Binnenmuur isolatie vraag

Mat1990

  • #1
Hallo,

Ik heb een woning van 1958 gekocht en ben bezig met een renovatie.
De houten vloer is eruit en nu ben ik bezig met het zandbed voorbereiden.
Ik heb een vraag over de opbouw van de isolatie als ik de muren van binnenuit wil isoleren.
De spouw is momenteel leeg.
Ik heb 3 schetjes gemaakt:

Dit is hoe ik het oorspronkelijk had bedacht (zonder isolatie)
situatie1.png


En hieronder 2 situaties met isolatie aan de binnenmuur, welke optie het best (als deze er is).
situatie2.png

situatie3.png
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Dit is geen binnenmuur maar een buitenmuur. De binnenkant van een buitenmuur heet het binnenspouwblad.

Je moet zorgen dat de isolatie uit de vloer doorloopt in de isolatie van de wand. Anders krijg je een koudebrug.
 

Mat1990

  • #3
Oke, binnenspouwblad bedoelde ik inderdaad.
Is deze opbouw dan de juiste?


situatie4.png
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ja, zou niet weten waarom je het niet zo zou doen.

Ik weet alleen niet waarom je die ventilatielatten zou doen, volgens mij kan je die weglaten.
Voor ventilatie heb je de 50mm spouw al.
 

Charel

  • #5
De laatste tekening is de beste maar daarom nog lang niet optimaal.
Je riskeert condensatie op het oorspronkelijke binnenspouwblad waarvan ik vermoed dat het baksteen is (snelbouw).
Ik zou zeker ook geen pir binnenshuis gebruiken en dit om gezondheids- en milieuredenen.
Ik zou een dampopen en vochtregulerend isolatiemateriaal gebruiken zoals bijvoorbeeld houtvezelplaten en die in volle contact met het binnenspouwblad plaatsen.
De opbouw zou dan als volgt kunnen zijn:
- buitenspouwblad
- open spouw
- binnenspouwblad
- 8 cm houtwolplaten in volle contact met de baksteen
- uitlatting of kader van 8 cm met daartussen nogmaals 8 cm houtwolplaten
- fermacelplaten bevestigd op het kader (osb niet nodig)
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
" Je riskeert condensatie op het oorspronkelijke binnenspouwblad "
Als dat zo zou zijn (doe eerst eens een simulatie voor het zeggen van dit soort dingen, want bij pir+alu met dampdichte randafwerking is dat niet zo)
Maar als dat zo zou zijn, zou dat probleem bij damp open houtvezelplaten een stuk groter zijn. Wel of geen latten met kleine spouw maakt daarbij niet uit. (ik heb de simulatie nu voor me)

PIR dampt niet of nauwelijks uit, maar wat eruit komt zal het huis niet inkomen, want de binnenkant als afgewerkt met tape en de buitenzijde niet, damp kan dus niet naar binnen, wel naar buiten. Er is geen gezondheidsrisico.

Verder ben ik helemaal voor ecologische bouwmaterialen, helaas neemt het in de praktijk 2x zoveel ruimte in en kost het materiaal 2x zoveel en is de verwerking lastiger.
 

Charel

  • #7
Beste, ik schrijf bewust (je riskeert condensatie).
In theorie zal je inderdaad geen condensatie zien bij binnenisolatie met pir+alu.
Echter het probleem in de praktijk is vaak dat de dampdichtheid van het geheel nogal eens kan tegenvallen door onvolmaakte afwerkingen zoals bijvoorbeeld ook aansluitingen en doorboringen bij houten vloer- en muurdelen. Vandaar dat binnenisolatie altijd kritiek is en men dat beter pas doet als andere manieren niet mogelijk zijn.
Door die kleine onvolkomenheden in het dampscherm zal het weinige vocht dat toch kan doordringen vervolgens niet meer kunnen uitdampen naar binnen toe. Het kan enkel maar via die open spouw gaan condenseren op het koude binnenspouwblad.
Daarom wordt bij binnenisolatie tegenwoordig vaak geadviseerd om hiervoor vochtregulerend materiaal te gebruiken waarbij dat vocht terug kan uitdampen naar binnen toe en ook naar buiten toe via een innig contact (geen spouw dus) met de buitenmuur.
Het binnenspouwblad en het isolatiemateriaal moeten dus als één innig verbonden geheel het vocht kunnen weg en weer laten gaan om het naargelang de omstandigheden zowel naar binnen als naar buiten te laten uitdampen.
Dat is het principe van dampopen bouwen waarbij de binnenkant niet dampdicht moet zijn maar wel minder dampopen dan de buitenkant.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #8
Je riskeert niks met PIR, nogmaals, doe een simulatie. Er komt met houtwolplaten altijd meer vocht de muur is. Dus dat risico is veel groter bij de opbouw met houtwolplaten, volgens de simulatie kan het vocht bij jouw geadviseerde opbouw nergens naartoe. Dan heb je 10 jaar later wel een mooie berg compost voor de tuin in je muur zitten..

Nogmaals: alles wat je wat vocht betreft over PIR zegt, geldt ook voor houtwolplaten.
Doe simulaties en misschien kijk je er dan anders tegenaan en kan je het houtwolplaten adviseurs/verkopers lastig maken.
 

Charel

  • #9
No hard feelings, maar ik ga hier niet verder over discuteren, we verschillen blijkbaar wat dat betreft te grondig van mening. So be it.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #10
Jij hebt een mening, ik kom met simulaties van een bekende betrouwbare speler, waarmee ik aantoon de wat je zegt onzin is. Klinkt onaardig, is het ook, maar dat doe je op meerdere topics over isolatie en hier adviseer je zelfs iets dat zeer waarschijnlijk voor problemen zorgt.
 

Charel

  • #11
Mijn mening is wel dezelfde als van meerdere bekende en betrouwbare spelers.
En het is zoals je zelf schrijft inderdaad onaardig om die als onzin te bestempelen. Zeker als je er dan nog een schepje bovenop doet door te zeggen dat wat ik in andere topics schrijf ook onzin is.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #12
Tsja, een mening is leuk, maar de werkelijkheid liegt niet. Met houtvezelplaten wordt de muur twee keer zo dik bij dezelfde isolatiewaarde, en krijg je inderdaad problemen met condens als je geen dampdichte laag aanbrengt. Zonder damprem houtvezelplaten aanbrengen zorgt inderdaad voor een hoop compost een aantal jaren later, en het is dus gevaarlijk om dat zo aan te raden.

houtvezelplaat.PNG

pir.PNG
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Charel

  • #13
@Impie
Het is niet zozeer mijn mening die ik zo maar eventjes uit mijn duim heb gezogen. Zoals ik eerder al schreef het is ook de mening van bekende en betrouwbare spelers, niet zozeer van fabrikanten van traditionele systemen maar eerder van fabrikanten, verdelers en verwerkers van meer ecologische materialen.

Ik begrijp dat er wat watervrees is voor het onbekende maar stellen dat houtwolisolatie zal overgaan tot compost is wel een heel ongegronde bewering.
Dan zou je dat ook kunnen zeggen van cellulosevlokken. Ook die worden in een muur verwerkt zonder dampscherm aan de binnenkant maar met een volledig dampopen muuropbouw waarbij de muur aan de buitenkant dampopener is dan aan de binnenkant.
Je moet je ook niet voorstellen dat de isolatie hierbij echt voelbaar vochtig wordt, dat gaat over kleine percentages die de ene keer worden opgenomen en de andere keer weer afgegeven. (vochtregulerend)
Men spreekt dan van een dampopen opbouw met capillair actieve isolatiematerialen. Dat kan ook met een steenachtig isolatiemateriaal zoals Multipor. De verbinding met de achterliggende muur moet dan zo innig mogelijk zijn, daarom wordt vaak een dampopen verlijming aangeraden.
Uw stelling dat je met houtwol dubbel zo dik moet isoleren voor hetzelfde effect klopt niet.
Als je het vergelijkt met glas- of rotswol dan is dat vrijwel gelijk en als je het met synthetische isolatie zoals bijvoorbeeld 10 cm PUR vergelijkt dan zal het met houtvezel rond de 15 cm draaien.
Daarenboven mag je ook niet enkel daar naar kijken, er zijn nog andere voor- en nadelen die belangrijk kunnen zijn.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Laten we eerst @Mat1990 weer even reageren. Het gaat waarschijnlijk veel te veel offtopic voor hem. Graag bij de antwoorden met de vraagsteller rekening houden.
 

Kareltje333

  • #15
Charel schreef:
Ook die worden in een muur verwerkt zonder dampscherm aan de binnenkant maar met een volledig dampopen muuropbouw waarbij de muur aan de buitenkant dampopener is dan aan de binnenkant.
De binnenkant van een muur wordt over het algemeen gestuct, en een stuclaag maakt de muur in hoge mate lucht- en daarmee dampdicht. Van een volledig dampopen muuropbouw kun je dus niet spreken in je argumentatie.

@Mat1990: Die ventilatielatten zou ik weglaten, die zijn alleen maar contraproductief. Als je OSB op het PIR gebruikt, werk dan de naden daarvan luchtdicht af (tape of kit). Dan zul je voldoende dampremmende werking door die laag hebben. Uiteraard ook voor een luchtdichte randafwerking zorgen.
 

Charel

  • #16
Kareltje333 schreef:
De binnenkant van een muur wordt over het algemeen gestuct, en een stuclaag maakt de muur in hoge mate lucht- en daarmee dampdicht. Van een volledig dampopen muuropbouw kun je dus niet spreken in je argumentatie.
Een stuclaag kan inderdaad de muur luchtdicht maken maar je mag luchtdicht absoluut niet gelijkstellen met dampdicht !
Zelfs met osb is een muur nog niet dampdicht, enkel dampremmend waardoor je ook daarmee nog altijd een dampopen muur kunt bouwen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Kareltje333 schreef:
De binnenkant van een muur wordt over het algemeen gestuct, en een stuclaag maakt de muur in hoge mate lucht- en daarmee dampdicht. Van een volledig dampopen muuropbouw kun je dus niet spreken in je argumentatie.
In hoge mate, wat is of wat bedoel je daarmee. Of dat weet ik dan weer niet wat is de Mu waarde van een volledig dampopen muuropbouw.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #18
@Kareltje333 @Charel @Wgb: Lees mijn vorige antwoord. Als je ergens over wilt discussieren doe dat dan ergens anders. Hier heeft de vraagsteller niets aan.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Het is gewoon een verbetering of opmerking van beweringen die niet kloppen. Toch.
 

MvanV

  • #20
Je hebt speciaal schuimband dat je tegen het binnenblad kan zetten zodat het nieuwe beton van de vloer de muur niet raakt. Dat voorkomt koudebruggen en geluid doorklinken.
Ik zou de spouw gewoon laten vullen met steenwolvlokken of piepschuimbollen, die ruimte is er toch daar. Ev nog extra aan binnenzijde. Dat kan op diverse manieren zo viel al te lezen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu