Blijvend drukverlies Vaillant ketel VU/VUW BE 242/2-5

ChrisG

  • #1
Hallo iedereen, het volgende probleem stelt zich met mijn verwarmingsketel:

De ketel: Vaillant Turbomax VU/VUW BE 242/2-5 van 2002

Toen ik mijn appartement kocht was de aanvoer aan de retour aangesloten en omgekeerd, dit heb ik zelf kunnen repareren. Verder zijn ook de waterpomp en 3 wegklep vervangen. Daarnaast zijn er 3 radiatoren aanwezig.

Alles wordt goed warm maar om de 2 dagen heb ik bijna 0,5 kg aan drukverlies.
Vaillant gaf 2 mogelijkheden:

1) Expansievat stuk, ze raden aan van een extern vat bij te steken:
Dus heb ik een extern expansievat laten steken. Maar mijn gezond verstand zegt: als er druk verlies is langs het originele expansievat en je plaatst er een vat bij, dan blijf je toch met dezelfde lek zitten?

2) Lek in de leidingen
Er is nergens een zichtbaar lek, ook alle leidingen liggen in de chape en ik heb ook nergens vochtplekken of iets dergelijks. Ook geen klachten gehad van onderbuur...

Ik ben nu een beetje ten einde raad en sta op het punt van de ketel te vervangen. Dagelijks controleer ik of ik zeker 1,2 kg druk heb. Na een paar dagen moet ik sowieso bijvullen en da's niet normaal. Vanmorgen om een uur of 9 de ketel op 1,5kg gezet en een half uurtje geleden stond hij op 0,8

Zijn er nog dingen die ik kan controleren ivm het drukverlies of zie ik iets over 't hoofd?

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Obelix2

    Specialist Witgoed
    • #2
    Vermoedelijk je warmte wisselaar lek

    Luister eens of hij bij het aangaan sist.
    Dus als hij net begint te branden
     

    ChrisG

    • #3
    Hoor je zoiets duidelijk?

    Kan je dat ook zien?
     

    Obelix2

    Specialist Witgoed
    • #4
    Je hoort soms een druppel vallen en dan sist het.
    Als je de voorplaat er af haalt in koude toestand zou je donkere vlekken op de wisselaar kunnen zien zitten of soms ook druppels.

    De voorplaat alwaar de brander zich achter bevind dus wel eerst de stekker er uit nemen.
     

    ChrisG

    • #5
    Hm heb ff gechecked en hoor toch niets sissen
     

    Obelix2

    Specialist Witgoed
    • #6
    KOUD toestel?
    Dat dan opstart?
     

    ChrisG

    • #7
    De leidingen onder de ketel die naar de radiatoren gaan waren toch koud

    Heb ketel uit bedrijf genomen en weer laten starten of volstaat dat niet?
     

    Obelix2

    Specialist Witgoed
    • #8
    Kan natuurlijk wel nog zijn dat het binnenwerk warm was voor bijvoorbeeld Warm Water gebruik.
    Het toestel moet echt afgekoeld zijn, dan zou je het kunnen horen

    Anders opens schroeven (ook bij koude toestant)
     

    ChrisG

    • #9
    Ok ik laat hem even afkoelen.

    Iemand zei me dat het ook het overdrukventiel kon zijn, klopt dit? En zo ja, kan je daar makkelijk aan? Sorry ben niet zo technisch in die dingen
     

    Obelix2

    Specialist Witgoed
    • #10
    Daar had ik idd even niet aan gedacht.
    Kan ook je overdrukventiel zijn
    Dit is een ventiel dat meestal in de aanvoer van je cv leiding zit (is echter merk gebonden)
    Bij sommige merken moet het in de retour.
    Koperen knop met een zwarte of rode dop er op.
    NIET aan draaien
    als hij 1x lekt blijft hij lekken.
    Voorzichtig aan de binnenkant voelen met een vinger.
    Is het vochtig dan vervangen.
    Installatie eerst drukloos maken.
    Denk aan verpakken met tape.
     

    ChrisG

    • #11
    Is het die zwarte dop (in het rode vierkant)



    Daar is alles alvast kurkdroog hoor
    Ook even een foto van het binnenwerk gemaakt:
     

    Obelix2

    Specialist Witgoed
    • #12
    Nee dat is je inlaatkombinatie
    er moet in de CV leiding een knop zitten

     

    ChrisG

    • #13
    Nog eentje...

     

    Obelix2

    Specialist Witgoed
    • #14
    Nee, is nog steeds je inlaatcombinatie die is er voor warm water overdruk weg te werken.

    Maak eens een foto van dat zilveren ding in de linker leiding, en expansievat
     

    ChrisG

    • #15
    Obelix2 schreef:
    Nee, is nog steeds je inlaatcombinatie die is er voor warm water overdruk weg te werken.

    Maak eens een foto van dat zilveren ding in de linker leiding, en expansievat


    Dat is een extern vat dat de technieker heeft geplaatst omdat hij zei dat het interne "waarschijnlijk" stuk zou zijn. Dat is dus ook niet afgesloten (wat ik onlogisch vind) Is het normaal dat er water zit in dat externe expansievat? Als ik het verplaats dan hoor ik water klotsen onderaan :?:
     

    Obelix2

    Specialist Witgoed
    • #16
    Vreemd, ik zie geen overstort.

    Die T verbinding heeft de technieker die er in gezet, of zat hij er al in , waar het externe vat nu zit?

    Ik snap het even niet meer hoor, zie geen overstort, misschien ook nog even een foto van de andere zijde met de leidingen?
     

    ChrisG

    • #17
    Die T heeft de technieker er tussen gezet. Het nieuwe externe vat (rood) hangt aan die flexibele slang. Het vat zit op de retourleiding...

    Hier is een iets bredere foto, mss dat je hier meer op kan zien?

     

    ChrisG

    • #18
    Is het normaal dat in het onderste gedeelte van dat vat water zit?
     

    Obelix2

    Specialist Witgoed
    • #19
    Nee, in het bovenste gedeelte moet water zitten

    Ik snap het niet meer.
    Ik zie geen overdrukbeveiliging oftewel een overstort zitten.
    Ik zou die techneut toch een terug laten komen of contact met hem opnemen.
     

    ChrisG

    • #20
    Het enige wat die techneut gedaan heeft is dat vat geplaatst verder niets.

    Dus dat zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn?
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu