Betonplaat kippenhok

Beste experts,

Dit weekend staat in principe op de planning om een betonplaat te gieten voor ons kippenhok.

Qua afmetingen hadden we 2mx2m met een dikte van 15cm in gedachten.

Met de gamma calculator tool hebben we een idee wat we nodig hebben qua materiaal.

Rest mij volgende zaken:

* Is het met deze afmeting mogelijk om de beton te maken in mortelkuipen van 90l met een mixer? Of gaan we echt moeten opteren voor een betonmolen te huren.

* Welke hoeveelheden voorzien jullie per brouwsel, hetzij met een mortelton hetzij met een betonmolen.

Sorry voor de soms echt domme vragen maar we proberen alles zelf te doen.

mvg
 
600 liter / 1200kg in een speciekuip. Als je twee zakken mortel / 50kg per keer mengt, ben je dus 24 keer bezig. Een half uur per batch is 12 uur ploeteren. De eerste lading is dan al hard. Je krijgt dit niet meer getrild. Dit is dus niet aan te bevelen.
 
Waarom moet die vloer 15 cm dik worden ?
Komen er reuzenkippen in het hok ?
 
Mijn kippenhok is de bodem gewoon grond met op de hoeken palen.
Gaas er aan spijkeren en het was klaar.
Het nachthok is ook vrij simpel, palen met planken dichtmaken en een dak er op.
 
Een betonplaat biedt vele voordelen. Zo kan er geen ongedierte in he kippenhok komen (via graven).

Zorg er wel voor dat je kippen kunnen pikken in de grond en een zandbad kunnen nemen, dus zorg voor uitloop naar buien met echte grond.

Overigens is een betonplaat van 15 cm storten misschien wel makkelijker dan een dunnere storten, dit ivm een voldoende dekking van het betonijzer door beton.
 
Een vloer in een kippenhok wordt niet nat dus zal het betonijzer niet roesten.
Een stuk folie eronder voor het storten en een paar afstandsblokjes is voldoende voor 10 cm beton.
 
Niet roesten? Ijzer roest al door vochtigheid in de lucht. Als er te weinig beton om het betonijzer zit zal het gewoon gaan roesten met betonrot als gevolg.

Ik heb een betonplaat gemaakt voor mijn blokhut van 4x3,5 meter. Het is (met de hand of op het oog) onmogelijk om al het betonijzer op maximaal 3-4 cm onder de rand van de bekisting te krijgen. Dat is niet te meten. Komt het ijzer iets omhoog dan is de dekking al niet voldoende meer. Zodoende kan een betonplaat van 15 cm dik veel praktischer zijn.
 
Er is een dekking van 3 a 4cm nodig. Je komt dan op een vloer van 8cm uit. Meer is in principe niet nodig. Zorg voor voldoende betonblokjes onder de wapening zodat deze netjes blijft liggen als je erover loopt. Wapening Ø8-150 net.
 
Betonijzer móet juist een oxidelaag hebben als het beton gestort wordt, voor een betere hechting.

Maar de minimale dekking is wel belangrijk. rimpscheuren mogen niet doorlopen tot in de wapening, dan krijgt je inderdaad betonrot.
 
Mensen, graag even goed de opmerkingen lezen anders krijgen we een warboel aan miscommunicatie in de daaropvolgende reacties.

@ Walker
Ik nooit gezegd dat betonijzer niet roestig mag zijn. Ik schreef dat betonijzer doorroest als de dekking van beton niet voldoende is of als het ijzer uitsteekt uit het beton.

@ Ijkenhout
Bij grotere oppervlaktes is het erg lastig om alles vlak te krijgen en om er voor te zorgen dat het ijzer minimaal 4 cm beton krijgt, zowel boven als onder. Als het even ergens omhoog buigt (het ligt scheef of door het er over heen lopen), dan is er geen 4 cm dekking meer door beton en gaat het ijzer gewoon verder roesten in het beton.

Daarom schreef ik dat het soms praktischer is als je een dikkere betonplaat maakt, zodat jr zeker weet fat het ijzer voldoende diep in het begon ligt.
 
Dit soort oppervlaktes zijn nog te controleren met een rechte lat op de kist. Wordt de vloer groter, dan is een laser handig. Maar TS maakt een vloertje van 2x2m. Dat gaat vast prima lukken met al deze tips :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan