Buitenmuur behandelen en voorbereiden voor voorzetwand

Barkmakker

  • #1
Ik ben mijn pasgekochte huis drastisch aan het verbouwen. Compleet gestript, casco aan het verbeteren / verstevigen en verder wordt alles compleet vernieuwd. Nu loop ik tegen het volgende aan wat betreft de achtergevel. Deze is half steens-klamp. De klamp aan de binnenzijde is van witte kalkzandstenen. Deze klamp zit nog goed stevig, alleen de voegen beginnen wat te verzanden. En hier en daar zit er een steen iets los.
Ik heb een constructeur langs gehad omdat ik wat constructieve wijzigingen ga doen, waaronder het verstevigen van de verdiepingsvloer. Om deze bij de achtergevel te verstevigen heeft hij uitgerekend dat ik een stalen balk onder de verdiepingsvloer moet aanbrengen tegen de achtergevel aan. Deze moet dan middels diverse houten balken van 10 cm dik worden ondersteund. Aan de gevel gebout/geschroefd. Beneden rusten deze op een vloerbalk die evenwijdig aan de achtergevel loopt (praktisch tegen de achtergevel). Hieronder ga ik de fundering verbreden of poertjes metselen.
Andere oplossingen zoals de stalen balk half in de gevel waren geen optie, omdat de bovenkant het kozijn tot 10 cm onder de verdiepingsvloer loopt. Ook zou er bij inslijpen grote kans zijn op scheuren in de rollaag aan de buitenzijde. En de buitengevel is nu vrij van scheuren.
De buitengevel wordt binnenkort gereinigd, opnieuw gevoegd en geïmpregneerd.
Ik stuit op de volgende vragen:

1. Waarmee kan ik de achtergevel aan de binnenzijde behandelen? Dit om het verder verzanden van de voegen van binnenuit tegen te gaan. Kan ik dit gewoon in het cement zetten?

2. Welk soort hout kan ik gebruiken voor de balken die tegen de gevel aankomen en kan ik deze nog ergens mee behandelen?

3. Tussen de balken wil ik isoleren. Ik heb me al wat ingelezen in de verschillende soorten isolatie-merken, maar kom er niet helemaal uit. De muur is op de noordzijde en er komt nooit zon op te staan, ook is deze wat in de luwte, dus na een regenbui is deze nu vrij lang nat (wordt nog wel geïmpregneerd aan de buitenkant). Welk materiaal isolatie is geschikt.

4. Is het aan / af te raden dampdichte of juist dampopen folie te gebruiken en waar plaats ik die dan? Direct tegen de achtergevel, geklemt tussen de balken en muur, of op de balken aan de binnen/kamerzijde.

Situatie:


Alvast bedankt!

Mvg, Mark
 

Fiesiekus

  • #2
Berapen met kalk-cement specie.

Hoeveel balken ga je plaatsen ofwel: wat is de onderlinge afstand? Je kan daarvoor gewoon vuren nemen. Een dampdichte folie hoort aan de warme, dus binnen-zijde, van de isolatie te worden geplaatst.

Nog een vraag over die stalen balk? Waarom wordt ie überhaupt geplaatst? Wat ondersteunt ie precies?

Huis begin 20-ste eeuw? N-H?
 

Barkmakker

  • #3
Klopt in IJmuiden, het huis is van 1925.

Aan weerzijde van het kozijn, dat is 200cm en verder kan ik de balken zo zetten dat ik er mooi isolatiemateriaal tussen kan plaatsen, dus 59-60cm tussenruimte. Ik kom dan niet helemaal uit, dus zal wel wat moeten versnijden, maar dat is geen probleem. Moet ik het vuren dan nog behandelen (schilderen / menie/ impregneren)?

Berapen is neem ik aan gewoon een dun laagje aanbrengen van paar mm, het hoeft namelijk niet glad te worden.

Alvast bedankt, Mark
 

Fiesiekus

  • #4
De kopse kanten zeker en evt. de zijde tegen de klamp aan, zou je in de menie kunnen zetten.
 

Barkmakker

  • #5
Fiesiekus schreef:
Nog een vraag over die stalen balk? Waarom wordt ie überhaupt geplaatst? Wat ondersteunt ie precies?
De stalen balk gaat de verdiepingsvloer ondersteunen. Vooral de extra balken die ik ga aanbrengen. De balken van de verdiepingsvloer lopen namelijk in de lengterichting van het huis, zeven meter lang, in het midden ondersteund. De balken van de begane grond lopen wel in de breedte.
Aan de voorgevel gebeurt hetzelfde. Alleen was de klamp daar zo slecht en de constructie van het kozijn net weer even anders dat ik daar de klamp van de buitengevel af heb gehaald, deze met cement heb aangesmeerd en een nieuwe binnenmuur op 2-3 cm van de buitengevel met flink wat spouwankers heb geplaatst. Maar achter is dit niet mogelijk.

Mvg, Mark
 

Fiesiekus

  • #6
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het een merkwaardige oplossing. Ten eerste: waarom staal en niet gewoon een houten balk. Ten tweede: waarom niet gewoon een ondersteuning onder elke balk om zo de kracht naar de bodem af te voeren?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
De klamp aan de binnenzijde is van witte kalkzandstenen. Deze klamp zit nog goed stevig, alleen de voegen beginnen wat te verzanden. En hier en daar zit er een steen iets los.
1. Zo te zien is het al een voorzetmuur die niet dragend is, eruit breken is dan een mooie optie en dan een nieuwe voorzetwand plaatsen.
Het verzanden van de voegen houdt niet op met aansmeren en het loszitten van een paar stenen is een teken aan de wand.
deze met cement heb aangesmeerd en een nieuwe binnenmuur op 2-3 cm van de buitengevel met flink wat spouwankers heb geplaatst. Maar achter is dit niet mogelijk.
U schrijft dat dit achter niet mogelijk is, ik wil niet nieuwsgierig zijn maar ik ben wel benieuwd waarom niet.

2. 3. en 4. Blokjes van b.v. azobé tegen de buitenmuur schroeven, dampopen folie hier overheen spannen, de balken op de blokken schroeven, isolatie ertussen, dampdichte folie tegen de isolatie en tenslotte de afwerklaag plaatsen.
Ventilatieopeningen maken in de buitenmuur door onder en boven stootvoegen uit te hakken of te boren, voor de openingen zijn roostertjes te koop.
De soort isolatie maakt niet zo heel veel uit.

Op het forum wordt overigens geen mening gegeven over het werk en berekeningen van anderen, er wordt geacht dat die hun vak verstaan.
 

Fiesiekus

  • #8
Ik ken dit soort woningen maar al te goed :wink: . Het is niet een kwestie van "een klampmuur eruit breken en een nieuwe voorzetwand plaatsen" Die binnemuren hebben wel degelijk een constructieve functie; de kozijnen zitten er bijv. vaak aan/in gemonteerd.
 

Barkmakker

  • #9
Erg prettig dat ik al veel antwoorden krijg! Ik krijg er nu een goed beeld van hoe te beginnen.

Achter de klamp er af halen is inderdaad niet mogelijk (niets is onmogelijk, maar het heeft nogal wat extra werk/risico). Voor loopt de gevel slechts tot 30 cm boven de verdiepingsvloer door. Achter tot het dak van de 1e tevens bovenste verdieping. Ook zitten achter de kozijnen in de klamp vast en gaat deze bij de keuken die achter het huis zit over in een verband. Tevens ben ik bang dat als ik de klamp er achter afhaal dat de gevel gaat scheuren, de balken voor de verdiepingsvloer rusten hier nu namelijk ook op tot 3 cm in de buitengevel. En de gevel is nu nog mooi recht en vrij van scheuren.
Ook loopt voor de balk voor de de benedenverdieping op 15 cm vanaf de gevel. Hierdoor kon ik mooi de fundering verbreden en er een nieuwe binnenmuur op zetten, precies tussen die balk door. A chter zit deze balk tegen de gevel aan.
Die paar stenen zitten net onder de hoeken van kozijnen, het zijn er in totaal over de hele achtergevel een stuk of 8-10. Ik ben trouwens wel van plan de loszittende stenen er uit te halen en opnieuw in te metselen. Maar is er nog een andere oplossing voor het vastzetten hiervan?

De stalen balk heb ik door een constructeur laten berekenen. HEA100 Het was zijn bedoeling om hem in de gevel te zetten, maar aangezien een klamp maar 5,5 cm is kan dit niet, daarom bedacht hij deze oplossing. Ik weet ook niet waarom hij voor staal heeft gekozen. Er moet wel een kozijn van 210 cm worden overspannen. Hierboven komt de badkamer. Tussen de balken van de verdiepingsvloer 6x16 die op 70cm hoh liggen komen ook extra balken te liggen om de vloer te verstevigen.

Mvg, Mark
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ik zou iemand die verstand van bouwen heeft even laten kijken naar die klampmuur, die doet weinig wanneer de voegen verzand zijn en er al stenen los in liggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu