Controle en bijregelen Thermo-briljant module ?

Eljo

  • #1
Hallo techneuten :D

Ik heb wat gelezen op dit en andere websites over vloerverwarming maar veel begrijp ik er nog niet van en ik wil graag controleren waar het bij ons mis gaat.

Ons systeem ong. 18 jaar oud:

We hebben een geïsoleerd hoekhuis 30jaar oud waarvan de woonkamer niet goed of snel genoeg warm wordt. We hebben een Nevit Smartline HRcw24 cv ketel en een thermo-briljant vloerverwarmings module met 6 slangen.

In de keuken is de vloer hoofdverwarming (slangen dicht op elkaar), in de kamer bijverwarming ism een radiatorput. De keuken is een deel van de woonkamer dus open een geheel.

Boven hebben we 3 gewone radiatoren (elke kamer 1) waarvan er altijd 2 gesloten zijn. Dus 1 is er geheel open.

Ons probleem:

In de woonkamer wordt het heel moeilijk warm. We hebben de CV voor kraanwater op 60 graden maar de toevoer voor verwarming op 80 graden. Wij horen van veel mensen dat dit rond de 60 zou moeten liggen maar dan wordt het niet warmer dan ongeveer 19 graden bij een vraag van 21 graden na 3 a 4 uur stoken. Bij 80 graden toevoer is de temp. bijna gelijk aan de vraag van 21 graden zo'n 20.8

Met deze instelling geeft de Thermo briljant op beide meters 29 aan wat volgens mij de temperatuur is van zowel toevoer als retour. De thermostaat knop staat geheel open op 6 en het oranje kastje aan de zijkant staat op 75 ingesteld. De pomp heeft 2 standen en staat op 2.

Aan de muur hangt een Nevit Easy thermostaat met wifi bediening.

Onze vraag:

Kan ik warmer water door mijn vloerverwarming laten stromen. welke controle moet ik uitvoeren en wat moet ik waar aanpassen.

 

Marcn88

  • #2
Hoogstwaarschijnlijk is uw thermostaatknop op de verdeler defect want deze staat ingesteld op 6 wat toch zal moeten corresponderen met ongeveer 60 graden en uw verdeler komt niet veel hoger dan 20 geeft u aan, verwijder deze knop eens en zet dan de thermostaat is hoger en kijkt of de temperatuur in de verdeler nu wel verder oploopt
Tevens is er geen ontluchting aanwezig in de aanvoer en retour leiding waardoor er lucht kan blijven hangen boven in de gebogen cv leidingen waardoor er geen toe en afvoer kan plaatsvinden van cv water( hier dus tstukken 22-1/2-22 plaatsenmet hierin ontluchters)
 

Eljo

  • #3
Ik zie net dat hij op 9 staat maar nog steeds de hoogste stand. Ik zie niet hoe deze er af kan zonder dat in een grote moer moet losdraaien en er water uit mijn leidingen zal gaan lopen en ik dit op een of andere manier moet afdichten? klopt dit?

Geen ontluchting .... oke. Op mijn cv ketel zit een auto ontluchter maar ik begrijp dat dit niet voldoende is uit het verhaal. Moet ik deze dan tussen de metalen leidingen plaatsen die naar de bpvenkant van de Thermo-briljant gaan?
 

Marcn88

  • #4
De knop kan gedemonteerd worden door de wartel achter de knop los te draaien er komt dan geen water uit want u demonteerd dan alleen de knop, en ja de ontluchting zal in de leidingen naar de verdeler moeten komen, lucht gaat altijd op de hoogste punten staan en niet eerst weer naar beneden in uw situatie dus in de aan en afvoerleidingen van de verdeler dit lijkt me bij beter bekijken vd foto 15mm en plaatst ook eens een foto van waar de leidingen uit de vloer komen, lijkt wel een voetblok van een radiator wat daar zit
 

Eljo

  • #5
Goedemorgen Marcn88,

Ik ga kijken wat er gebeurd als ik de stalen wartel los draai.

Het klopt volgens mij ook dat de voet van een oude radiator is die daar ooit gezeten heeft. Is dit een probleem?

Als ik ontluchters plaats\laat plaatsen kunnen dat ook automatische ontluchters zijn of bestaat zoiets niet.
 

Eljo

  • #6


Ik heb de knop er af en het blijkt dat de pin vast zat.Ik heb WD40 er op gespoten en met een tang losgetrokken. Ik kan deze nu handmatig in en uit trekken maar als ik de pin naar binnen duw komt deze nog niet zelf naar buiten.

Ik heb het vermoeden dat ook het binnenwerk vast zit en er zo'n nieuwe pin in moet of het deel waar de pin in zit. Kan ik deze ergens kopen en ook vervangen zonder dat er water uit komt zetten of ....
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Nieuwsgierig waarom is deze installatie op een onderblok aangesloten. Geeft zo'n blok wel voldoende doorstroming in deze situatie.
 

Eljo

  • #8
Ik kan je daar geen antwoord op geven WGB ik heb het niet zelf aangelegd en de originele monteur is niet meer....

Maar wat is je bezorgdheid hierin? het vulde toch ook de radiator die er voorheen zat. (mijn gedachte als leek).
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #9
Normaal zit de aanvoer op het onderblok op de boven aansluiting.
Als dat hier ook zo is dan stroomt het water verkeerd naar de verdeler.
Bij de thermostaatkraan is de aanvoer van de vloer?

De capaciteit van de slangen aan het onderblok kan wel eens te weinig zijn voor de vloer bij een lagere water temperatuur.
De aanvoer slangmaat heeft beperkingen voor wat betreft de diameter.

Vr Gr
 

Eljo

  • #10
Cvolieboy

IK begrijp niet veel van je vraag of uitleg. Dus weet ook niet goed hoe te antwoorden.
 

Marcn88

  • #11
Waar t op neer komt, hier heeft voor dat de vvw werd geplaatst waarschijnlijk een radiator gehangen op het voetblok waar nu de verdeler op aangesloten is.
normaal gesproken is het zo dat de leiding die bovenuit het voetblok komt de aanvoer is en deze zal dus naar de thermostaatkraan moeten lopen kortom de verdeler is verkeerd om aangesloten.
Tevens kan de waterhoeveelheid die door de 2 slangen en door t voetblok te weinig zijn waardoor de vloer traag en slecht opwarmt
 

Eljo

  • #12
Oke, dat is natuurlijk niet goed. Ik heb mijn CV monteur gebeld en die komt binnenkort langs om te kijken naar de thermostaatknop en dan zal ik hem vragen dat ook te bekijken.

Bedankt voor alle tips nu maar hopen dat dit een beetje simpel en betaalbaar is op te lossen.
 

Eljo

  • #13
 

Eljo

  • #14
Vraag ik me wel af, als het verkeerd om is aangesloten, hoe het kan dat de buis naar de thermostaatknop heet word en de andere koud of lauw blijft.

Zodra ik de vloerverwarmingsslangen dicht draai en de pomp uit zet word na 2 minuten de achterste buis wel warm wat mij doet geloven dat dit de afvoerbuis moet zijn. De weg van de minste weerstand.

Zou het kunnen dat ze het voetblok hebben omgedraaid op de grond slangen want dan staat de pijlen wel verkeerd maar loopt het water wel goed.

Het is voor mij nog niet te bevatten hoe dat blauwe element intern werkt en hoe de waterflow gaat. Wat die dikke blauwe gebogen buis naar de pomp doet en welke meter nu wat meet.
 

Eljo

  • #15
De uitkomst en oplossing:

Vloerverwarming specialist is geweest en de aan en afvoer zitten correct. De thermostaatknop en het T stuk met de pin zijn vervangen en er zijn 2 ontluchters geplaatst en het systeem is weer gevuld en ontlucht a €350

De vloerverwarming werkt weer.

Helaas heeft de CV ketel (15jr oud) het ook maar meteen begeven. Vanmiddag of morgen komen ze een nieuwe monteren. Het was kleddernat onder de ketel en lekte waarschijnlijk al enige tijd water. Vanmorgen kreeg ik P2 en 4e en e4 codes. Nazoeken en bellen, brander, ontlucht systeem en sensoren zijn niet goed\versleten.
€1200

Een ongeluk komt nooit alleen.....
 

Eljo

  • #16
Als eerste lees ik mijn stuk terug en zie dat er 8 i.p.v. 18 jaar staat. Het is echt super oud en onderdelen zijn moeilijk verkrijgbaar.

Is aangepast in de eerste post, mod.

Er een nieuwe cv geplaatst en nu blijkt de vloerverwarming toch niet te werken.

Ik neem jullie tips ter harte en ga iemand zoeken die het voetblok weg kan halen en de boel rechtstreeks kan aansluiten in de hoop dat dit echt iets doet.

De pomp draait maar ik heb geen idee of zo'n ding ook kan slijten.

Tot nu toe:

1-Heet water 60 graden komt tot de thermostaatknop.

2-na deze knop is alles koud behalve de pomp die goed heet is.

3-als ik de 3 retourslangen (groepen) tot 90% dichtdraai, gaat de ene meter naar ongeveer 30 graden en de ander blijft op ongeveer 21 staan.

4-Als ik alle slangen 100% open draai gaan beide meters terug naar 20 graden.

Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag. Als iemand een betaalbare monteur met verstand van zaken weet rond Amsterdam- of Amstelveen hoor ik het graag. Zeker nu ik even tussen 2 banen in zit moet ik op de kleintjes letten.
 

Eljo

  • #17
Helaas, ook na de nieuwe cv, simpele bijpassende aan\uit thermostaat i.p.v. de modulerende en het laten aanpassen van de aan en afvoer vloerverwarming doet deze nog steeds niet wat het zou moeten.

Ik ben een beetje door mijn opties heen ... iemand?

 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #18
+Ik zou u aangeraden hebben om die hele verdeler, 3 groepen, te vervangen voor, zodat u ook weer een nieuwe label A pomp zou hebben. (nu hebt u nog steeds een erg oude pomp, die het na 18 jaar gebruik best wel eens zou kunnen begeven......)

Ontluchters zitten al op de verdeler.....

Ik zie ook dat u de pompschakelaar niet gebruikt.....niet zo erg slim als deze zo op de grond ligt en niet wordt gebruikt.
 

Eljo

  • #19
Bedankt voor je reactie.
De schakelaar was er even af om iets te verplaatsen. Maar zit er normaal wel tussen.

Het probleem wat ik nu zie sinds ik stook, is dat de cv te kort aan staat om warm water in de vloer te pompen. Als de meter van 22 naar 25 graden gaan is de cv alweer uitgeslagen. Steeds maar 10 a 15 minuten.

De unit is volgens alle specialisten die hier waren nog prima.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #20
Geen bypass in het systeem of radiateur die altijd open staat?

Verdeler is ook hydraulisch actief aangesloten, sommige keteltjes vinden dat niet zo leuk.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu