
-voldoende slangen voor een gelijkmatige temp. verdeling
-afwerklaag max. 3cm met toevoegmiddel,kunsthars
(met het toevoegmiddel wordt de afwerklaag taai/elastische en de kans opscheurvorming nihil).
Al geruime tijd plaats ik, indien mogelijk, een aparte ketel voor de vloerverwarming en voorkom hiermee de problemen met het ingregelen van de vloer en de radiatoren.
mvgr. Bernhard.
 
Ok, maar hoe kom je aan de warmte capaciteit van 2800 watt voor een dergelijk vloer, is dit alleen afhankelijk van de slang afstand tussen de slangen resp 10/15/20 cm? of neem je meer factoren mee?


bvd
 
Bernhard schreef:
De 1e stap is het maken van warmteverliesberekening van de ruimte waar de vloerverwarming komt.
Is het warmteverlies gelijk of kleiner dan is geen bijverwarming nodig.
De cap. van een vloerverwarming van 30m2 is ca. 2800watt.

Even voor de volledigheid: de laatste uitspraak gaat precies tegen de eerste in. De middelste slaat nergens op.
 
De 1-ste stap, de warmteverliesberekening (wvb) geeft aan ..... Als je dan daarna gelijk zegt: 2800 Watt, was de wvb overbodig.

De middelste: gelijk of kleiner...ja, dan wat?? erbij vermelden.
 
Hallo Red,

De cap van een vloerverwarming wordt bepaald door 3 Factoren tw:
-Δt (delta -t =temp. verschil tussen bovenzijde vloer en de ruimte temp.)
-F in m2 =vloeroppervlakte
-U=w/m2/°C
In formule W=F*Δt*U
Bij een ruimtetemp. van 20°C en max. vloeroppervlakte temp. van 28°C
is Δt 8°C.
U= 11,6w/m2/°C dit is het warmteafgifte getal van een tegelvloer
W=30m2*8°C*11.6=278
Als deze 2800 watt gelijk of kleiner is dan het warmteverlies vanuit de ruimte naar buiten dan zijn geen radiatoren nodig.
Het legpatroon en de onderlinge afstand van de slangen is bepalend voor de watertemp.
mvgr Bernhard
 
Je kon er op wachten natuurlijk.... :D

- De maximale vloer oppervlak temperatuur van 28grc is een gegeven neem ik aan, wat je liever iets lager dan hoger hebt (zeker voor een woonkamer-woonkeuken vloer, dikke voeten etc..). Beïnvloed je dit door de slang afstand (meer slanglente -> lagere oppervlak temperatuur)?
- Maar dan :cool: , hoe bepaal je het warmte verlies van een ruimte 1) in gevallen dat er nog een verdieping boven zit en; 2) in de gevallen van een platdak met dak isolatie R=2


..als deze les warmte kunde te uitgebreid wordt voor hier, mag je dat ook zeggen hoor, dan moet ik een CV installatie bedrijf contacteren, maar ik hoor een beetje tegenstrijdige verhalen.

Ons hoek huis heeft nogal wat glas, dus het lijkt mij niet onverstandig om mbv radiatoren een zekere flexibiliteit in te bouwen.

René
 
Hallo Red,
Als je m2 van buitenmuren ,glas,plafond en dak opgeeft kan ik een berekening maken
Dus aantal m2:
-buitenmuur met eventuele isolatie
-glas tw enkel, thermopane of isoglas
-plafond
-dak met isolatiewaarde.
De vloer wordt niet berekend want die heeft een hogere temp. dan de woonkamer.
Nog even over die max. temp. van de vloer die is nodig bij max. belasting
bij een buitentemp. van -10°C. Gedurende 90% van het stookseizoen
heb je slechts 50% van het max. vermogen nodig. Die 28°C komt maar zelden voor.
Je kan de gegevens met een PB sturen.
mvgr. Bernhard
 
Hoeft de woning niet geventileerd worden Bernhard? (ventilatieverliezen :roll: )
De scheidingsmuren aangrenzend aan de buren tellen ook niet mee?
 
Dag Bernhard,


Ik moet hier even voor gaan zitten, omdat het in totaal 4 ruimtes betreft die aan elkaar grenzen (hal/woonkamer/keuken/bijkeuken) met nogal wat dubbel glas en voor een deel met een platdak.

bvd
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan