Afwerken dakplaten - stucen

In onze woning is voor het dak gebruik gemaakt van dakplaten. Aan de binnenkant kijken we tegen die dakplaten aan. Aan de buitenkant zijn er volgens mij de panlatten rechtstreeks op geschroefd en daar de pannen op.
Dit idee:
1732958776412.png

Is een plaatje dat ik van internet heb, maar het gaat om het idee. De naden tussen de platen zijn met plastic strips afgewerkt en/of de platen zijn zo aan elkaar verbonden.

Aangezien het huis al van 1995 is zijn bij ons ondertussen de strips niet meer zo mooi. En enkele strips zijn ook beschadigd.

Op de eerste verdieping willen we de platen graag laten stuccen. Dat zal niet rechtstreeks kunnen dus er moet eerst iets tegen. Wat kunnen we tegen de platen maken om het stuccen mogelijk te maken? Wellicht is er een soort van behang overheen te plakken waar gips (na de correcte voorstrijk gebruikt te hebben natuurlijk!) wel op hecht. Of moeten we de platen eerst voorzien van een laag gipsplaten? En kunnen we die hier gewoon tegenaan schroeven?

Op de tweede verdieping willen we eigenlijk niet laten stuccen, maar willen we kijken of we zelf iets aan afwerking kunnen doen. Is daar iets voor? Of beter gewoon de strips proberen wat schoon te maken?
 
In de panelen zit altijd wat beweging. Je kunt er dus niet overheen stuken. Je kunt het beste een regelwerk van latjes aanbrengen en dan gipsplaten, als je dat mooier vindt. Regelwerk liefst op een zo vast mogelijk oppervlak bevestigen, houten gording of vloer / plafond van beton)
De isolatiewaarde van het dak is waarschijnlijk beperkt, als het huis van rond 1995 is zit er maximaal 10-12 cm eps in de panelen. Dat is een rd waarde van maximaal iets meer dan 2,5. Tegenwoordig is 4 minimaal en ongeveer 6 wenselijk. Als je nu gaat aftimmeren, is de gelegenheid om na te isoleren voorbij. Na-isoleren kost wel wat ruimte (zeg 10 cm)....
 
Dus gipsplaten tegen de panelen en daar overheen stuccen geeft ook (te veel) beweging? Als ik dat op de gordingen ga maken, komen al mijn schuine kanten zo'n 25 cm naar binnen. Dat moeten we ook maar net willen!

De isolatiewaarde van het dak is waarschijnlijk beperkt, als het huis van rond 1995 is zit er maximaal 10-12 cm eps in de panelen.
Ik heb het idee dat het wel wat dikker is dan dat. Over het algemeen hebben ze hier geen halve maatregelen genomen volgens mij.

Als je nu gaat aftimmeren, is de gelegenheid om na te isoleren voorbij. Na-isoleren kost wel wat ruimte (zeg 10 cm)....
Tenzij ik voor het aftimmeren de boel isoleer. Of heeft het geen zin om tussen die platen en het aftimmerwerk isolatiemateriaal te doen?
 
In vergelijk met huizen van 10 jaar daarvoor heb je een goede isolatie. Vergeleken met hoe men nu bouwt heb je een matige isolatie. Als je die wil verbeteren zou je dat nu kunnen doen (inderdaad tussen de panelen en de gipsplaten). Er is veel informatie te vinden op dit forum over materialen, afwerking en maatregelen om condensatie in de isolatie uit te sluiten..
 
  • Like
Waarderingen: Plantje
Thanks! En over een hele andere boeg gegooid: een andere manier om de schuine wanden mooi af te werken (in ieder geval dat de strips uit het zicht zijn) is er niet?
 
Tja, de gedachte achter deze witte wandplaten is dat je er niets aan hoeft te doen. De strips kun je weer wit maken met waterstofperoxide. Wordt ook toegepast in campers.
 
Ik zou eerst kijken wat de huidige isolatiewaarde van het dak is.
Waarschijnlijk kan je dat wel uit de bouwtekeningen halen, maar dan nog controleren of echt de materialen gebruikt zijn die daarop staan. Ik ben wel eens eps tegengekomen terwijl op op de tekeningen steenwol stond.

Er zijn meerdere doe-het-zelf isolatie systemen die tussen de gordingen geplaatst worden.
Pir+gips is ook een optie.
Door ongeveer de helft van de ruimte tussen de gordingen op te geven wordt de ruimte niet veel kleiner.

Een eigen foto is vaak beter, want gordingen zijn op de voorbeeld foto niet te zien.
 
Tja, de gedachte achter deze witte wandplaten is dat je er niets aan hoeft te doen.
Super leuk in 1995, maar heden ten dage vind ik ze niet zo mooi. Ik had wel door dat dat het idee was.

Ik zou eerst kijken wat de huidige isolatiewaarde van het dak is.
Waarom?
Waarschijnlijk kan je dat wel uit de bouwtekeningen halen, maar dan nog controleren of echt de materialen gebruikt zijn die daarop staan. Ik ben wel eens eps tegengekomen terwijl op op de tekeningen steenwol stond.

Er zijn meerdere doe-het-zelf isolatie systemen die tussen de gordingen geplaatst worden.
Pir+gips is ook een optie.
Door ongeveer de helft van de ruimte tussen de gordingen op te geven wordt de ruimte niet veel kleiner.
Mijn vraag ging vooral om hoe het mooi af te werken is. Zodat de (in mijn ogen) lelijke platen en strips ertussen niet zichtbaar zijn. Die platen zijn op zich wel ok. Alleen die strips laten het er erg goedkoop uitzien!
@Edwinnn betrok daar de isolatiewaarde bij. Daar had ik nog niet aan gedacht en is wel een goed punt nu we er toch naar kijken ;)

Je noemt hier PIR+gips. Ik heb even gezocht naar PIR platen en kan me daar wel wat bij voorstellen tussen de gordingen. En bedoel je dan gipsplaten ertegen? Of de PIR platen stuccen?

Een eigen foto is vaak beter, want gordingen zijn op de voorbeeld foto niet te zien.
Eensch! Dit is er één van onze woning: (Let niet op de rotzooi ;) )
1732971808548.jpeg
 
PIR+gips zijn PIr platen waar al een gipsplaat op gelijmd zit.
Zo doe je 2 stappen in één.
Het gips kan je stucen of naadloos dichtsmeren.

Waarom eerst de huidige waarde bekijken?
Daarvan zou ik de dikte van het PIR af laten hangen. Hoe dikker hoe duurder. Als de huidige isolatie goed is dan verdien je iets dikker niet terug, valt de huidige isolatie tegen dan betaalt het zich terug. "gratis" isolatie klinkt goed toch?
Eventueel kan je voor subsidie gaan, dan moet je het wel laten doen.

De kunststof strips zijn trouwens ook te verven. Eerst schoon, dan primer erop en daarna gewoon alles met (latex) muurverf.
 
PIR+gips zijn PIr platen waar al een gipsplaat op gelijmd zit.
Zo doe je 2 stappen in één.
Het gips kan je stucen of naadloos dichtsmeren.
Zit ik dan niet alsnog met het probleem dat het geheel wat gaat bewegen en het niet te stuccen is?

Waarom eerst de huidige waarde bekijken?
Daarvan zou ik de dikte van het PIR af laten hangen. Hoe dikker hoe duurder. Als de huidige isolatie goed is dan verdien je iets dikker niet terug, valt de huidige isolatie tegen dan betaalt het zich terug. "gratis" isolatie klinkt goed toch?
Eventueel kan je voor subsidie gaan, dan moet je het wel laten doen.
Duidelijk. Op zich heb ik geen problemen met de huidige isolatie. Maar we hebben de bouwtekeningen enz en ik kan het zeker wel iets beter bekijken.
Op een paar plaatsen hebben we een schoorsteen verwijderd, dus ik kan zo "in" de platen kijken.

De kunststof strips zijn trouwens ook te verven. Eerst schoon, dan primer erop en daarna gewoon alles met (latex) muurverf.
Ja, op zich ook een idee. Wel een stuk goedkoper! De strips sluiten ook hier en daar niet mooi aan. Op de foto ziet het er veel netter uit dan in het echt ;)
 
Ik heb ze ook wel eens geschilderd met latex, gaat inderdaad prima. De naden van de strips zijn lastig, heb ze wel eens met kit dichtgemaakt, maar zoiets trok altijd onder invloed van de temperatuur weer open na een paar maanden (of eerder in de winter).
Je ziet trouwens bij het dakraam dat de sandwichpanelen niet heel dik zijn, echt niet meer dan 10 cm (wat ook het meest gangbaar was), maar het isolatieverhaal is iets waar je zelf je afwegingen in moet maken. Met een cm of 6 pir ertegen zou je de isolatiewaarde al bijna verdubbelen.
 
PIr platen aan elkaar vastpurren, rondom om flex pur.
Dan beweegt het als geheel, naden dichtsmeren, rondom een plint, alles verven.

Maar eerst maar eens kijken wat het plan gaat worden..
 
Thanks! Dat zijn duidelijke adviezen!

Wel een goed idee om ook eens even te kijken naar mogelijkheden om extra isolatie aan te laten brengen en dan eventueel ook daar wat subsidie op te krijgen.

Vandaag ook samen even met mijn vader gekeken. Hij is vroeger bouwvakker geweest. Dus veel is "van de oude stempel" zeg maar :)
Hij gaf aan (en dat begrijp ik ook wel), dat gipsplaten tegen deze platen aan schroeven niet verstandig gaat zijn. Hoe zou je die PIR platen bevestigen aan de platen die er nu zitten?

Heb ook maar even een paar foto's gemaakt van de platen die er nu zitten.
1733083864074.jpeg

1733083876560.jpeg
 
Rond de 10 cm EPS geeft een r-waarde van iets onder de 3.
Niet slecht, maar tegenwoordig is ruim over de 4 de norm.

Simpelweg verven is een optie.
Als je het toch helemaal netjes wilt dan zou ik doorpakken en extra isoleren.

Dikke pir platen kan je tussen de balken bevestigen, maar zo dik zal je niet gaan.
Hier tegenaan lijmen en/of schroeven kan vast ook gewoon, heb ik alleen zelf nog nooit gedaan, dus dat mag iemand anders bevestigen of afkraken.
 
  • Like
Waarderingen: Plantje
Thanks! Zal me, ook in verband met eventuele subsidie, ook door een expert laten adviseren.

Pir platen die 22 cm aan gordingen gaan opvullen ga ik inderdaad niet doen :) Dat kost me echt te veel ruimte
Hier tegenaan lijmen en/of schroeven kan vast ook gewoon, heb ik alleen zelf nog nooit gedaan, dus dat mag iemand anders bevestigen of afkraken.
Fijn dat je daar eerlijk in bent. Daar schort het in de wereld vaak nog wel aan
 
Voor subsidie moet er een r waarde van 3.5 toegevoegd worden. (zou veranderd kunnen zijn)
Dat is minimaal 8cm pir.
Zonder een 2e isolatie maatregelen krijg je een stuk minder subsidie en je moet alles laten doen.

Als je liever 6 cm hebt, dan zou het zonder subsidie zelf goedkoper kunnen zijn. Helemaal als je het zelf (deels) doet.
 
Je kunt ook de strip verwijderen/afsnijden, zodat je een vlakke ondergrond krijgt. Dan kun je de dakplaten bekleden met dun plaatmateriaal dat je rechtstreeks verlijmt op de dakplaten.

Schilderen van de dakplaten inclusief de profielen kan ook. Dan is het ook weer netjes.

Bijplaatsen van isolatie is veel ingrijpender, daarmee een heel ander soort project, met veel hogere kosten.
 
je kunt ook pir gipsplaten nemen van een cm of 5 a6 dik en deze met enkele dotten montagekit tegen de dakplaten plakken, dan op de gordingen nog een lat aanbrengen tegen de pirgipsplaten en ze gaan geen kant meer op
 
Je kunt ook de strip verwijderen/afsnijden, zodat je een vlakke ondergrond krijgt. Dan kun je de dakplaten bekleden met dun plaatmateriaal dat je rechtstreeks verlijmt op de dakplaten.
Eigenlijk had ik helemaal niet gedacht over verwijderen. Ik dacht dat de strips dwars door de platen zaten en aan de andere kant op dezelfde manier uitstaken. Met andere woorden: dat de strips profielen waren waar de platen in geschoven zijn. Maar dat is niet zo. De strips zitten alleen aan de binnenkant.

Dan wordt het dus ook nog een mogelijkheid (en veel goedkoper) om de strips te verwijderen, de platen te behangen en het behang met muurverf dezelfde kleur te geven als de muren. Of zeg ik dan iets geks?
 
De strips zitten er wel met een reden. De dakplaten liggen niet altijd vlak ten opzichte van elkaar en daarnaast kunnen ze ook ten opzichte van elkaar werken. Met behang blijf je dus al snel de naden zien en het is ook maar de vraag hoe het op de lange termijn blijft.

De kunststof strips hebben echter de neiging om te vergelen en dat is lastig netjes op te lossen. Je zou de strips kunnen vervangen door houten afwerklatten, die je wel goed en netjes kunt schilderen.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
8
Weergaven
7K
Binnenmuren, wanden en plafonds
K. Lus
Reacties
3
Weergaven
15K
Binnenmuren, wanden en plafonds
IJkenhout
  • Gesloten
Reacties
3
Weergaven
11K
Reacties
0
Weergaven
32
Binnenmuren, wanden en plafonds
sam90

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu