Compressor blijft maar draaien,geraakt er niet

Sjarel

  • #1
Frohmann 1500W 1408 510001 8 bar 206 L/Min
Druk gaat maar traag omhoog en blijft hangen rond de 4 bar.
Inlaatzijde wordt even warm als uitlaatzijde op de cilinderkop.De retourklep aan vat blijft koud en is visueel goed en de 4 kg druk blijft in 't vat.
Omdat hij maar ca 20 gedraaid heeft in zijn 3 jarig bestaan heb ik maar de cilinderkop eraf gedaan.
Niks met rubber daar,enkel een langwerpige chroomplaatje dat er los opligt.
De uitlaatklep is dan weer iets brons.Verend is die klep erin opgesteld.
Vermoedelijk hapert die I-klep aan de R ronde zijde,naar links raakt ze zijkant niet.Wellicht het euvel.





 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Is het een olievrije compressor ?

Vrijwel zeker een defecte zuigerafdichting bij olievrij of defecte zuigerveer bij een olie gesmeerde compressor.
Controleer of de cilinderwand en de zuiger nog perfect glad zijn, zo niet dan die ook vervangen.
 

Sjarel

  • #3
Compressor is met olie,cilinderwand is glad.
Ik heb mij al gek ge-Google-d naar valves maar vind er niks van.Dan maar handen uit de mouwen en zelf doen.
Die Inlaatklep wringt aan de rechterkant me dunkt.Links raakt ze de uitsparing niet.
Ze zit vast met 2 stukje spanstiften waarop ze kan op en neer gaan,maar de gaatjes van de spanstiften zitten niet op hun plaats.Scheef geboord.
Ik kan de uitsparing van de Inlaatklep wat wegslijpen maar dan sluit ze het inlaatgat niet meer af.
Chroom kan je niet lassen denk ik want anders had ik gaatje dicht gelast en het gaatje verlegd.Bijkomende is
dat door de laswarmte de inlaatklep zou kromtrekken.
 

Sjarel

  • #4
't Moet toch een slechte inlaatklep zijn.Met de persleiding los van de cilinder maakt hij mooi druk en zuigt via de luchtfilter.
Ik heb er een compressiemeter aangesloten en dan stopt het druk maken bij 1 bar.Luchtfilter gaat dan weer blazen/zuigen en warm worden.
Een stuk hoogtoerige rommel met kleppen die zelfs niet te vinden zijn bij Google.Bij lange tijd draaien blokkeert de motor zelfs.
Het was een mooi ding voor op verplaatsing.Het kwam uit een doos met 4 items;pistool,bandenblazer en nog wat.
't Vat is goed maar wat zet je er op.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik kan nergens documentatie vinden van dit merk, onderdelen zal moeilijk worden.
Slijp het pennetje, op de foto links, eraf en boor een nieuw gaatje ernaast, druk de klep op de goede plek, dan een gaatje slaan met een centerpons om verlopen van de boor tegen te gaan.
In het gaatje een nieuw pennetje zetten, meet eerst het pennetje dat erin moet komen en boor dan het gaatje.
Het nieuwe pennetje tot 2 a 2,5 mm boven het klepje afslijpen en met een hamertje een kop erop slaan om de klep vast te houden, kijk naar de andere pen.
Iets anders kan ik zo niet bedenken, als het lukt dan moet de compressor het weer doen
 

Sjarel

  • #6
Bedankt.Ik heb er spanstiftjes in gedrukt.
De gaatjes heb ik wat vergroot.1 tje was er uitgesleten
zodat de plaat scheef lag.
Maar het helpt geen moer.Zuiger en ringen zijn goed.
Mijn vermoeden gaat meer naar te heet geworden.De veertjes van de uitlaatklep verliezen dan kracht.Ook krom trekken van die grote bronzen klep of plaat.Test ik nog wel.
Daarom ook het aanzuigen en blazen tegelijkertijd.In die richting moet ik het zoeken me dunkt.
De inlaatklep(lange plaat),ze kan amper de dikte van de pakking (1mm)open en toe gaan.Zal wel ok zijn.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
De ruimte tussen kleppen en zitting is nooit zo groot.
De kleppen moeten ook door druk (zuigen en persen) dicht gaan, wat wel kan is dat de kleppen niet goed vlak meer zijn.
Zit de zuigerveer wel los in de zuiger ?
 

Sjarel

  • #8
Zuigerveren zijn goed verend en heel.
Ik vermoed meer en meer de uitlaatklep.Veren te zwak.
Als je de persleiding losmaakt dan werkt alles perfect.
Wil je wat druk opbouwen dan loopt het mis.Dus de gecomprimeerde lucht springt terug de cilinder in.
Uitlaat is groot maar bereikbaar via een aantal kleine gaten.
De oppervlakte aan de andere kant van de uitlaatklep is tien keer groter(of defect).Dat moet toch ook helpen om de klep dicht te houden.Tot er meer druk komt van de piston.
Of maakt de piston toch te weinig druk?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Er zitten brandplekken op de kleppen, als ze te heet zijn geweest dichten ze misschien niet goed meer af.
Ik zou het apparaat moeten zien of er nog iets aan te doen is, helaas is de afstand daarvoor te groot.
 

Kacheltje

  • #10
Werkt je terugslagklep wel goed?
Als de compressor uit is neemt de druk dan af wat er nog in de ketel zit?
 

Sjarel

  • #11
De klep op de ketel houdt de druk erin.
Morgen test ik de uitlaatklep van de compressor zelf even.Moest daar vuil zitten dan dicht die niet.
Met een andere compressor zet ik daar eens druk op.
De inlaatklep testen,hoe weet ik nog niet.
 

Sjarel

  • #12
Ik ga eens in de richting zoeken van zwevende kleppen.
In de kop zit een grote klep of plaat.Die heeft een massa.
Als de veer te licht wordt(warmte enz)gaat die klep niet tijdig dicht meer.
Het wordt hetzelfde effect als een defecte lekkende klep.(effect ken ik niet)
Die brandplekken op de exitklep,3 gaatjes die afgesloten worden zijn moeilijk te inspecteren.
De pakking gaat er wellicht niet heelhuids af.Vervolgens heb je dat bronzen huis dat in de kop zit.Als,als,als,...Je bent dan aan het vernielen ipv repareren.
 

Sjarel

  • #13
Ik heb mijn probleem eens gemaild naar Airpress.
 

Sjarel

  • #14
Mogelijk dat er iets met de perskleppen of met een koppakking aan de hand is.

Met vriendelijke groet/ Greetings


Dit antwoord kreeg ik van Airpress.
Er werd hier gesproken over brandplekjes. De veerdruk kan ook te weinig zijn van de persklep of ze gaat te ver open.
Er zijn nog van die andere dingen.Lucht die gecomprimeerd wordt geeft water aan de clinderwanden.De olie oxideert ermee en maakt een koek die zich hecht in de persleiding tot ze verstopt zit of deels.De druk geraakt dan ook niet hoger(smoorgat).
Denk maar eens aan de zeer kleine gaatjes in de pompjes van een trommelrem.Omdat de gaatjes zeer klein zijn wordt de oliedruk begrensd.Je hebt dan een ingebouwde rembegrenzer in je rempompjes.Zo simpel.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Een verstopping door olie die vermengd is met water lijkt me onwaarschijnlijk bij een draaitijd van 20 uur.
De troep zou ook zichtbaar moeten zijn demontage van de persleiding.
Het zal toch te maken hebben met de kleppen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu