Bauknecht vaatwasser GSF-1471 start led 7 keer

GjvdHeuvel

  • #1
Hallo,

Ik heb een probleempje met mijn Bauknecht vaatwasser GSF 1471.
Hij is nu zo'n 5 jaar oud en is in Duitsland gefabriceerd

Bij elk programma wat ik kies begint hij wel met wegpompen van oud water, alleen bij het pakken van nieuw water krijg ik een knippercode.

Het 'start' ledje knippert dan 7 x dan even rust en dan weer 7 x ...
Ik koppelde dit waarschijnlijk al aan de flowpomp aangezien ik meer lees over foutcodes hier.

Even voor alle info: Service code = 8546 147 01710 ...

Wat moet ik doen ? Ik heb alle filters al gereinigd en dergelijke aangezien ik eerst dacht dat dat het misschien kon zijn. Ook een reset helpt eventjes niet :)
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Henny

    • #2
    Betreft foutcode F7 wat wil zeggen dat de flowmeter minder dan 10 impulsen binnen 10 seconden afgeeft.

    Mogelijke oorzaken:
    Waterkraan gesloten tijdens waterinname,
    Watertoevoerslang is geblokkeerd,
    Inlaatventiel is defect,
    Flowmeter is defect.

    Controleer eerst de waterdruk uit de kraan eens en reinig het zeefje in de toevoerslang.
     

    Kees

    Vaste Beantwoorder
    • #3
    Het 7 x knipperen staat gelijk aan de F7 code, hetgeen flowmeter failure betekent.

    Kijk even bij Vaatwasser Bauknecht GSX 7588 Code F7 voor de mogelijke oorzaken van deze F7 melding.

    Belangrijkste mogelijke oorzaak dus te weinig watertoevoer...
     

    GjvdHeuvel

    • #4
    In januari kon ik het af met een resetje en het reinigen van alle filters enzo. Nu heb ik gedaan wat Henny zei, eerst even kraan + aanvoerslang + zeefje gecheckt. Die zijn allemaal okee.

    Morgen neem ik het apparaat even los en kijk ik wat er verder nog in de aanvoerlijn kan zitten.
     

    GjvdHeuvel

    • #5
    Hmm ... hoe kom ik bij het inlaatventiel en de flowmeter ?
    Ik vrees dat 1 van die 2 dus stuk is ... en als ik er bij ben, hoe check ik een van beide of hij okee is of stuk is ?
     

    GjvdHeuvel

    • #6
    Nou, ik ben aan het demonteren gegaan en heb het opgelost:

    De flowmeter zit aan de linkerzijkant (van de voorkant gezien).
    Het komt er op neer dat er gewoon een Reed-contactje zit die aan het ijzertje van het waterradje merkt of er water langsstroomt ja of nee.

    Reed-contactjes verliezen hun sterkte over een verloop van tijd en dat was met deze net zo. Hij schakelde niet meer. Ik heb het Reed-contactje ge-desoldeerd en ietsje dieper in het printje geduwd en het pootje weer vast gesoldeerd. Het Reed-contact ligt nu dus een stuk dichter op het metalen radje waar het water tegen aan stroomt. Nu is de waterdetectie weer 100%.

    Let wel dit is natuurlijk een tijdelijke oplossing. Uiteindelijk zal er wel een nieuw Reed-contactje op moeten, maar ik kan nu voorlopig weer even vooruit.

    Toch allemaal bedankt !
     

    Kees

    Vaste Beantwoorder
    • #7
    Dat is een mooie noodoplossing en je beschrijving kan zeker nog wel eens iemand van pas komen!

    Bedankt voor de terugmelding en succes bij de eventuele definitieve reparatie. :wink:
     

    GjvdHeuvel

    • #8
    Graag gedaan Kees,

    Ik zie stiekum veel code 7 en F7 op dit forum verschijnen, misschien is het een idee om een Sticky te maken met dit soort oplossingen. Je kan mijn oplossing gebruiken om algemeen code 7 (F7) op te lossen.

    Ik las zojuist hier de datasheet van het Reed-contactje dat gebruikt is,en zoals dit er uit ziet kan mijn vaatwasser zeker weer een jaartje of 5 mee op deze methode.

    Wel raar trouwens dat ik het in Juni 2005 nog afkon met een reset ... Of meer puur geluk.

    Verders .... Goed forum , mijn complimenten !
     

    Kees

    Vaste Beantwoorder
    • #9
    Er zijn zoveel terugkerende storingsmeldingen van zoveel merken.

    Als we daarvan sticky's zouden moeten maken, zien we door de sticky's de gewone topics niet meer....

    Daarbij komt dat elk geval toch net weer anders is, en een persoonlijke vraag en beschrijving vaak een beter beeld geeft van wat er aan de hand is, dan een opsomming van storingscodes.

    Nu zoeken de specialisten per NC-code (d.w.z. bij dit merk) op of de storingsmelding inderdaad die betekenis heeft. De fabrikant zal zijn storingsmeldingen ineens veranderen, dan zit je er totaal naast. :wink:

    Enne: zo zijn we van de straat...

    Bedankt voor het compliment! :P
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu