Brink luchtverwarmings systeem blaast niet goed

Wesley0106

  • #1
Goedemiddag, sinds 3 jaar heb ik een woning met een brink luchtverversings/verwarmings systeem wat nog origineel is vanaf de bouw (1980).
Vanaf het begin blaast het systeem veel minder hard dan bij de buren.
Alle kleppen staan open, ik heb de pomp grundfos vervangen, de sensor en behuizing voor de thermostaat (scs magnetic) schoongemaakt en de motor draait/werkt gewoon.
Wat mis ik?
De thermostaat in de huiskamer is ook van 1980.
Als daar wat aan mankeert, gaat het systeem dan minder hard blazen? Maw de motor maakt dan niet meer toeren om licht rond te pompen?

Alvast hartelijk dank voor de reacties.
Groet Wesley
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Dit is wat karige informatie.
Maar de fan zal normaal harder en zachter werken icm warmtevraag.
Hoe dit geregeld is? Geen idee . Maar mogelijk met wat typenummers en plaatjes/aansluiting komen we vaak wel verder.
 
  • Like
Waarderingen: Wesley0106

Wesley0106

  • #3
Bedankt voor de reactie, ik zal wat foto’s uploaden.
Het gaat om een systeem van Brink.
Lichtaanzuiging van buiten, door de motor met het type plaatje op de foto verder gepompt langs een soort radiator die door stadsverwarming wordt verwarmd.
Aanvoerleiding had een grundfospomp en de afvoerleiding daar zit de “voeler” voor de kamerthermostaat.
De foto met de kroonstenen laat zien van links naar rechts:
Algemene spanningsaansluiting 220 en de 0 en daarbij zit ook de kabel die het printplaatje voedt wat niet op de foto staat. Hierop is de circulatiepomp aangesloten voor voeding.
Op de 70 en de 190 zitten de 2 draden van de electromotor aangesloten.
Inmiddels had ik bedacht om die zo ver mogelijk uit elkaar aan te sluiten want de motor gaat meer toeren maken als ik dat doe.
Nu zitten ze op 0 en 210.
Kunt u hier wat meer uit afleiden?

7FFB18E6-1540-42A8-8782-9BACD8297CBD.jpeg C4622625-29A0-402E-AFA7-7EE93ADC5FA2.jpeg 42D2EFAB-8309-43BF-BBC4-E50079C0DDB3.jpeg 7BB57617-228F-4FD4-A539-DDA030B8F5C8.jpeg
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Die trafo is ern stappentrafo gebruikt voor de toerenregeling van de motor.
De motor zit normaal op de N en dan na gelang het gewenste toerental 1 van de aftakkingen.
Uw systeem heeft zoals ik nu zie maar 1 vaste stand,en deze word geactiveerd door de vraag uit de thermostaat.

Als de huidige stand voor u werkt.dan mooi zo laten staan geeft het teveel tochtverschijnselen dan een dtapje lager zetten.
 

Wesley0106

  • #5
Ok, duidelijk verhaal.
Hij staat in de garage dus qua geluid geen probleem.
Het enige wat me verbaasd is dat er bij de buren een duidelijk airflow uit de roosters komt en bij mij is het maar heel zwak. Vandaar dat ik op zoek ben gegaan, ik krijg het bijna niet warm gestookt en zij hebben het systeem even aan en het is al behaaglijk op de kamers.
Zou het kunnen dat zij een ander type motor hebben? Ik kon daar zo gauw even geen plaatje op vinden. Alle woningen op de rij zijn in 1980 met hetzelfde systeem uitgerust.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Wat niet kan natuurlijk, in 30.jaar kan er wel eens iets vervangen worden.

Maar.....
Zijn de filters schoon?
Is de wisselaar schoon?
Zijn de lucht retouren schoon?
Zitten er nog inregelkleppen in? Staan die in de juiste stand?
Vaak zit er ook een buitenluchtrooster, is dat helemaal schoon ?
Is de ventilator schoon?
 
Laatst bewerkt:

Auto-Geen

  • #7
Vaak is bij zulke problemen dat de condensator die bij de motor hoort is overleden. Kijk naar de waarde in microfarad en deze vervangen, kost een paar €.
 
  • Like
Waarderingen: Wesley0106

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Dat is idd een hele goede, die verouderen en dan gaat de motor steeds langzamer draaien.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #9
Je zou verwachten dat de blauwe draad van de motor op de nul aangesloten zou moeten zijn en niet op de 70.
Nu is het spanningsverschil over de motor veel lager en daardoor krijg je een lager toerental.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #10
Je verplaatst dan de blauwe draad naar de 0 aansluiting.
Het blijft een gok, maar voor mij is het logisch om dit aan te passen.
Op de tweede afbeelding hieronder kun je zien wat je kunt verplaatsen.

Niet aangepast.jpg Aangepast.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Wesley0106

Wesley0106

  • #11
Ik ga er vandaag mee verder, gisteren de kanalen en roosters gecheckt met een scope.
Alles ziet er schoon uit en de stel kleppen zijn allemaal open/horizontaal.
Ventilator is ook schoon, klein beetje stoffig.
Die condensator, is dat dat ding wat buiten op de motor geschroefd zit?
Goede tip, ik ga e.a demonteren en ik zal een foto sturen.
En ik kwam er gisteren achter dat de motor inderdaad harder ging draaien toen ik 0 en 210 had aangesloten ipv de eerste aansluiting door de monteur bij de laatste onderhoudsbeurt.
Dit was voordat wij er kwamen wonen.
Bedankt allemaal en ik ga aan de slag
 

Wesley0106

  • #12
@Ronny, ik heb dat gisteren gedaan. Dit was de foto van de originele staat.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #13
Dan is het goed.
Normaal sluit je de blauwe altijd aan op de 0 (nul) en de bruine op een van de andere klemmen.
Hoe hoger het getal, hoe hoger de spanning en het toerental. Het toerental moet uitgerekend en
ingesteld worden bij de installatie.
 
  • Like
Waarderingen: Wesley0106

Wesley0106

  • #14
Zo, alles weer open geschroefd. Dit is de condensator.
De nieuwe is besteld en hopelijk morgen binnen. Qua kosten viel het me rondom mee. Paar euro.
Ik doe er denk ik goed aan om de draden dan weer terug te zetten in de aangetroffen plekken?
Dan kan ik daarna altijd nog verplaatsen om te zien wat het toerental doet

4F855485-D068-4774-BAEE-9884C3713F51.jpeg
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Nee die ene draad moet op de nul.
De andere kan je naar wens verzetten.
De motor stond op 70,190 dat is dus 120v.
Dat is best laag.
 
  • Like
Waarderingen: Wesley0106

Wesley0106

  • #16
Bedankt! Ik zal een bericht posten als de condensator erop zit en ik het getest heb.
Dan zal ik ook eens kijken welke plek tussen 0 en ? het lekkerst loopt.
 

Wesley0106

  • #17
Nou, condensator binnen en vervangen.
Zelfde type maar 4 polig ipv 2 zoals de oude.
Pootje 1 en 2 zijn met elkaar verbonden en 3 en 4 ook dus het lijkt mij gewoon een extra aansluiting.
Geen verbetering, een heel klein beetje meer lucht verplaatsing maar enkel te voelen of zien met een stukje papier bij de roosters.
Terug naar de tekentafel dan maar…
Pomp vervangen, condensator vervangen, kanalen open en motor redelijk schoon, de magneetklep op de retour leiding is niet helemaal ok en die heb ik er even afgehaald. Nu krijg ik een constante warm water stroom aangevoerd. Maar het blazen blijft achterwege. Mis ik nog wat?
Kan de “radiator” dicht zitten zodat er weinig lucht doorkomt? Vanaf de motor wordt de lucht daardoorheen geduwd en zo het kanaal in.
 

Wesley0106

  • #18
De motor weer van z’n plaats gehaald en hij blaast behoorlijk veel lucht. Maar het lijkt niet in de kanalen te komen.

79BFE59C-BEED-4308-8CE9-8159DE9DB864.jpeg
 

Wesley0106

  • #19
Hebbes! Machine weer uit elkaar en er half ingekropen met compressorslang en stofzuiger.
De “radiator” helemaal schoongeblazen en stofzuiger erbij. Alles weer in elkaar en er is voldoende lucht .
Nu nog een stofnest wat eruit komt maar dat gaat wel weer liggen.
Ik kan alleen de warmte niet instellen ivm de magneet klep denk ik. Die zal wel kapot zijn of vast zitten oid.
Allemaal hartelijk dank voor de adviezen!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #20
Dus toch dichte wisselaar.
 
  • Like
Waarderingen: Wesley0106

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu