CV ketel bijvullen, geen kraan te vinden

Hi iedereen.

Wij zijn verhuisd naar een nieuwe woning en hebben te maken met een CV van Remeha (Aventa) die wen E7 melding geeft. Nu zie ik dat de waterdruk heel laag is en wil ik hem bijvullen.

De CV bevindt zich op zolder en ik kan nergens een kraantje vinden om hem mee bij te vullen. Zie ik iets over het hoofd? Bovenop het witte vat (expansie?) zit niks qua aansluiting.

Klopt het dat die opening recht onder de drukmeter in ieder geval de ingang voor het vullen is?


Het dichtstbijzijnde kraantje zit bij de wasmachine een verdieping lager, maar dat is gauw 20 meter.

Hopelijk kan iemand helpen! Meer foto’s kan ik uiteraard aanleveren.



584E96F1-381C-43F0-8222-6F88238E13A4.jpeg

IMG_4932196A-44DF-4BC2-8E10-316BC75E7F96.jpeg

IMG_806F9403-3F90-4972-B586-A6543216C6C9.jpeg

IMG_42E8BC0C-CE7B-4C34-A329-DF06C5C2DC2F.jpeg
 
  • Waarschuwing
    Klusidee
    Waarschuwing
  • In de ruimte waar de wasmachine staat, zit daar toevallig een vulkraan op de radiator?
    Anders met een lange tuinslang, bij de manometer is idd de vulkraan voor de cv.
     
    Ja dat is geen probleem. Je kan ook tuinslangkoppelingen kopen die je op de bad-, douche- of wastafelkraan kan draaien.

    Een tapkraantje bij de CV is altijd handig, maar soms is het aanleggen ervan het niet waard als er vrij dichtbij al een kraan aanwezig is. Je hebt dan ook niet met dode leiding en legionella te maken. Nadeel is dan weer dat wanneer je bij de kraan staat je de druk niet meer kan aflezen op de CV en je dus voor het mooi met 2 personen moeten bijvullen.
     
    We gaan het maar met de tuinslang doen. Komen van een klein tuintje dus ik ga een 30 meter slang halen. Zal bij de Praxis nog even goed vragen welke koppelstukken ik nodig heb om hem op die CV te krijgen 😂
     
    Vul de slang zelf eerst met water, anders duw je eerst een berg lucht in je CV en dat moet er dan weer uit.

    Bij een bouwmarkt weten ze ook niet wat jij thuis voor vulpunt op je CV hebt. Dat zal je zelf even moeten opmeten, fotograferen, enz..
     
    Ik heb een uitweg denk ik. Deze radiator zit niet heel ver van de CV. Kan ik hiermee bijvullen? Het icoontje lijkt het weg te geven.



    IMG_6591.jpeg

    IMG_6590.jpeg

    IMG_6589.jpeg

    IMG_6588.jpeg
     
    Je vult nooit via een radiator bij. Je hebt dan ook geen zicht op de druk, die aangegeven wordt op de CV ketel zelf.

    De aansluiting op de foto is de aansluiting van je radiator. Deze kun je dicht zetten met de 2 schroefjes die achter de afdekdopjes zitten. Het is geen vulpunt.

    Het icoontje is een springend paard met een ruiter op z’n rug, het logo van de fabrikant van je radiator.
     
    Als je niet te veel moeite wilt doen en toch een vulkraan wilt, kun je een prikkraan overwegen, die "prik" je zo op de koudwater leiding.
    Dode leiding is niet aan de orde dan. Sowieso ook niet als je een "echte kraan" zou monteren.
     
    Sowieso ook niet als je een "echte kraan" zou monteren.

    Daar hoor ik graag je uitleg over. Als je een aftakking maakt op een bestaande leiding en je gebruikt die kraan maar sporadisch, dan is dat gewoon een stuk dode leiding nabij een warme CV. Dat water warmt lekker op en is zo de ideale broedplaats voor een legionellabesmetting.
     
    Als je gewoon op het horizontale stuk van de koudwater leiding een wasmachine kraan zou monteren (bijvoorbeeld op de plek van het huidige koppelstuk) heb je nergens last van.

    Bovendien wordt volgens de norm pas gesproken over "dode leiding" als dit langer dan 50cm is, dus ipv dat koppelstuk, een t-stuk monteren en daarboven met een kort stukje buis een kraan monteren is ook een reële optie.
     
    Als tuinslang:
    neem er een slang regelventiel bij, dan heb je een kraan op het uiteinde van de slang.
    Makkelijk om de lucht eruit te krijgen (emmer erbij) en om het water te regelen, hoewel dat laatste ook met de vulkraan kan.

    Er zijn geen speciale koppelingen nodig,
    het kraanstuk dat op de wasmachinekraan past, past ook op de vulkraan. Je hebt er dus wel 2 nodig en standaard zit er meestal maar 1 bij een slangenset.
     
    Okay, excuses, oude norm gehanteerd, maar 5x de diameter is in dit geval ook prima haalbaar. Altijd nog zo'n 7,5 cm.
    Maar in de horizontale buis levert sowieso geen probleem op.
     
    Als je een kraan monteert direct op een t-stuk in een doorgaande koud waterleiding, dan is dat geen dode leiding. Anders zou je op geen enkele manier een vulkraan kunnen maken.
     
    Zelfs een direct (dus kort) afgedopt T-stuk wordt al als dode leiding gezien tegenwoordig.

    Bij het verwijderen van loze en dode leidingen is bekend dat de leiding zo kort mogelijk op de hoofdleiding moet worden afgedopt. Toegestaan was een klein dood stukje van maximaal 5x de diameter. In de Waterwerkbladen staat nu dat de hoofdleiding glad moet worden afgewerkt. Afdoppen op 5x de diameter is alleen nog toegestaan in bijzondere omstandigheden. Deze uitzondering blijft gehandhaafd omdat glad afwerken vanuit praktisch oogpunt soms onmogelijk is.

    Dus ja, in basis moet eea glad worden afgewerkt. Maar dat geldt dus niet voor uiteinden waar een kraan op zit.

    Warmwater-uittapleidingen moeten na gebruik binnen 45 minuten afkoelen tot 25 °C. De eis van 25 °C bestond al; nieuw is de maximale tijdsduur. Blijkbaar geldt dat niet voor tappunten op de koudwaterleiding.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
    or Log in via
    Back
    Bovenaan Onderaan