Analoge telefoonaansluiting uitbreiden

Pddekker

  • #1
Wie kan mij helpen met het volgende probleem?

Ik heb een bestaande telefoonaansluiting met 1 aansluitpunt in de woonkamer, een extra bel in de hal en een extra aansluitpunt op een slaapkamer.

Ik heb nu een extra aansluitpunt gemaakt op een andere slaapkamer vanaf de eerste slaapkamer. Hierbij is een normale 4 aderige telefoonkabel gebruikt. Alle 4 de aders zijn hierbij op de betreffende punten een op een aangesloten.

De kabel vanaf beneden naar de eerste slaapkamer heeft echter maar twee aangesloten aders. De blauwe en de rode. Ik krijg nu continu de bezettoon en kan niet meer bellen. Wat is er fout gegaan?
 

Gerrit

  • #2
Kan ik zo niet beoordelen. Gebruik alleen de rode en de blauwe ader en sluit deze aan op resp. de a en de b.
Zo zou het moeten lukken.

Het feit dat er een bezettoon is kan komen door het aangesloten toestel. De funkties van de andere 2 aansluitingen golden voor de oude T-65 toestellen en ook nog voor de modellen waar een toetsenbord in was geplaatst. De nieuwe toestellen hebben dat niet meer. Ik heb hetzelfde gehad met een fax-apparaat. Geel en groen er af en het werkte.

Sukses.
 

Pddekker

  • #3
Ja, oke, maar boven zijn momenteel gee toestellen aangesloten, alleen beneden staat 1 toestel. De kabel van beneden naar de eerste slaapkamer is alleen aangesloten met de rode en de blauwe ader. Volgens mij maakt het dan niet uit als ik in de kabel van de eerste naar de tweede slaapkamer 4 aders aansluit, of zie ik iets over het hoofd??
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ook al met een ander toestel geprobeerd?

De ingesprektoon duidt erop, dat er continue een lage weerstand op de lijn zit, dus dat de centrale "denkt" dat er een toestel aangesloten is met de hoorn van de haak.
 

Pddekker

  • #5
Ook geprobeerd. Is het ook niet. :-(
 

EdP

  • #6
Telefoon-wandcontactdozen hebben soms ook maak- en breek-contacten van binnen. Vaak zijn er per pen ook nog eens 2 verschillende aansluitpunten die daarop van invloed zijn.

Als het voorheen wel gewerkt heeft, zou ik het advies van Gerrit maar opvolgen en de twee loze draden loshalen, verder even kijken of het ene of het andere aansluitpunt nog uitmaakt.

Probeer het anders eens zonder de draden op de contactdoos aan te sluiten en de draadjes gewoon door te verbinden met wasknijpers o.i.d. Als dat lukt, dan weet je wat je te doen staat.
 

Pddekker

  • #7
De ingesprektoon duidt erop, dat er continue een lage weerstand op de lijn zit.
Er zat dus een sluitinkje in de gebruikte kabel. Bedankt voor jullie tips. :!:
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #8
Vaak zit er in de stopkontakten ook aan de rechterkant een doorverbinding van de B naar ik dacht de EB.
Deze werd vroeger gebruikt voor de bel van de oude telefoontoestellen.
deze verbinding kan soms ook voor problemen zorgen, dus haal die er ook uit.

Hou verder rekening met de maximale aansluitfactor van een telefoonlijn van 5.
Op het telefoontoestel moet een sticker zitten met de aansluitfactor, deze kan variëren van 0,5 tot wel 2,5. (vaak voor de oude rinkelbel).

Tel de waarde van alle toestellen bij elkaar op kom je boven de 5 uit let dan extra op. Woon je dicht bij de wijkcentrale dan is een wat hogere factor vaak nog geen probleem, woon je er verder vanaf dan kun je geconfronteerd worden met hoge nota's.
De wijkcentrale controleert nl. de stroom, die een aansluiting gebruikt en kan aan de hand hiervan bepalen of u aan het bellen bent of niet.
De toestellen die aangesloten zijn gebruiken ook in rusttoestand altijd een beetje stroom.

Is dit zoveel dat het in de buurt komt van de spreekstroom dan kan het zijn dat als je na een gesprek de hoorn neerlegt de wijkcentrale nog denkt dat je aan het bellen bent en waardoor de kostenteller gewoon door blijft lopen.

suc6

Gerrit B
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Pddekker schreef:
Er zat dus een sluitinkje in de gebruikte kabel. Bedankt voor jullie tips. :!:
Bedankt voor de terugmelding en mooi dat de oorzaak gevonden is!
 

Pddekker

  • #10
Is erg lucratief natuurlijk voor de telefoonmaatschappij.

Ik neem aan dat een dergelijke rekening wel aan te vechten is??
 

Gerrit

  • #11
Betwijfel ik. Als je aan de telefooninstallatie gaat klussen, doe je dat voor eigen risico.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu