Bodemfolie kruipruimte

Janderman

  • #1
Bij het aanbrengen van bodemfolie op het zand v.d. kruipruimte, wordt aangegeven dat de folie ongeveer 30 cm hoog tegen de muur moet worden bevestigd.
Wat is de reden daarvan?
Bij hoog grondwaterpeil kan ik me voorstellen dat je speling wilt hebben, maar in de meeste kruipruimtes staat geen water tegen de muren te klotsen.
Ook mijn kruipruimte heeft geen last van grondwater.
Is het dan wel nodig om de folie aan de muren te bevestigen of kan het zeil in dat geval gewoon los op het zand worden gelegd, dus zonder een opstaande rand?
 

mboelen

  • #2
Ja, nog steeds nodig. De opstaande rand, die ook nog wordt omgeslagen (terug naar beneden aan muurkant) houdt condens vast. Hij wordt niet al te hoog gemonteerd zodat de stenen erboven nog geventileerd blijven.

Los op het zand leggen zal dus niet voldoende dichting geven. Wij hebben overigens een vergelijkbare situatie (geen water in kruipruimte, alleen vochtig zand in vochtige periode) en de bodemfolie zelf aangebracht.
 
  • Like
Waarderingen: Edwinnn

Janderman

  • #3
Dank voor de snelle beantwoording van de vraag.
Mij is duidelijk dat die omgeslagen rand dient als condens kering en dat een hoogte van max. 15 cm voldoende is.

Vraag ik me nog wel af of er een alternatief is voor het boorwerk? Ik denk er over om een paar stenen of tegels te gebruiken om het plastic op de plaats te houden i.p.v. gaten boren in de betonwand.

Verder las ik op de website (link) las ik dat er problemen ontstonden m.b.t. krimpscheuren. Kan ik dat ook verwachten in mijn 14 cm dikke betonwand? Gezien ik overal stucwerk op de muren heb, maar ik me daar toch wat zorgen over.
 

mboelen

  • #4
Het boorwerk valt echt reuze mee, wel een goede machine gebruiken. Daarmee kun je de folie strak spannen en dan vastzetten tegen de muur. Met een paar stenen of tegels blijft het geheel nooit mooi strak liggen, zeker niet als je over de bodemfolie heen kruipt.

In ons geval zagen we op enkele plaatsen lichte scheuren ontstaan, vooral op de overgangen (muur naar geverfde gipsplaat, hoeken, zelfs in lichte mate van kozijnen). Echter in ons geval was de kruipruimte echt heel vochtig (niet nat), mede door een lekkage waarbij na iedere regenbui een deel van hemelwater in de spouwmuur naar kruipruimte lekte.

Ik snap je zorgen rondom scheurvorming. Als ik echter zou moeten kiezen tussen wat krimpscheuren of een ongezond vochtige muur (mogelijke schimmelvorming en extra hoog gasverbruik), dan weet ik wel wat mijn voorkeur heeft.

Mocht je in kruipruimte aan de gang gaan, kijk ook even in de sticky met tips over veilig werken in kruipruimte.
 

Janderman

  • #5
Bedankt voor het meedenken en de tips!
Ik zie af van boren in de fundering van m'n woning. Met gestapelde stoeptegels blijft het zeil ook wel op z'n plaats liggen en is het ook weer makkelijk te verwijderen, als dat ooit gewenst is. Ik kom er niet vaak, de afgelopen 20 jaar heb ik er maar 1x rondgekropen :)
 

mboelen

  • #6
Graag gedaan.

Uiteraard is het jouw kruipruimte en woning, dus je mag zelf weten hoe je de uitvoering doet. Het boren van de gaten is overigens niet alleen om het op zijn plaats te houden, maar ook dat het goed strak tegen de muren zit, zodat de condens er niet langs kan. Door alleen tegels erop te leggen denk ik niet dat je het goed genoeg kan spannen en je bodemfolie maar beperkt nut heeft.
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #7
Als je echt niet wil boren zou je wellicht wat panlatten of iets dergelijks kunnen gebruiken, de folie daaromheen omslaan en evt vastnieten en dan met de tegels tegen de muur klemmen, dat is in ieder geval beter dan niets.
 
Laatst bewerkt:

mboelen

  • #8
Suggestie van Edwin kan, mits ondergrond erg glad is en er voldoende gewicht op ligt. Ondanks dat ik mijn fundering schoon heb gemaakt, is hij niet overal even glad. Misschien dat Jan meer geluk heeft :)
 

Janderman

  • #9
Ik las ergens dat iemand lijm had gebruikt:
"Ik heb vooral lijm gebruikt, g**ma verkoopt in kitspuit formaat van B***n montage kit voor binnen en buiten. Omdat mijn vloer oppervlakte 5 x 9 is heb ik eerst aan de kopse 5 meter kant een zeil gelegd. Ongeveer 60 a 70 cm omhoog. Links en rechts aan de 9 meter kant ook 60 a 70 cm omhoog. Flinke vouw in de hoek verticaal naar buiten geslagen. Nu dit een beetje netjes ligt met die kit/lijm om de (ongeveer) 25 cm een klodder lijm en aandrukken tegen het beton. De lijm pakt snel en dan vast genoeg om het volgende zeil te leggen Dat rolde ik uit in de lengte vanaf het zeil op de kopse kant. Overlap ongeveer 15 cm ofzo. Wederom tegen de 60 a 70 cm tegen de zijwand en als het beetje naar je zin is weer met hier en daar klodder lijm tegen het beton lijmen. De meddelste stroken uitrollen en ook weer ongeveer 15 cm overlappen . Aan de overgebleven 2 zijden ook weer 60 a 70 cm omhoog ... Als alles ligt met een stoffer en het kitpistool de overlappende delen met een klodder kit aan elkaar plakken. Tijdens het leggen had ik de middelste stroken aan elkaar geplakt met ductape . Om schuiven te voorkomen. En je kan makkelijk lostrekken en verplaatsen."

M.i. zou een polymax high tack lijm perfect kunnen zijn om boorgaten te vermijden, maar helaas staat op de verpakking staat dat het niet geschikt is voor PE.

Panlatten lijken me vatbaar voor houtrot in deze situatie. Hardhouten plinten lijken een beter alternatief.
 

mboelen

  • #10
Inderdaad, deze bodemfolie is (meestal) niet te verlijmen. In mijn geval heb ik folieversterkers gebruikt in combinatie met gaten en slagpluggen. Je zou wel kunnen kijken om de gehele rand te voorzien van materiaal dat wel op PE plakt, zodat je het daarna kan verlijmen. Zelf volg ik liever de instructies van de fabrikant en hun aanbevolen manier van montage (lees: gaten boren, spannen en met slagplug vastzetten).

Succes! Laat je even weten als je de klus hebt geklaard en hoe je het uiteindelijk hebt gedaan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu