Afwatering gaatjes dubbelglas maken

Hendrik76

  • #1
Beste allen,

Ik heb een buiten deur waarin ik dubbelglas ga plaatsen (zat enkel in).
Nu moeten daar wel afwateringsgaten in.

Je kun natuurlijk met houtboor schuin twee (of meer naast elkaar) gaatjes boren (+/- 10mm),

Maar als je bv bij mij ramen kijkt zit er naast gaatjes nog een mooi afwerkrand gefreesd.

Heeft iemand een idee hoe je dat zou kunnen doen? Kan wel iets met afrondfrees achtig iets. Maar als iemand het wiel al eens uitgevonden heeft hoor ik graag.

Als er bv een freesje voor is helemaal super.

Gereedschappen als bovenfrees, freestafels etc heb wel tot mijn beschikking.

Zoek meer een voorbeeld of idee zodat ik hem namaken kan.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #2
    Plaats even een paar foto's wat je precies bedoeld. Er zijn veel frezen te koop, je kan deze via google vinden.
     

    Hendrik76

    • #3


    Het gaat dus om de afwateringsgaatjes of ventilatie sleufjes welke in de cirkel staat met pijltje.

    Die wil ik dus in een bestaande deur gaan maken. Heb wel een idee dat gewoon een tweetal gaten precies naast elkaar boor en dan fasefrees van 45 graden het afwerk. Maar misschien dat mensen een beter idee hebben of dit al eens bij handen hebben gehad.
     

    Hendrik76

    • #4
    Onderwijl het gemaakt met spiboortje, maar was wel veel gepruts dus als iemand ervaring heeft zijn ideeën nog steeds welkom.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #5
    Ik denk dat een afrondfrees in een bovenfreesmachine prima geschikt is hiervoor.
     

    Hendrik76

    • #6
    Er blijk een oplossing te wezen welke HMB Ventilatiesleuvenmal heet.

    Alleen dat is wel voor de profs...(meer dan 800 euro). Maarja een beetje betonplex en wat handigheid ga ik hem toch proberen na te bouwen een kijken of dat lukt en we zo iets voor elkaar kunnen krijgen.
     

    IJkenhout

    Vaste beantwoorder
    Moderator
    • #7
    Dat hoeft niet zo ingewikkeld. Het schuine boor je gewoon met de hand. Alleen het afronden aan de voorkant is wel netjes om exact te doen met een malletje. Vier plankjes even molenwieken en je hebt heel snel een nauwkeurige mal. Even testen op een ander stuk hout.



    Maar ik vermoed dat het met een afrondfrees nog makkelijker is, dus zonder mal.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu