Controle bouw schets dak uitbouw

Hallo allen,

Zie de onofficiele schets in de bijlage. Zou iemand dit willen controlerenen beoordelen? We hebben een kleine uitbouw staan, soort bijkeuken. Ik wil het dak verhogen, dus wat extra stenen en dan opnieuw het dak. Klopt het zo? De dingen waar ik niet 100% van ben zijn de volgende:

- balken komen tussen stenen, dus even hoog als de stenen. Hierop komen de OSB platen
- koudebrug komt tussen isolatie en OSB plaat. Hier moet lucht kunnen stromen
- overige tips zijn ook welkom.

Dank alvast!
ONTWERP 1 UITBOUW.jpg
 
Vele opmerkingen en bijkomende vragen.
Je gaat het dak isoleren maar hoe zit het met de isolatie van de muren ?
Met de isolatie tussen de balken maak je een koud dak systeem terwijl een warm dak systeem steeds de voorkeur zou moeten zijn.
De luchtlaag tussen isolatie en osb heeft geen zin en geeft zelfs risico op condensatie tegen de onderkant van de osb platen, je zou beter de ganse tussenruimte vullen met isolatie
De balkkoppen lopen in deze opstelling groot risico op risico op condensatie met rotting tot gevolg.
Ik zou een nieuwe tekening proberen waarbij de isolatie boven de dakvloer komt ipv er onder. Dus van boven naar onder: dakdichting, isolatie, damscherm, dakvloer met daaronder de binnenafwerking. Je kan tussen de balken en tegen de onderkant van de dakvloer nog extra isolatie aanbrengen met een isolatiewaarde die ongeveer de helft is van de bovengelegen isolatie.
 
Dank voor je feedback. Hierbij een aangepaste tekening, met warm dak. Vragen die ik heb:

- is het juist dat ik de houten balken even hoog uit laat komen als de muur zo? met balkdragers ipv half in de muur?
- hoe doe ik de zijkanten van alle lagen? Gewoon afdekken met het boeideel en randen kitten?

antwoord op je vragen:
- muren zijn per kant verschillend. 1 kant is de muren en dus neit verbonden met kou. 1 kant is bijna geheel een kozijn met ramen en deur. 1 kant is inderdaad alleen enkel steens en naar buiten, misschien goed om van binnenuit ook te isoleren dan ja.

Ik hoor graag hoe je tegen dit ontwerp aankijkt. Ik ben redelijk thuis in het klussen, maar dit is een totaal nieuw project voor me, dus er zullen nog veel dingetjes mis lopen. Ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden voor ik start.

ONTWERP 2 UITBOUW.jpg
 
Het principe is hier al veel beter maar in de praktijk ga je zo moeite hebben om de boeidelen op een degelijke manier te voorzien. Je hebt amper houvast daarvoor.
Je kan van alles bedenken om dat op te lossen.
Ik zou op het eerste zicht overwegen om de balken op de muur te leggen gelijk met de buitenkant waarbij je de tussenruimtes boven op de muren niet vol metselt maar ze vult met isolatie.
Hierop dan de osb tot gelijk met de buitenkant van de muur.
Je kan dan tegen de balkkoppen en de osb een opstand timmeren die onderaan gelijk komt met de onderkant der balken en bovenaan een 10 tot 15 cm boven het afgewerkte dakvlak eindigt. Je kan die opstand ook verdikken naar binnen toe over de bovenkant der balken zodat je de opstand steviger kunt voorzien met bijvoorbeeld een dikte van 10 cm. Allerlei variantes zijn hierbij mogelijk.
Als dampscherm kan je een onderlaag roofing branden (of lijmen) op de osb en verticaal doortrekken tot op de opstand.
 
Ik wist dus niet dat dat kon, klink veel beter omdat het dak dan ook wat hoger van wordt zonder alteveel moeite. En tegen de opstand dus nog Boeidelen aantimmeren aan het eind, of is dat dan niet meer nodig? En als de houten balken op de muur liggen, hoe bevestig ik ze? Alsnog met balkdragers onderop tussen de hoek balken en muur?
 
De manier van werken hangt ook af van de balkafmetingen die je nodig hebt. En dat hangt dan weer af van de overspanning tussen de muren.
Zoals ik al zei, er zijn talloze manier om dit uit te voeren. Zo zou je van de balkenconstructie één geheel kunnen maken door bijvoorbeeld eerst een muurplaat (plat liggende balk) op de muur te bevestigen waarop dan weer de overspanningsbalken kunnen bevestigd worden. Maar je kan ook de balken wat korter houden zodat je met een rechtopstaande balk alle balkkoppen kunt verbinden. Je kan de balken ook nog een stuk laten doorlopen over de muur heen om zo een dakoversteek te maken. Alles is ook een kwestie van smaak en gewenst uitzicht van het geheel.
Ik zou verschillende opties eerst eens wat verder uittekenen om dan uw keuze te maken.
 
Bedankt voor de waardevolle hulp! Ik ga alles nog even goed bekijken en verschillende tekeningen maken met ook aansluitingen op de bestaande situatie.
 
Dit zijn standaard situaties.

Enkelsteens (of bedoel je half steens) kan je van binnen of buiten isoleren.
Als van binnen, maak dan een dragende voorzet wand waar je de balken op legt, wel op de vloer letten waar de wand op komt te staan.
Als van buiten dan gewoon op de muur leggen.

Bij een spouwmuur ook eerst kijken hoe je die gaat isoleren. Dan kijken hoe de balken komen.
 
Nee sorry dit is de andere kant, in de gevel komen de balken in een stalen H balk te liggen. Ik dacht als ik ze daar door laat lopen spettert het regenwater wat minder tegen onderliggend raam. En misschien nog spotjes erin dan ook aan de buitenkant

20240810_152454.jpg
 
De dakopbouw lijkt me ok op voorwaarde dat je de steense muur tussen de balken met isolerend materiaal doortrekt tot tegen de dakplaten.
Blijft nog wel het probleem dat die steense muur niet geïsoleerd is en dus een koudebrug vormt.
 
Dank voor je reactie! Die muur is dubbelmuurs, ik kan er isolatie tussen doen. Dat heb ik niet goed getekend. De "linkerkant" van de uitbouw is een en al nieuw te kopen kozijn, met hr++ en de rechterkant grenst tegen de uitbouw van de buren. Die aansluiting hoe dat precies moet is het volgende stukje ontwerp. Maar dan is de basis in ieder geval duidelijk bedankt.
 
Ik bedoelde aan de voorzijde van de uitbouw. Op deze manier kun je het dauwpunt in de balken krijgen omdat er geen isolatie voor / onder zit. Geen idee hoe risicovol het is maar ik heb het in de twee uitbouwen die ik gemaakt heb niet gedaan, heb de hele balklaag aan de warme kant gemaakt en het boeideel los gemaakt en later er tegen.
 
Ah ja, doordat dat stukje balk geen isolatie heeft aan de onderkant wordt het daar in de winter koud en kan er daar in het dak condens ontstaan. Dat had ik over het hoofd gezien bedankt. Ik vraag me dan af hoe anderen dit doen met spotjes onderin bij overstek van het dak
 
Of is de optie van Charel de oplossing, tussen de balken niet doormetselen, maar een isolerende laag plaatsen. Dan trekt de kou niet verder het dak in?
 
De bedoeling in mijn ontwerp is juist een warm dak, dus hopelijk kan ik de kou buiten houden zodat de warme lucht in het dak niet gaat condenseren
 
Ah ja, doordat dat stukje balk geen isolatie heeft aan de onderkant wordt het daar in de winter koud en kan er daar in het dak condens ontstaan. Dat had ik over het hoofd gezien bedankt. Ik vraag me dan af hoe anderen dit doen met spotjes onderin bij overstek van het dak
Dat stukje balk zit aan de buitenkant van het geïsoleerde volume waar het dampopen is, de eventueel tot daar doordringende vochtige lucht (waterdamp) kan daar steeds verdampen naar buiten toe. Er is dus daar geen gevaar voor condensatie.
 
Jawel helemaal in orde maar de natuur wet is een warmtestroom gaat van warm naar koud en daar moeten we het mee doen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan