Bevestiging keukendeurtjes op 10mm?

Ronron

  • #1
Is het mogelijk (en verstandig) om een keukendeur scharnier te bevestigen met 2 korte schroeven op 10mm plaatmateriaal? Bijvoorbeeld op een kastje met vuren timmerpaneel van 10mm? Of zal dit snel los gaan zitten?

Wie heeft hier ervaring mee? Dank alvast voor je antwoord! :D
 

Ronron

  • #2
Verduidelijking:

2 schroeven per scharnier
2 scharnieren in totaal
in een vuren timmerpaneel van 10mm

Voor het hangen van een deurtje van 60x45
(dit is een meubelpaneel van 18mm)
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Wil je het scharnier ook nog verzinken in het deurtje?
 

Ronron

  • #4
Hallo BertPlezier,

Ik heb het even aangepast zodat het nog duidelijker wordt. Sorry ;)

De scharnieren hoeven niet verzonken te worden.
 

Ronron

  • #5
Ik denk dat ik het opgelost heb en post hier mijn idee om anderen met dit vraagstuk te helpen en natuurlijk om jullie visie hierover te horen! :D

Waarschijnlijk ga ik daarom het volgende doen:
De kasten en andere ombouwen worden van Vuren timmerpanelen 12mm. Daar kan je makkelijk de schroefjes in kwijt voor de scharnieren. Via een houthandel heb ik net vernomen dat deze nog niet in de winkel liggen, maar 'toevallig' volgende week wel. Deze 12mm wordt de nieuwe standaard dikte (i.i.g. bij hun). Je kan het natuurlijk ook van een hardere houtsoort maken. Eiken bijvoorbeeld. Dat is wel heel mooi, maar veel duurder en zwaarder. (vuren 14 euro per m2, eiken ca. 50 euro per m2) Dit vurenmateriaal is vrij licht van gewicht.
De afwerking wil ik met een soort whitewash beits gaan doen in de kleur ‘sand’. Hierdoor blijf je de tekening van het hout zien, terwijl je hout kan blijven ademen. Vooral handig als er condens zal vormen tussen het hout en de buswand.
De deurtjes worden van 18mm meubelpaneel. Timmerpaneel zal namelijk volgens diverse deskundigen krom trekken. De bouwmarkt heeft tegenwoordig meubelpanelen met één zijkant afgerond. Dat lijkt wel zo profi vind ik, i.p.v. de standaard rechte hoeken. De zaagkant werk ik dan af met fineerband wat je erop kunt strijken. Uiteraard komt de zaagkant bij de bovenkastjes aan de bovenste zijde en de scharnierkant. Bij de keukenkastjes (onderste) aan de onderzijde en de scharnierzijde. Zo heb je altijd de af-fabriek zijden in het zicht.

Overigens zou je ook met HPL laminaat alles kunnen afwerken. Dan hoef je niet met de meubelpanelen en timmerpanelen te werken. Zo kan je voor alles multiplex gebruiken, bijvoorbeeld 12mm. (search the web: Arpa HPL of Egger HPL). Ik vind dat gelijm wat gedoe en is niet mijn sterkste kant, terwijl ik mezelf het eerder genoemde goed zie doen.

Ik heb meer dan een week zitten tobben en denken (en dromen ’s nachts) welk materiaal het meest geschikt is voor mijn camperinterieur. :denk:
Daarom hoop ik dat ik hiermee anderen van dienst kan zijn. Mocht je als ervaringsdeskundige een opmerking of vraag hebben, dan lees ik hem hieronder wel (of per pm).

Vriendelijk groet, :super:

Ron
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Desnoods even een druppel constructielijm achter het scharnier.
 

Ronron

  • #7
Das een goede tip als ze toch los gaan zitten, dan doe ik dat. Of wat in het schroefgat als de schroef biet meer pakt. Dat heb ik zelf wel eens met een bouwpakketkast gedaan van de reguliere bouwmarkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu