Hallo,
Wij hebben een hellend bitumen dak van ca 16 graden . Nu willen wij hierop zonnepanelen (laten) installeren. Een dwarsdoorsnede van het dak van buiten naar binnen: een 1-3 lagen bitumen (recent vernieuwd), halmplanken (soort stroplaten van ca. 6 cm dik) en hieronder de dakbalken van ca 5 cm breed en 18 cm hoog om de 60 cm gelegd. Het plafond is dicht gemaakt, maar ik heb ca 3 m (van de 11.30) van de overstek van 30 cm aan de buitenkant open gemaakt om de balken te lokaliseren en de afstanden vergeleken met de bouwtekening. Zie onderstaande foto.
Ik overweeg om de panelen te bevestigen d.m.v.:
1. dakankers, zie plaatje. Deze worden vastgeschroefd (schroeven van ca. 10 cm) in de dakbalken en vervolgens wordt er een rozet van bitumen omheen gebrand.
+ beproefd systeem
- duurder en de panelen komen wat hoger te liggen
- slechts 2 schroeven per anker in dakbalk?
2. Of door nieuwe balkjes op het de bestaande balken te laten schroeven (dus op bitumen met schroeven door bitumen, stroplaat in de dakbalken, dus schroeven van ca 15 cm) en deze te overlagen met bitumen. Hierop kunnen de rails worden gemonteerd. Schroefgaten worden gekit met epdm-kit.
+ goedkoper
+ steviger zit (met meer schroeven in de dakbalken)?
+ minder risico op lekken
+ gemakkelijker zelf rails tbv de panelen op te monteren
Bijgaand nog een foto van ons dak.
Hoe zouden jullie deze klus (laten) klaren? En waarom? Dank voor meedenken!

Wij hebben een hellend bitumen dak van ca 16 graden . Nu willen wij hierop zonnepanelen (laten) installeren. Een dwarsdoorsnede van het dak van buiten naar binnen: een 1-3 lagen bitumen (recent vernieuwd), halmplanken (soort stroplaten van ca. 6 cm dik) en hieronder de dakbalken van ca 5 cm breed en 18 cm hoog om de 60 cm gelegd. Het plafond is dicht gemaakt, maar ik heb ca 3 m (van de 11.30) van de overstek van 30 cm aan de buitenkant open gemaakt om de balken te lokaliseren en de afstanden vergeleken met de bouwtekening. Zie onderstaande foto.
Ik overweeg om de panelen te bevestigen d.m.v.:
1. dakankers, zie plaatje. Deze worden vastgeschroefd (schroeven van ca. 10 cm) in de dakbalken en vervolgens wordt er een rozet van bitumen omheen gebrand.
+ beproefd systeem
- duurder en de panelen komen wat hoger te liggen
- slechts 2 schroeven per anker in dakbalk?
2. Of door nieuwe balkjes op het de bestaande balken te laten schroeven (dus op bitumen met schroeven door bitumen, stroplaat in de dakbalken, dus schroeven van ca 15 cm) en deze te overlagen met bitumen. Hierop kunnen de rails worden gemonteerd. Schroefgaten worden gekit met epdm-kit.
+ goedkoper
+ steviger zit (met meer schroeven in de dakbalken)?
+ minder risico op lekken
+ gemakkelijker zelf rails tbv de panelen op te monteren
Bijgaand nog een foto van ons dak.
Hoe zouden jullie deze klus (laten) klaren? En waarom? Dank voor meedenken!


