Bijvullen Remeha Avanta - wat doe ik fout?

Lennard01

  • #1
Deze week kwam ik thuis en merkte tot mijn verbazing dat de verwarming niet werkte. Na deze gereset te hebben werkte hij weer. Ik heb even de druk van de cv-installatie gecontroleerd en deze stond op 0.9. waar boven de 1,5 gewenst is. Om deze reden heb ik geprobeerd de installatie bij te vullen. Dit is tot op heen echter geen succes.

Stappen die ik heb gevolgd:
- radiatoren opengedraaid
- thermostaat zo laag mogelijk gezet
- stekker uit de cv-installatie gehaald
- slang aangesloten op de waterkraan (zie 1)
- lucht verwijderd uit de waterslang (alleen beetje meteen na aansluiting waterkraan lukt niet). Water loopt goed de slang in.
- slang aangesloten op de vul-aftapkraan (zie 2)

Dan volgt het probleem:
De vul-aftapkraan moet een kwartslag worden gedraaid. Aangezien er geen hendel zit die een kwartslag gedraaid kan worden, heb ik het gehele witte deel een kwartslag gedraaid, zoals op de 2e foto te zien is.
Wanneer ik vervolgens de waterkraan openzet, komt er geen water meer uit de kraan. Lijkt iets met druk te maken te hebben. Wanneer ik de slang weer los koppel van de vul-aftapkraan, loopt het water wel gewoon. Op de een of andere manier komt er dus geen water in de installatie. Wat ben ik vergeten? Moet ik wellicht nog iets doen met het vierkantje op foto 3? Voor de volledigheid heb ik ook nog foto 4 toegevoegd.

Voor de duidelijkheid:
Op de foto heb ik alleen even snel de slang aangesloten voor het plaatje, deze zit niet goed vast (maar dat maakt voor het verhaal verder niet uit).





Ik hoop echt dat iemand me kan helpen, want ik vergeet waarschijnlijk een klein iets.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Mobel

    Specialist Verwarming
    • #2
    De vulkraan van de cv installatie moet je met een ontluchtingssleuteltje (middelste spindel) openen :wink:
     

    Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #3
    En die moet je niet een kwart slag openen maar meerdere slagen
    LET OP draai hem niet er uit.
    Misschien zit het rubbertje dat op het dopje van de vulkraan zat er nog op?
     

    Lennard01

    • #4
    Thanks voor de antwoorden! Daarmee moet het zeker lukken.
    Ik wist dat ik er dicht bij zat :P

    1 vraag nog: moet ik naast het opendraaien van de vulkraan het gehele witte gedeelte evengoed ook nog een kwartslag draaien of heeft dat totaal geen toegevoegde waarde?
     

    Obelix2

    Specialist Verwarming
    • #5
    NEEEEEE
    dan draai je de kraan er van af, wordt water ballet.

    alleen met de ontluchtings sleutel dat middelste verdraaien
     

    Henk253

    Vaste Beantwoorder
    • #6
    Anders plaatst je de volgende keer een andere vulkraan
     

    Lennard01

    • #7
    Nou mensen, het bijvullen is dan uiteindelijk gelukt! Hij staat weer op 2 bar.
    Helaas slaat hij verder niet aan, want na de ontluchtingsprocedure blijft de error-code E4 verschijnen (hoe vaak ik ook reset). Het ziet er toch naar uit dat de installateur erbij moet komen en we voorlopig even zonder warm water (en dus verwarming zitten) :(

    Of is er toch nog iets wat ik hier aan kan doen?
     

    Dennis2828

    • #8
    Waarschijnlijk is je ionsatiepen op. Gaat de ketel wel branden en valt dan in storing? Gaat de ketel wel branden meet dan de ionisatiestroom voor zover mogelijk. Kijk anders even hierop blz 65 dan moet het vast wel lukken.

    Technische%20Informatie/119665-110909_Avanta_CW3-4-5_Installatie_Servicehandleiding.pdf Servicehandleiding. niet meer online
     

    Grashopper

    • #9
    Wat was de eerste storingscode voor het bijvullen?
     

    Dennis2828

    • #10
    Ik gok E2
     

    Lennard01

    • #11
    Storingscode E4 verscheen voor het eerst vorige week. Na 3 keer resetten werkte alles weer. Eergister en gister zelfde code, maar werkte en resetten weer. Ik dacht dat het na het bijvullen wel opgelost zou zijn. Helaas...... na een ontluchtingsprogramma (F en P) verschijnt meteen E4.
     

    Dennis2828

    • #12
    Haal je ionisatiepen uit je ketel en bekijk even hoe die eruit ziet?
     

    Lennard01

    • #13
    Dennis2828 schreef:
    Waarschijnlijk is je ionsatiepen op. Gaat de ketel wel branden en valt dan in storing? Gaat de ketel wel branden meet dan de ionisatiestroom voor zover mogelijk. Kijk anders even hierop blz 65 dan moet het vast wel lukken.

    handleiding niet meer online

    Als ik dat zelf kon, had ik denk ik ook wel zelf de CV zonder hulp bij kunnen vullen :wink:

    Ik ben bang dat toch de installateur erbij moet komen, want mijn 2 linker handen en verstand van CV's (of eerder het ontbreken daarvan) gaan me niet helpen.
     

    Dennis2828

    • #14

    Zie het omcirkelde gedeelte dit is je ionisatiepen deze kun je uit draaien dmv de moertje los te draaien pen eruit te halen en kijken of deze is aangetast. dit kan ook iemand met 2 linkerhanden. haal alleen wel even de stekker uit het stopcontact
     

    Xr8

    • #15
    Kan ook een probleem met de ontsteektrafo zijn. Als het een wat oudere ketel is dan kan het zijn dat er nog een probleem trafo inzit. Er is een vervangset met nieuwe ontsteek/ionisatiepen te verkrijgen in een setje.

    Verder kan het de aarding van de trafo zijn. Aan de achterzijde zit een metalen stukje wat contact moet make met het chassis van de ketel. Als dit niet zo is dan kun je de kartelring van de voorzijde van de schroef naar de achterzijde tussen trafo en chassis zetten.

    Als je op de + drukt totdat er FL in het display komt dan komt na even wachter een waarde in beeld. Deze moet tussen 3 en 9 liggen. Is dit niet zo dan dien je de pen te vervangen. Let op er zijn twee soorten pennen in omloop.

    Succes.
     

    Lennard01

    • #16
    Monteur is reeds langs geweest en het bleek aan de ontsteking te liggen. De 2 pennetjes waartussen de vonk moet overspringen zaten bijna tegen elkaar geplakt.

    In ieder geval erg bedankt voor alle hulp, wellicht had ik het inderdaad zelf nog kunnen controleren als de monteur langer op zich had laten wachten. Thanks!
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu