Boven het einde van spouwmuur isoleren

bdevr

  • #1
Goeiendag!

Vraagje over isolatie. Situatie; jaren 50 huis, 5cm geisoleerde spouw (EPS). Tussen de 1e verdieping en de zolder met schuin dak eindigt de spouw. Daar zit een stukje van 20 wat bestaat uit steens muur. Daar zitten draagbalken in gemetseld. Aan de andere kant loopt de goot van het schuine dak, steen is niet zichtbaar aan andere zijde.

Ik wil tussen de balken met 20cm steenwol isoleren tegen luchtgeluid. Dit betekent dat er ook steenwol tegen de binnenkant van het kleine stukje steensmuur gedrukt gaat worden. De muur is steens en dus hartstikke koud in de winter, de rest van de ruimte is geïsoleerd (spouw dus, maar ook HR++ glas).
Koudste punt is dus boven het plafond. Ik ben bang voor condensatie tegen het stukje steens muur.

Als dit stukje muur nat wordt, gaan de balkkoppen misschien wel rotten na verloop van de tijd. Dan heb ik echt een probleem.

Wat denken jullie? Bedankt alvast.

Zie foto ter illustratie.

IMG_20210914_131149499.jpg
 

Marc1995

  • #2
Misschien ken je het al, maar je zou de constructie eens in ubakus.com kunnen zetten en kijken wat die er over zegt...
 

bdevr

  • #3
Nee, die kende ik nog niet. Heel erg bedankt.
Ik krijg er uit dat als het -5 vriest met 80% luchtvochtigheid (wat overigens best hoog is) de muur een temperatuur onder het dauwpunt heeft.
Ik moet dus isoleren. Advies is minstens 23mm of een luchtvochtigheid van 32% of lager (wat niet haalbaar is en totaal ongezond).

Ik denk aan armaflex 19mm plakken op de muur, inclusief de eerste centimeters van de balken. Dan nog een reflecterende noppenfolie eroverheen en alles goed aftapen en randjes die niet goed afsluiten afsmeren met een vloeibare (waterdichte) rubberverf.

Goed idee?
 

Marc1995

  • #4
Ik ben geen expert, maar je zou misschien een bouwkundig adviseur kunnen vragen om mee te kijken. Kost je een paar centen, maar is beter dan vocht- en schimmelproblemen naderhand en diegene kan je misschien nog wat extra tips geven voor dingen waar je zelf misschien niet aan dacht. Maar goed, misschien dat iemand anders hier er wel een comfortabel antwoord op kan geven.
 

bdevr

  • #5
Ik heb nog even een plaatje gemaakt. Misschien geeft dat overzicht en heeft iemand een goede tip. Uiteraard kan ik altijd alsnog een adviseur vragen (althans, tot het plafond dicht is :wink:).

Zie afbeelding; punt 2; daar komt de steenwol (geluidsisolatie tussen de etages). De stenen boven de spouw (koudebrug) worden dan kouder, met meer kans op condensatie en vochtproblemen.

Als ik de holte in de dakoversteek laat volblazen met glaswol (1), dan zou de muur warmer blijven en kan het vocht van binnen naar buiten diffunderen. Binnenkant (bij punt 2) ook een dampscherm tegen de muur, dan gaat er alleen een minimale hoeveelheid vocht via de balken en de via het binnenblad van de spouw richting punt 1. Dan ook weinig kans op natte pakken glaswol op punt 1.

Tips?





schets isolatie dak.png
.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Welk materiaal is dat rechthoekige blok bij 2?
Isolatie hoe dik en wat voor type.
Dampremmer bij dat rechthoekigeblok het beste mechanisch vastzetten.
Binnenblad wat voor materiaal.
Damprem voor de isolatie.
Bij 1 zit daar een zinkengoot in een houten bak. Daar moet wat ventilatie zijn in verband met condens aan het zink.

schets isolatie dak.jpg
 

bdevr

  • #7
Welk materiaal is dat rechthoekige blok bij 2?
- hetzelfde baksteen als de binnenmuur,grijze baksteen

Isolatie hoe dik en wat voor type.
- 10 steenwol (tegen dakbeschot aan),5cm pir (binnenkant) afgetaped met alutape en dan nog een dampscherm (eigenlijk 2 dampschermen op elkaar, ik ben een neuroot)

Dampremmer bij dat rechthoekigeblok het beste mechanisch vastzetten.
- ok, maar de houten balken kunnen dan wel vocht transporteren door het dampscherm heen.

Binnenblad wat voor materiaal.
- grijze baksteen.

Damprem voor de isolatie.
- ja, alleen tussen de plafonds is dat dus een probleem. Dan ligt er een groot isolerend pakket steenwol tegen het ongeisoleerde stuk muur, waarbij een dampscherm lastig is met die balken.

Bij 1 zit daar een zinkengoot in een houten bak. Daar moet wat ventilatie zijn in verband met condens aan het zink.
- duidelijk, dan moet ik die holtes zeker niet vol laten stoppen met glaswol
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Even voor jouw, grijze baksteen lijkt mij kalkzandsteen.
Op jouw tekening ligt de balk op het binnenblad als ik de foto bekijk ligt de balk op het buitenblad en aan de buitenzijde is deze beschermd door een boeideel of de omkasting van de goot.
Een dampremmer houd het vocht tegen. Zit er achter het hout geen laag materiaal die de warmtestroom, deze gaat altijd van warm naar koud, kan beinvloeden zal er in het hout geen vocht ontstaan. Komt er toch wat vocht in het hout zal dit door het hout trekken en uitdampen. Dus niet verzamelen.
Dat het lastig is met een damprem dat zal wel, maar daar houd een natuurwet geen rekening mee. PIR/PUR zit aluminium op kan je daar iets mee berijken.
 

bdevr

  • #9
Duidelijk!
Wat denk je, kan ik beter lokaal een dampscherm creëren voor de balken (met wat je zegt; pir met aluminium en alles afkitten/purren/tapen) of het hele plafond bedekken met een dampscherm voor ik plafondplaten er op schroef + een dampscherm op de zoldervloer?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Wat is er op zolder. De lagen die achter de isolatie liggen zijn belangrijk. Is de Mu waarde hoger dan de lagen voor de isolatie moet je voorzichtig zijn.
 

bdevr

  • #11
Zolder wordt een leefruimte die verwarmd wordt middels droogbouw vloerverwarming.
Daar zal het ook in de winter altijd boven de 17 graden zijn.
Er wordt standaard in alle vertrekken goed geventileerd middels afzuiging via een nieuw aangelegd WTW systeem.

Beantwoord dat je vraag of is dit niet relevant?

Even checken of ik je punt van mu-waarde begrijp; binnen een dampscherm en daarmee hoge mu waarde, richting buiten moet het steeds dampopener worden, dus dan isolatiemateriaal (liefst dampdicht type) en daarna kalkzandsteen wat vocht goed opneemt en afgeeft (dampopen).

Als het steen geïmpregneerd zou zijn en je stopt steenwol zonder scherm tegen de binnenkant, dan heb je rekenen op een vochtprobleem (binnen lage mu, naar buiten toe hoge mu).

Correct?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Mu waarde, Google is je vriend.
Dat van die Mu waarde heb je helemaal begrepen. Wol heeft een Mu van 1 en de steen van 15/50. Effe uit het hoofd.

Die damprem is bij die temperaturen, kamer beneden en de zolder daarboven, niet nodig.
Blijft over de schil van buiten. Daar wordt het ook gunstiger omdat 17 graden naar -5 wordt. Inplaats van 20 naar -5.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu