Buitenverlichting boeidelen werkt niet meer

Beste mensen,
Na een jaar of twee geen gebruik gemaakt te hebben van mn buitenverlichting ( in mn boeidelen met schemerschakelaar) wilde ik van de week de verlichting in ere herstellen, maar ik krijg het spul niet aan de praat. Toen ik er aan begon, flikkerede de verlichting even en ging toen uit. Nu flikkkert de verlichting niet eens meer. Ik heb alle lampen een stuk of 10 ( gu 10 led iets van 3w) los gehaald en apart getest en ik heb alle “ lasdozen” die bij elke lamp zitten open gemaakt en de verbindingen gecontroleerd. Zowel de lampen als de verbindingen in de lasdozen zijn goed. Ik heb e.e.a niet zelf aangelegd maar het lijkt erop dat de lampen gewoon met grijze grondkabel in de boeidelen zijn doorgelust. Het spul heeft 10+ jaar gewoon gewerkt minus elk jaar een of twee led lampjes welke stuk gaan.
Vraag kan de scheider schemerschakelaar stuk zijn en hoe kan ik dit controleren? Ik heb hem open gemaakt maar zie er niets bijzonders aan. Geen vocht of slechte aansluitingen of zo. Ik neem aan dat de led lampen icm de schneider schemerschakelaar geen probleem is omdat het jaren heeft gewerkt, of is dit te simpel gedacht?
 
Vraag kan de scheider schemerschakelaar stuk zijn en hoe kan ik dit controleren?
Natuurlijk kán die schemerschakelaar defect zijn! Dat kun je controleren met behulp van een meting van de spanning op de ingang en de uitgang van die schemerschakelaar.

Doe dat dan wel met een tweepolige spanningstester of een multimeter, niet met zo'n spanningszoeker in schroevendraaiervorm of contacloze spanningszoeker. Want daarmee kun je alleen zien of de fase spanning krijgt, niet of de nul verbonden is.

In dit topic vind je wat voorbeelden van tweepolige spanningstesters:

Je kunt met een dergelijke spanningstester ook in de betreffende lasdozen controleren waar nog wel en waar geen spanning meer staat.

Let wel op wat je doet: er staat vanzelfsprekend overal 230 V op en dat is geen spanning om met blote handen aan te raken.
 
Beste Kees, dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb wel een multimeter liggen. Tussen de N en ingaande draden zou dan natuurlijk 220v moeten staan en als ik mn vinger voor de sensor houd, dan op de N en uitgaande draad ook 220v en zonder mn vinger 0v. Zo iets? Als het morgen droog is, ga ik dat gelijk proberen
 
De sensor loshalen, de bruine en zwarte met elkaar doorverbinden en de blauwe draden ook met elkaar doorverbinden.
Als de lampen dan werken dan is je schemerschakelaar kapot.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
Beste Ronny, dank je wel. Hier moet ik even over nadenken wat volgens mij zaten er maar drie draden in de schakelaar. Ik heb de boel nu weer dicht geschroeft ( het zit op nm dak) maar als het morgen droog is kijk ik nog een keer. Misschien niet goed gezien
 
Tussen de N en ingaande draden zou dan natuurlijk 220v moeten staan...
Dat is correct.
...en als ik mn vinger voor de sensor houd, dan op de N en uitgaande draad ook 220v en zonder mn vinger 0v.
Het lijkt me niet waarschijnlijk, dat het ervoor houden van je vinger de sensor voldoende donker maakt om de schemerschakelaar te activeren. Ik heb hier meerdere schemerschakelaars in gebruik en daar moet ik echt een stukje zwarte klustape (dubbelgevouwen zodat het niet aan de sensor vastplakt) voor de sensor houden om de sensor goed af te dekken. Op mijn vinger reageert dat ding echt niet.

Verder klopt de redenatie: spanning als je de sensor donker maakt, geen spanning als er licht op komt.

Doorverbinden kan natuurlijk ook wel, maar vaak zijn die draden van kabels ontzettend stug en krijg je ze heel moeilijk uit de verbindingsstripjes op de printplaat. Meten is dan toch om als eerste te doen véél makkelijker, als je maar weet wat je doet...

Als er maar drie draden op aangesloten zitten, bestaat de kans dat de blauwe draad ergens anders doorverbonden is, bijv. in een lasdoos. In dat geval hoef je alleen de zwarte met de bruine draad door te verbinden om de schemerschakelaar er "tussenuit te halen". Of misschien zijn het allemaal bruine of allemaal zwarte draden, omdat het kabels betreft. In elk geval moet je kijken naar aansluitingen van de schemerschakelaar, gekenmerkt met iets van L en L'. Of er staat een uitgaand pijltje bij dat contact. Je kunt ook even een foto van de schemerschakelaar zonder deksel plaatsen.

Wel model schemerschakelaar is het trouwens? Graag exacte typenummer aangeven indien bekend.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Jackd
@Kees, en de rest dank je wel voor je hulp. Als het droog is kijk ik morgen even op het dak. Ik moest eerst even door mn nacht dienst heen zien te komen… ik had al wel ergens gelezen dat er een serie van die schneider schemerschakelaars niet gelukkig worden van led lampjes maar goed dit heeft zo al heel wat jaren gewerkt. Als ik op het dak ben maak ik gelijk even een foto en zoek voor het model nummer.
 
Als het kan foto's maken van draden op een lastige plek.
Het kan goed dat er maar 3 draden op de schemerschakelaar aangesloten zitten:
fase, nul en een schakeldraad. (en goeie kans de die in één kabel zitten en de geel/groen misbruikt is als schakeldraad)
Die gaan dan naar een lasdoos vanwaar de schakeldraad samen met een nuldraad naar de lampen gaan.

Als dat zo is, dan hoef je alleen de fase en schakeldraad met elkaar te verbinden om te testen. Misschien hoef je niet eens de ladder op als de lasdoos waar ik op gok makkelijk bereikbaar is.

(zie nu dat het laatste deel van Kees z'n reactie grotendeels hetzelfde is als mijn verhaal..)
 
Ik zit nog op het dak maar hier is de schemer schakelaar. Vermoed dat die aarde draad gebruikt wordt voor “L uit” zal ik maar zeggen.



IMG_0912.jpeg
 
Zelfs op deze manier nog geen spanning tussen N en de “uitgaande L “ pijltje naar buiten/ de misbruikte aarde draad. Kan ik daarmee de conclusie trekken dat de schakelaar is overleden?



image.jpg
 
de bruine draad en de geel groene draad met elkaar verbinden, gaan de lampen dan wel branden dan is het idd. de schemerschakelaar.
Tape test zegt zo nog vrij weinig, beste is er gewoon een kartonnen doos oid. omheen te hangen.
Er kan nl. altijd nog op een andere manier licht op de sensor komen.
 
Iedereen: gemeten; geen spanning op de uitgaande draad (tussen N en pijltje). L en pijltje verbonden; lampen branden. Dus met al jullie hulp conclusie; schemerschakelaar stuk.
Iedereen bedankt voor jullie bijdrage! Ga een nieuwe schakelaar bestellen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via