CLV-systeem

PvdV

  • #1


Mijn vraag betreft de werking van een CLV-systeem.
Op de foto zijn 2 schoorstenen te zien. Ik, als 1 van de bewoners, weet inmiddels dat de pijp beschikt over een binnen en buitenkanaal. Het binnenkanaal is voor de afvoer van rookgassen. Het buitenkanaal voor de aanvoer van lucht.
(de vierkante bank is volgens mij voor de afvoer van ventilatielucht, via de rooster; de pijp voor de aanvoer van verse luct is elders geplaatst).
Deze schoorstenen bedienen elk 4 CV-ketels in de onderliggende appartementen. Deze ketels zijn Intergas Kombi Kompakt HR24.
In de begane grond appartement zijn afvoeren voor het condenswater.

Mijn vragen:
1) ervanuitgaand dat de ventilatoren van de CV ketels zorgen voor de luchtbehandeling zijn er in de pijpen en/of in het CLV systeem geen ventilatoren aanwezig. Klopt mijn redenatie?
2) anders dan het onderhoud aan de CV-ketel, dient er ook onderhoud gepleegd te worden aan de (pijpen) kanalen naar dit CLV systeem en het systeem zelf?
3) op basis van de foto, weet iemand de fabrikant van dit systeem?

N.B.
De installateur van dit geheel is 1 1/2 jaar geleden failliet gegaan, dus daar kan ik niets navragen.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
1)Klopt.
2)Nee.
 

Sterko

  • #3
1) Het CLV systeem is een natuurlijk werkend systeem waarin de rookgassen door thermische trek naar boven gaan. De ventilator in de CV ketel zorgt voor het transport van de rookgassen van de ketel tot aan het CLV systeem.
2) Onderhoud aan de kanalen is niet noodzakelijk. Wel is het verstandig om 1 keer per jaar de condensbodem en condensafvoer in de onderste woning te controleren en eventueel schoon te maken. Vooral omdat dit een aluminium CLV-systeem betreft kan de condensafvoer na verloop van tijd verstopt raken door de aluminiumoxide die met het condenswater naar beneden loopt. Op de onderste woonlaag is hiervoor als het goed is een inspectieluik aanwezig.
Verder zou ik vanaf een jaar of 5 ook elk jaar goed kijken of er nog geen gaten in de condensbodem zitten. Ik heb zelf wel aluminium CLV systemen gezien waar na 6 jaar al gaten in de bodem zaten, waardoor er waterschade in de onderste woning was. In dit geval moet de bodem vervangen worden.
3) De fabrikant is deze.
 

PvdV

  • #4
Beiden bedankt voor het antwoord en Sterko voor de heldere toelichting.
Ik ben al een tijd op zoek naar een oplossing voor een probleem.
Wellicht dat 1 van jullie hier ervaring mee hebben.

In de ruimtes waar de HR-ketels staan opgesteld is op bepaalde momenten een brommend geluid te horen. De ene keer wat sterker dan de andere keer. Soms een paar minuten te horen, soms ook wel 1 a 2 uur achter elkaar. In 1e instantie denk je aan een verkeerd afgestelde ketel. De (4) bewoners hebben hun ketel inmiddels laten checken. Niets aan de hand.
Ik vond 't al zo vreemd want het brommend geluid treedt vaak 's avonds laat of 's nachts op. Als niemand zijn ketel aan heeft.
Het brommend geluid is ook goed buiten te horen. Je hoort het als 't ware uit de schoorsteen komen. Datzelfde geldt voor in onze parkeergarage, iets zachter weliswaar. Tot nu toe heeft geen enkele deskundige kunnen aangeven wat dit nu zou kunnen zijn. Eerst dacht ik aan kapotte ventilatoren in het CLV-systeem. Maar die zitten er dus niet in. Wat zou het eventueel wel kunnen zijn?
 

Sterko

  • #5
Dit soort problemen zijn altijd erg lastig op te lossen. Omdat het geluid er niet altijd is, zal je altijd zien dat het geluid er niet is als er een monteur langs komt.

Het geluid kan eigenlijk van alles zijn. Hangt er bijvoorbeeld ook een ventilatie- of WTW-unit in de CV ruimte, dan kan het ook daar vandaan komen. Ventilatie en WTW blijft namelijk 24 uur per dag draaien. Juist op de laagste stand kunnen de gelijkstroom motoren die meestal in deze units zitten een bromtoon veroorzaken.

Dat je het geluid alleen 's avonds laat of 's nachts hoort betekend niet dat het geluid er de rest van de dag niet is. Door het omgevingsgeluid overdag kun je de bromtoon dan waarschijnlijk niet horen.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #6
:wink: gebrom kan ook afkomstig zijn van een afzuig-ventilatortje van een WC , Douche,...... die alleen aangaat als de ruimte gebruikt wordt .
 

PvdV

  • #7
Het is dus met recht een speld in een hooiberg.
Ik kan mij voorstellen dat Mobel aangeeft dat je geluiden 's avonds laat beter hoort dan overdag ivm andere omgevingsgeluiden. Echter, de plaats van onze "machines" ligt zo centraal in ons appartement en woning is zo goed geïsoleerd dat we binnen beter horen dan buiten. Plus dat we de deur van die machineruimte een tijd open hebben laten staan om eea beter te kunnen waarnemen. Loge's waarschuwen we maar; doen dan maar oordoppen in!! En, wat nog gekker is, in de zomer treedt het nauwelijks op!!!
We hebben inderdaad een WTW-unit, verder geen losse ventilatoren, wat Mobel als mogelijkheid aangeeft.
Laatst las ik ergens dat op dit soort CLV systemen ook de rioolgas ontluchting op aangesloten kan zijn. Ik ben er nog niet achter of dit bij ons ook zo is. Zou het soms ook zo kunnen zijn dat het systeem onvoldoende capaciteit heeft waardoor de thermische trek onvoldoende is, de gassen zich ophopen en "ploffend" zich een weg zoeken?
 

Sterko

  • #8
U schrijft dat u ergens gelezen heeft dat de rioolontluchting op een CLV systeem kan zijn aangesloten? Dit is echter niet mogelijk en ook niet toegestaan. Ik ben benieuwd waar u dit gelezen heeft en zou hier graag een kopie van zien.
Alleen via de condensafvoer staat het CLV systeem in verbinding met het riool.
Wellicht bedoelt de schrijver dat indien de syfon in de condensafvoer droog staat, hierdoor rioollucht in het CLV systeem terecht zou kunnen komen. Deze mogelijkheid sluit ik echter uit. Op dit systeem zijn 4 HR ketels aangesloten. Eén HR ketel produceerd bij normaal gebruik ca. 1 emmer condenswater per dag. Elke dag gaan er dus ca. 4 emmers water door de condensafvoer, dus de syfon zal nooit droog komen te staan. ook in de zomer wannneer de ketels alleen voor warm water worden gebruikt produceren de ketels nog genoeg condens om de syfon vol met water te laten staan. Daarnaast zou ik niet weten waarom de rioolontluchting de brom zou kunnen veroorzaken.
Ik kan mij niet voorstellen dat het systeem onvoldoende capaciteit heeft. Met de diameters van CLV systemen worden geen grappen uitgehaald. En al zou dat zo zijn zullen de gassen zich niet ophopen en "ploffend" hun weg vinden. Er bestaan namelijk ook Overdruk CLV systemen. Hierbij worden verkleinde diameters toegepast, waardoor de rookgassen wel met overdruk door het kanaal geperst worden. Hierbij worden geen ploffende of trillende geluiden veroorzaakt.
Als ik de foto bekijk ben ik er, gezien het formaat van de dakuitmonding, vrij zeker van dat uw systeem geen overdruksysteem betreft.

Als ik u was zou ik het probleem niet in het CLV systeem zoeken. Het CLV systeem is een statisch geheel zonder bewegende delen.
Het enige wat het eventueel nog zou kunnen zijn, is dat er iets los zit aan de schoorsteen op het dak. Wanneer de wind dan vanuit een bepaalde hoek op dit loszittende deel blaast zou hij kunnen gaan trillen. Deze trilling zou door het kanalenstelsel naar de woningen kunnen worden getransporteerd. U zou dit kunnen controleren door het dak op te klimmen en te kijken of er loszittende delen aan de schoorsteen zitten. Eventueel even rondom zachtjes tegen de verschillende delen kloppen. Als er dan niets begint te trillen kunt u deze mogelijkheid ook afstrepen.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #9
En de verbinding met de afvoer naar het riool moet een open verbinding zijn en geen vaste aansluiting op de rioollbuis.

De verbandingsgassen mogen nooit in het riool teercht kunnen komen, vandaar dat er een onderbroken aansluiting is.
 

Sterko

  • #10
De rookgassen kunnen sowieso nooit in het riool terecht komen. Het betreft hier een CLV systeem waarbij er altijd een onderdruk in de rookgasafvoer aanwezig is. Indien de condensafvoer vast en zonder syfon op het riool aangesloten zou zijn (wat dus niet mag), wordt de rioollucht door het systeem aangezogen. Rookgasafvoer zal nooit het systeem verlaten op een andere plaats dan bij de dakuitmonding.

Bij een overdruk systeem is het een ander verhaal, maar dan zit de condensafvoer aan de luchttoevoer (waarin een onderdruk heerst) en is de rookgasafvoer d.m.v. een open syfon met de luchttoevoer verbonden.

Maar nu dwalen we af. Meneer heeft een probleem wat in ieder geval niet veroorzaakt wordt door de condensafvoer.
 

PvdV

  • #11
Op de vraag van Sterko. ik heb dat van de rioolontluchting wellicht niet zuiver genoteerd. Mij orienterend op het probleem, vond ik op Internet het nodige over CLV-systemen. Daarvoor nog nooit over gehoord....
Enfin, In een bestek verhaal trof ik onderstaande tekst aan (ik kan geen PDF uploaden):

Gecombineerde prefab schoorstenen.
Van aluminium, in standaard een RAL kleur, aanbrengen boven elke leidingkoker ten behoeve van
de uitmondingen van:
- het CLV. systeem.
- de ventilatie kanalen van de ondergelegen woningen.
- ontspanningsleiding van de riolering.
De schoorsteen uitvoeren met een dakopstand inwendig voorzien van 20 mm tempex, vlamdovend.
Deze dakopstand op de ruwe vloer monteren.


Ik werd getriggerd door de ontspanningsleiding van de riolering!!!
Verder ga ik het advies opvolgen door te kijken of ik loszittende delen kan ontdekken.
 

Sterko

  • #12
De prefab schoorsteen is de rechthoekige bak op de foto. De ronde kap daar bovenop is de uitmondingsconstructie van het CLV systeem.
In de prefab schoorsteen zit in ieder geval een aansluiting voor de WTW afvoer, maar waarschijnlijk ook een aansluiting voor de rioolontluchting. Deze rioolontluchting zal in ieder geval nergens in directe verbinding staan met het CLV systeem of de WTW kanalen.

De prefab schoorsteen is trouwens van de zelfde fabrikant als het CLV systeem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu