Betonnen dak lekkage

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #21
Landhuisje schreef:
EPDM vel: is een optie, wel erg duur op zo'n oppervlakte, zeker als tijdelijke noodoplossing.
De EPDM leg je voorlopig op het dak en over de dakrand. Ballast enz. Je wacht op het betere dakdekkersweer en rolt de EPDM weer terug op en dan met een lijm bevestigen.
Ben niet goed op de hoogte of je EPDM op een oude bitumen met leislag kan aanbrengen.
Op YouTube vind je heel veel info over EPDM.
In een gang een geschikte schroef in de gasbeton te schroeven gaat prima.
Vind wel dat je daar iets van gevoel moet hebben of rekening moet houden. De schroef trekt aan en dan komt het moment van vast of hij slaat dol.
Je wordt niet gewaarschuwd. Vooral als je iets moet vastzetten waar niets zit wat indrukbaar is.
Iets wat je vast moet zetten wat indrukbaar is gaat gemakkelijker en zekerder dan een combinatie van hard op hard.
 

Landhuisje

  • #22
Hmm ik denk dat een EPDM vel uit 1 stuk is erg groot met een dak van 12x36m en ook heel veel gaat kosten als tijdelijke oplossing. En ook erg zwaar om met de hand op het dak te tillen. Goede ballast materialen heb ik hier ook niet zo voor de hand. Ik dacht aan eiken balken die ik zag liggen maar die zijn al geclaimed door iemand voor wat anders.

En daarnaast lijkt het me geen goede permanente oplossing voor later om het dan vast te lijmen. Teveel oneffenheden in het bestaande bitumen met grit. Als je er dan op loopt dan maak je het snel stuk lijkt me.

Ik denk dat een stalen golfplaten dak het beste is als permanente bedekking, zoals ik op alle andere gebouwen in de buurt ook zie. En dan inderdaad even voorzichtig de techniek van bouten oefenen op de losse delen, ik snap wat je bedoelt met hard in hard. Rustig aan en niet meer dan nodig. Verzinkte koudgevormde staalprofielen zoals Boertje125 schreef moet ik even gaan zoeken zodat we niet met hout hoeven te werken, goeie tips dank.

Misschien dat er voor de winter nog een week of 2 rustig droog weer is dat het gedaan kan worden, icm genoeg geld op dat moment. En zo niet dan moet het nog maar een winter lekken, helaas. Met wat vermindering door het open maken van de opstaande rand op een paar plekken, dat wil ik komend weekend nog proberen met iemand die komt helpen. Als het water niet kan blijven staan daar dan moet het al een stuk minder zijn, wat er onder binnen komt.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #23
En dan ten gevolge van condens aan de onderkant van de stalen dakplaten nog steeds lekkage binnen hebben.
 

Landhuisje

  • #24
Niet als je genoeg ruimte tussen het dak en de platen laat ter ventilatie. En de grotere druppels zullen langs de platen naar beneden lopen, richting rand en goot, lijkt me. Kwestie van overstek.

Zo zijn al die daken hier, dan zouden ze allemaal lekken dus, volgens jou..
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #25
Rola schreef:
En dan ten gevolge van condens aan de onderkant van de stalen dakplaten nog steeds lekkage binnen hebben.
Landhuisje schreef:
Niet als je genoeg ruimte tussen het dak en de platen laat ter ventilatie. En de grotere druppels zullen langs de platen naar beneden lopen, richting rand en goot, lijkt me. Kwestie van overstek.

Zo zijn al die daken hier, dan zouden ze allemaal lekken dus, volgens jou..
Zou toch maar eens goed gaan buurten hoe die daken in Zweden zijn gemaakt. Dus vanaf de kale gasbeton.
Condens aan de onderzijde is een lastig fenomeen.
Foto van de onderzijde van de onze tafel in de tuin.

Jammer op het origineel zijn de druppels veel beter te zien.

IMG_3309.JPG
 

Landhuisje

  • #26
Ik zal eens gaan informeren. Maar ik denk dat condens binnen het gebouw aan het plafond een groter probleem is dan condensvorming onder het stalen dak. Condens krijg je als warmere vochtige lucht in aanraking komt met een koud oppervlak. Die lucht moet dan wel eerst ergens van opwarmen, bijvoorbeeld in een binnenruimte. Geen situatie die vaak voor komt bovenop een betonnen dak lijkt me. En met wat wind eronder en zon erop is dat zo weer weg. Zo lang het maar kan ventileren.

Een tafel in de tuin staat laag op de grond, en ja daar heb je vaak condens. Niet hetzelfde als 6m hoog op het dak. En als het grotere druppels worden dan zal het eerder langs de onderkant naar beneden stromen als je een helling hebt, dat is de weg van de minste weerstand icm adhesieve werking. Zet je tafel maar eens onder een helling.

Ik denk overigens dat als condensatie echt zo'n groot probleem is met stalen daken dat het voor het staal zelf het grootste probleem is, qua roesten.
 
Laatst bewerkt:

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #27
Landhuisje schreef:
Een tafel in de tuin staat laag op de grond, en ja daar heb je vaak condens. Niet hetzelfde als 6m hoog op het dak.
Het waarom niet, daar ben ik zeer benieuwd naar. Nooit te oud om te leren.
Condens en vooral in constructies daar heb ik wat mee. Het valt me steeds weer op waarom wel of geen condens.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #28
Condens krijg je als warmere vochtige lucht in aanraking komt met een koud oppervlak. Die lucht moet dan wel eerst ergens van opwarmen, bijvoorbeeld in een binnenruimte
Dat laatste is niet helemaal waar: de omgeving zelf heeft ook temperatuurschommelingen met condens aan gevolg. Denk aan de autoruiten waar je in de winter ijs (bevroren condens) af moet krabben. Veel glazen en metalen oppervlakten hebben dit probleem.

Metalen dakplaten zijn dan ook berucht om dat soort condens. De lucht eronder wordt bijvoorbeeld warmer vanwege de zon, en koelt later weer sneller af dan de lucht eronder - met condens tot gevolg. Ik betwijfel ook of 5 graden genoeg is om de druppels af te voeren. Je hebt overigens ook platen met vilt eronder, zodat het condens vastgehouden wordt totdat het van nature weer verdampt.

Of het condenswater daadwerkelijk probleem geeft, is weer een andere vraag.
 

Landhuisje

  • #29
Daar heb je goede punten. Maar ik vermoed dat het hier mee valt in dit klimaat (Zweden), anders zou je niet overal dit soort daken op schuren maar ook woonhuizen zien. De voordelen zullen dan opwegen tegen de nadelen.

Ik ben niet zo bang voor roest aan de platen zelf. Zo lang ze gegalvaniseerd zijn met nog een goede coating zal het niet snel gaan roesten bij goede ventilatie.

Die 5 graden zijn eventueel groter te maken, met een beugel constructie die een hogere nok maakt. Dan is er ook gelijk meer ventilatieruimte naarmate je dichterbij de nok komt. Maar ik zal eens vragen aan een lokake dakdekker of condensatie überhaupt een punt van zorg is.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #30
Bij woonhuizen hebben dit soort daken natuurlijk een grotere helling, en wordt er (als het goed is..) ook een dampopen folie onder geplaatst waar het eventueel gevallen of opgewaaide water nog af kan lopen. Dan is condens eigenlijk geen probleem meer.

Over roest hoeven we het inderdaad niet te hebben: die platen zijn gemaakt om nat te kunnen worden.
 
  • Like
Waarderingen: Landhuisje

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #31
Wat het roesten en de coating bovenop op de plaat betreft daar zal een verschil in bestaan.
Gegalvaniseerd heb je in diverse diktes en idem de coating en de kleurechtheid daarvan.
Laatste zal hier niet van belang zijn.
Zoals altijd daar zal een prijs tegenover staan.
Meer buurten, kan je gelijk je Zweeds ophalen dan zal het zeker lukken.
 
  • Like
Waarderingen: Landhuisje

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu