Buffervaten integreren in bestaand CV systeem i.c.m. cv haard

Marco83

  • #1
Hoi allemaal,

Onlangs heb ik een ander huis gekocht waarin het bestaande CV systeem een cv houtkachel is aangesloten zonder buffervat.
De houtkachel zit aangesloten, als zijnde een "normale" radiator en ik moet tevens altijd twee radiatoren onnodig openhouden zodat deze kachel zijn warmte kwijt kan.

Nu heb ik een drietal buffervaten van 200 liter op de kop weten te tikken, die ik in serie in de kelder wil plaatsen.
Ik wil de warmte van de cv haard bufferen en zo nodig naverwarmen met mijn CV ketel, het liefst met zo weinig mogelijk domotica of kleppen.
In het bijgevoegde schema, zie je wat mijn ideeën hierover zijn.
Het veiligheidsgedeelte van de kachel, zoals koelspiraal en veiligheidsventiel heb ik even gemakshalve niet ingetekend, dat is me wel duidelijk.

Mijn vragen zijn:

-Gaat dit werken zo, kan een cv ketel omgaan met retourwater dat al op temperatuur is?
-Ga ik niet onnodig de buffers verwarmen met het retourwater van de radiatoren indien de cv-kachel niet brandt, of is het zo dat dit ook weer gebufferd wordt zodat ik het "warme water" later weer kan gebruiken.
-Is het expansievat op de juiste plaats ingetekend?
-Is één veiligheidsgroep voldoende en op de juiste plek ingetekend?

Ik ben heel benieuwd naar wat voor een tips jullie hebben en of er iets verbeterd kan worden.
Alvast bedankt voor het meedenken!!!

Groetjes,
Marco

CV systeem 1e fase variant 1.png
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Auto-Geen

    • #2
    Je krijg nu een stroming door je buffer waardoor menging van warm en koud optreed. Beter alle aanvoeren aan elkaar en alle retouren aan elkaar. Er komt dan een gelaagdheid in de buffer.
     
    • Like
    Waarderingen: Marco83

    Willemjanw

    • #3
    Als je CV kachel en je ketel draaien dan pompen de pomp van de kachel en de pomp van de CV volgens mij tegen elkaar in. Ik denk dat dit problemen geeft. Ik denk dat je niet ontkomt aan een paar gestuurde 3 weg kleppen.

    En zoals hierboven word genoemd is denk ik een stuk beter stoken. en je rendement zal veel hoger zijn
    Stel je voor alle buffers zijn bovenin 70 graden en de CVketel gaat water pakken uit de buffervaten dan pakt deze direkt 70 graden water. En niet een mengelmoes uit alle vaten waar het wat doorheen vloeit heen en weer.
     
    Laatst bewerkt:
    • Like
    Waarderingen: Marco83

    Marco83

    • #4
    Hoi Auto-Geen,

    Daar zit ik ook over te twijfelen. Mijn gedachte was, dat als buffer 1 van top tot bodem verwarmt zou is, dat dan buffer twee, weer van top tot bodem verwarmt wordt en vervolgens buffer 3 ook op dezelfde manier.
    Zoals ik de tekening nu heb aangepast, is dit wat u bedoelt qua aansluiten?

    Hoi WillemJan,

    V.w.b. de driewegkleppen die u aangeeft, daarvan was mijn gedachte, dat de buffers als een soort openverdeler zouden werken die de hydraulische drukverschillen in het systeem zouden opheffen, afhankelijk van de flow die er op dat moment is. Of werkt dit niet zo?

    CV systeem 1e fase variant 2.png
     

    Willemjanw

    • #5
    Zoals laatste tekening gaat alleen het eerste vat vullen. Ze staan nu parallel op de kachel en in serie.
    Je kunt ook gaan werken met een warmtewisselaar.

    1. -Dan heb je CV kachel met vaten een circuit.
    2. -je CV ketel met radiatoren heeft een circuit.
    3.-Dan werkt je kachel met vaten op zichzelf.
    4.- en je CV ketel werkt op zichzelf.
    5.- je hebt dan een extra pomp nodig om het water door de wisselaar te pompen.

    En mocht je retour van de radiatoren dan warmer zijn dan vaten bovenin dan stop je de pomp die het water naar de wisselaar pompt.
    En werkt de cv-ketel weer alleen. Zo voorkom je dat de CV ketel het het water in de gaten gaat opwarmen. Wat natuurlijk veel gas gaat kosten.
    16406718572642758012201003514104.jpg
     
    • Like
    Waarderingen: Marco83

    Marco83

    • #6
    Hoi Jan-Willem,

    Bedankt voor je schets, dat brengt duidelijkheid!

    Ik snap het probleem van de gelaagdheid door teveel flow over de buffers, dus een platenwisselaar is inderdaad een oplossing waar ik zelf nog niet aan gedacht had.

    Ik vraag me nu wel af, of er i.p.v. een platenwisselaar, niet ook een andere oplossing is d.m.v. een vierde buffervat waarin een extra spiraal zit om het cv-circuit te scheiden van het kachelcircuit.
    De reden dat ik hieraan denk, is dat ik toch al van plan ben om in de toekomst een vierde buffervat (400-600 liter) te plaatsen met hygienespiraal. Daarmee kan ik dan het tapwater (voor)verwarmen, en later ook weer een cv-kachel plaatsen met meer KW vanwege de hogere buffercapaciteit.

    Als dat zo is, kan ik misschien beter het geld van een platenwisselaar investeren in een extra buffervat met een hygienespiraal én een extra spiraal om het cv circuit te scheiden.

    Ik zal vanavond nog eens een nieuwe tekening maken en posten.

    Top dat er zo meegedacht wordt!!!
     

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    Moderator
    • #7
    @Willemjanw als je de vaten met aanvoer aan aanvoer koppelt en de retour ook krijg je de wet van communicerende vaten zel zullen dus allemaal evenweidig opwarmen, als u geen of weinig verstand hebt van de materie antwoord dan niet dit om verwarring en foutieve info te voorkomen
     
    • Like
    Waarderingen: Marco83

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    Moderator
    • #8
    voor ts plaats de aanvoer en retour van de radiatoren op 1 vat en de cv kachel ook op 1 vat op deze manier zullen de vaten evenweidig opwarmen en afkoelen doordat er gelaagdheid ontstaat in de vaten, denk ook aan een groot expansievat met 600 liter buffer vuistregel hiervoor is 3%van de totale waterzeidige inhoud van de installatie
     
    • Like
    Waarderingen: Marco83

    Willemjanw

    • #9
    @Marcn.88 Die wet van communicerende vaten geloof ik. Maar als je vaten verschillen qua hoogte en aansluit diameter en bochten. zoekt het water de weg van de minste weerstand. Natuurlijk is het wel het allermooiste idee om Zo je vaten op te warm. Het mooiste is om 1 groot vat te hebben maar jah krijg die maar eens in de kelder.

    Ik heb zelf een CV kachel in combinatie met ketel en plc besturing. Volledig zelf gebouwd dus ik weet wel een beetje wat wel en niet werkt.

    Het probleem is vaak dat er alles mogelijk is maar je een stukje besturing nodig hebt en dat moet je vaak laten doen wat geld kost.

    @Marco83
    Een extra vat is mogelijk natuurlijk met een hygienespiraal en een extra spiraal voor kachel. Maar dan nog is het mogelijk om weer met de retour van je radiatoren het vat op te warmen als je een tijdje niet stookt. En zul je wel een 3 weg klep nodig hebben om dit vat te bypass en.
     
    • Like
    Waarderingen: Marco83

    Auto-Geen

    • #10
    123.png

    Als je de driewegklep aanstuurt op buffer temperatuur kan de CV ook zonder circulatie over de buffer draaien.
     

    Marco83

    • #11
    Hoi mannen,

    Er is al het e.e.a. door jullie aan tips gegeven aan mij, dank jullie wel!

    Ik gaf eerder al aan dat ik wellicht het systeem later wellicht wil uitbreiden met een vierde vat voor nog meer volume, waarop ik een extra spiraal heb voor een toekomstige energiebron (als de houtkachel niet brandt in de zomer en ik alleen warm SWW nodig heb (ik denk aan een warmtepompje of zonneboiler, etc...) en een hygienespiraal waarmee ik het SWW voorverwarm voordat deze naar de ketel gaat.
    Ik denk dat ik dit vat er meteen bij ga bouwen, zodat ik niet onnodig de boel weer kan afbreken en veranderen na een tijdje.

    Ik heb in het schema meteen even dit extra vat opgenomen, maar ook bekeken of ik de tips van jullie erin kon verwerken. Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, dus het is dan ook niet eenvoudig om daar een juiste keuze uit te maken.

    Nu zal het misschien nog niet helemaal op orde zijn, maar ik zal jullie proberen uit te leggen hoe ik dit schema bedoel. Schiet er gerust op en als dit dan echt niet werkt, dan hoor ik dat graag!
    Samen weten we meer, dan ik alleen...

    Indien houtkachel brandt, wordt buffervat 4 als eerste op temperatuur gebracht, daarna 3, 2 en 1.
    Als buffervat 4 niet op temperatuur is, dan zal de driewegklep te buffers uitsluiten zodat de retour niet de buffers onnodig gaat opwarmen.

    Indien buffer 4 op temperatuur is, dan zal de retour van de radiatoren naar buffer 1 stromen.
    Is dan de houtkachel aan, dan zal deze het koudere retourwater uit buffer 1 meteen weer pakken en doorsturen naar de houtkachel zodat deze weer verwarmt en in buffer 4 terecht komt en zonodig gebruikt kan worden, of weer gaat laden.
    Is de houtkachel uit, dan zullen de buffers 1 ontladen worden, daarna 2, 3 en 4.
    Zodra 4 weer koud wordt, zal de driewegklep er weer voor zorgen dat de buffers worden uitgesloten van het systeem.

    Is alleen de houtkachel aan en de combiketel niet, dan zal buffer 4 als eerste geladen worden, daarna 3, 2 en 1.

    Wat er eerder werd aangehaald, dat er twee pompen tegen elkaar inwerken met beide ook nog eens een mogelijk debietverschil, hoop ik op te lossen door juist de retouren (onderaan buffer 1) en de aanvoeren (bovenaan buffer 4) op de buffers aan te sluiten. Hiermee worden de vaten als evenwichtsfles gebruikt. Daarom zie je dat de pijltjes in sommige leidingen twee stroomrichtingen hebben. Dit allemaal afhankelijk van of de vaten geladen of ontladen worden.

    Zou het met het probleem van de gelaagdheid niet meevallen indien zowel de combiketel draait en de houtkachel? Er is dan nog maar een minimale flow door de buffers heen.
    Als één van de twee uit is dan ben je toch juist aan het ontladen of aan het laden, dan ontkom je er toch niet aan dat er een flow optreed in de buffers?

    Ik hoor graag van jullie!


    Groetjes, Marco

    CV systeem volledig variant 1.png
     
    Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
    2
    Gerelateerde onderwerpen
    Gashaard integreren met meubel

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu