Afwerken nieuwe kozijnen

Kbendewegkwijt

  • #1
Hallo,

Ik heb vorige week alle kozijnen in de woning vervangen voor nieuwe.
Af fabriek heb ik deze laten spuiten met een laagdikte van 150 micron.

nu het timmerwerk klaar is, blijft het schilderwerk over, en dit wilde ik graag zelf doen.

Ik heb van iemand het advies gekregen om de gaatjes in de glaslatten, en diverse ander kleine beschadigingen, weg te plamuren met Toupret Stopverf.
Hierna zou ik de gaten definitief weg moeten plamuren met lakplamuur.

wie kan mij vertellen hoe hierin mijn werkvolgorde moet zijn, ik weet namelijk niet of het verkregen advies de juiste is.

Denk hierbij aan het schuren tussen twee laagjes stopverf ja/nee. droogtijd tussen twee behandelingen hoe lang?

wie kan mij een werkplan geven??

dank u
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Glaslatten aan de buitenzijde kunt u op verschillende manieren afstoppen;

Stopverf ( 2 dagen wachten voordat u verder kunt ). Een ouderwetse methode, maar nog steeds de meest duurzame om glaslatten af te stoppen.

2K plamuur ( een quickrepair versie ) en u kunt na 1/2 uur schuren, de gestopte gaatjes gronden en aflakken.

Lakplamuur moet u nooit gebruiken om gaatjes mee te stoppen: het is te bros, bevat teveel krijt en hecht zeer slecht aan stopverf.
 

Kbendewegkwijt

  • #3
Bedankt voor de reactie;

wat de tijd betreft dit maakt voor mij niet zoveel uit, als het uiteindelijke resultaat maar 100% is.

volgens mijn bron moet ik dus, zo ik al zei, eerst de gaatjes vullen met stopverf, en daarna heel licht schuren, zodat er een klein holletje ontstaat. deze moet ik dan afplamuren met lakplamuur, waarna ik het geheel na 2 dagen kan glad schuren.
ik heb begin deze week een aantal gaten geplamuurd met stopverf, dit was na 4 dagen echter nog steeds zacht

volgens mijn bron zou stopverf i.c.m. lak-plamuur wat elastischer zijn dan 2 k plamuur, en dus minder snel los barsten.
bovendien zou je eerder de bewerkte plekken terug zien, dan bij de stopverf methode.


kortom wat is kwalitatief de beste/duurzaamste methode volgens jullie zonder te kijken naar de tijd die hier mee gemoeid is.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Ik dacht dat ik stopverf als duurzaamste oplossing had genoemd.

Waarom is dat zo denkt u, in ogenschouw nemend de metalen nagel/spijker en de houten glaslat?

Stopverf bevat lijnolie of sojaolie, en dat is vet. Vet conserveert zowel hout als metaal. Zou krijthoudende plamuur dat ook doen, of zou dit juist vocht aantrekken?

Reparatie plekken blijven niet zichtbaar: een glasnagel-spijkergaatje is onzichtbaar te stoppen- met een stopmes uiteraard en niet met een plamuurmes -, tenzij u de rest van de glaslat vol kliedert met 2k plamuur.

Nogmaals, u moet bij deze methode wel het gestopte gaatje opnieuw gronden.

U kunt beter een HV ( HoogVullende ) grondlak gebruiken. Deze is hoogvullend en vult het met stopverf gestopte gaatje prima op.
 

Kbendewegkwijt

  • #5
Mijn twijfel over het wel of niet stopverf gebruiken komt mede doordat op internet op diverse forum's gesproken word dat stopverf behoorlijk werkt bij temperatuurverschillen met als resultaat dat de verf meebarst.

daar komt bij dat ik als redelijk onervaren schilder stopverf heel makkelijk te verwerken vind, echter voordat je het fatsoenlijk kunt schuren ben je wel een hele tijd verder. nu is tijd zoals ik al eerder schreef voor mij niet zo belangrijk, echter het tijdsbestek dat hier over heen gaat is wel heel lang.

trouwens krimp stopverf ook? dit zou inhouden dat je de gaatjes evenals bij 2k plamuur voor een tweede keer moet plamuren.

als ik u verder goed begrijp is de combinatie stopverf/lakplamuur zeer onwenselijk?

en blijft dus over:

of de gaatjes vullen met 2k-plamuur
of de gaatjes vullen met stopverf
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Juist.

U kunt nog en derde methode toepassen: uretankit. Hierbij moet u wel opletten een overschilderbare versie toe te passen.

Kortgeleden heeft een zeer bekende kitfabrikant een beglazingskit op de markt gebracht die overschilderbaar is met de nieuwe VOC2010 verven. Den braven borsten toch!

Ook zeer geschikt om gaatjes in houtwerk te dichten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Kees de schilder schreef:
Reparatie plekken blijven niet zichtbaar: een glasnagel-spijkergaatje is onzichtbaar te stoppen- met een stopmes uiteraard en niet met een plamuurmes -, tenzij u de rest van de glaslat vol kliedert met 2k plamuur.
Kees, zou je het verschil tussen een stop- en plamuurmes in dit verband uit willen leggen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Een plamuurmes is te zacht. Het bled daarvan is te soepel om de diepere gaatjes in 1 x met stopverf op te kunnen vullen. Normaliter bij het verwerken van 2k-plamuur is een plamuurmes geen punt: u moet dan toch 2x opvullen omdat dit inkuilt.

Stopverf op stopverf is echter geen succes.

Een stopmes heeft een hard bled waarmee u de massa dieper in kunt drukken. U ziet /merkt het verschil ook bij het aanbrengen en verwerken van stopverf: dit is met een plamuurmes niet te doen.

Het is meer een praktijkgevoel: u neemt het balletje stopverf in de hand en druk direct met het stopmes het gaatje dicht. Als het bled met wat lijnolie is ingesmeerd blijft de stopverf ook niet plakken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
THX!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu