Afvoer versus betonijzers/netten wat doe je boven?

Fantomaz

  • #1
Hallo Klussers en Pro's

Ik heb mijn badkamer, begane grond, tot op de bodem gestript en nu ga ik er een betonnen vloer in storten.
Ik heb dat bij eerdere verbouwingswerkzaamheden eerder gedaan en ook wel CV leidingen daarin verwerkt.
Maar ik heb nog nooit afvoerleidingen in beton gestort en vraag me af of ik eerst de afvoerbuizen moet leggen, met daaroverheen de betonnetten, of eerst de netten met de leidingen erop?

De CV leidingen, flexibel, had ik destijds op de netten. Maar omdat de afvoerbuizen nogal wat dikker zijn heb ik ze het liefst "in het midden", maar daar zit mijn betonijzer.

Wat is raadzaam?

NB: onder het beton zit 6cm aan polystyreenplaten en daaronder folie.
De betonlaag zou ongeveer 8cm moeten worden en ik verwacht 40mm afvoerbuis te gebruiken (uitsluitend badkuip).
 

Millew

  • #2
Bij een betonvloer op zand leg je de wapening op ca. 1/3 van de onderkant. Dus zou je de afvoer boven het net moeten leggen.
Acht cm is daar misschien wat dun voor. Kan je de afvoer niet in de isolatie verwerken?

De folie kan je beter op de polystyreen leggen. Dan loopt er geen cementwater weg in de voegen.
Verlies van cementwater levert slechte beton op en het cementwater tussen de voegen vermindert de werking van de isolatie.
 

Fantomaz

  • #3
Ik zal de afvoer wel onder de netten MOETEN leggen, want ik was vergeten dat op de netten ook nog verwarmingsbuizen en zelfs vloerverwarming moet komen :roll:
 

Millew

  • #4
Kan je dan nog wel serieus uit de voeten met 8 cm dik?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Bij een betonvloer op zand is het wapening in principe alleen een krimpnet. Dus dan maakt het weinig uit waar die zit. Pas de wapening aan (ter plaatste van) de leidingen, maar let op voldoende dekking.
 

Millew

  • #6
Ook een krimpnet moet wel een beetje op de goede plek zitten om z'n werk te doen. In dit geval met zoveel buizen in de vloer zou ik de vloer iets dikker maken en onder en boven een licht wapeningnet doen, b.v. een (gegalvaniseerd) net rond 3 om de 100 mm.
Het ondernet leg je op 2 cm dekking met daarop de rioolbuizen. Het bovennet leg je op 4 cm dekking en gebruik je om de vloerverwarming op vast te knopen.
 

Ralph

  • #7
Je legt afvoerbuizen ook in het zand en niet in het beton op een vloer op zand. Je maakt het jezelf alleen maar moeilijk hiermee.

Krimpnet komt op 1/3 van boven en niet van onderen. Bovenin is krimp te verwachten en niet onderin.
 

Fantomaz

  • #8
Ik moet zeggen dat ik hier veel van opsteek.
Waarom is een krimpnet zo belangrijk?
Ik wist niet dat beton kon krimpen.
Reden voor het wapenen van het beton is dat op die plek ooit de boel was verzakt. Ca 10cm op 2,5 meter. Daarom had ik alles tot op de bodem gestript. (Fundering had ik al eerder onder handen genomen)

Zoals het er nu voor staat heb ik de verwarmingsbuizen gepland langs de kant en de vloerverwarming daarnaast "slalommend".
Alles in een dek van ca 10cm. Betonijzer ongeveer 1/2 tot 3/5 van bovenaf.
Buizen op de netten.
Rond 6 staafjes, 15cm mazen. En 2 stroken 8mm staven om in de toekomst een uitbreiding daaraan te verankeren.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Krimp

Als de vloer niet overal op het zand draagt (door verzakking), is er meer dan een krimpnet nodig. Is de oorzaak van de verzakking aangepakt?

Wat bedoel je met die toekomstige uitbreiding?

@Millew: is 2cm dekking aan de onderzijde voldoende? Volgens mij moet dat min. 3cm zijn (volgens de norm).
 

Millew

  • #10
Dekking hangt af van de milieuklasse en het soort constructieonderdeel. Een plaat of wand in droog binnenmilieu (XC1) is 1,5 cm.
Maar je kan het ook indelen in XC2 of 3, dan wordt het 2,5 cm.
Ik vind in dit geval 2 cm wel voldoende.

Je opmerkingen over die verzakking en uitbreiding had ik ook al op mijn lippen, maar je kan wel aan de gang blijven.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Ik denk niet of een bg-vloer die in het zand ligt gezien kan worden als altijd droog. In ieder geval is het oncontroleerbaar, dus +5mm.
 

Millew

  • #12
Vloer ligt op folie en EPS en is niet eens constructief. Die zaken als verzakkingen e.d. kwamen pas later aan de orde.
Maar het is verstandiger om die verzakking bij de bron aan te pakken.

Voorschriften hebben alles te maken met het afdekken van risico's. Wat is het risico bij een vloer op zand?
Die toeslag van 5 mm vind ik in dit geval ook maar betrekkelijk. Zo'n klein vloertje kan je toch vooraf goed controleren en er loopt ook geen horde bouwvakkers de wapening naar beneden te trappen.
 

Fantomaz

  • #13
Sorry mensen.

Even wat bedrijfsdrukte moeten opvangen...

Wat de verzakking betreft:
Het betreft een oude woonboerderij waar men ooit al wel in het oude schuurdeel een nieuwe betonvloer had gelegd.
Het oude woondeel grensde aan de schuur en ooit is er een brandmuur gemeteld.
Deze muur was echter slecht gefundeerd en op een zwak punt (ooit een sloot gezeten oid) is de boel gaan hangen en weggetrokken.
Al die verzakte muren zijn gesloopt toten met de slecht gemetselde fundering.
Er zijn palen in gestort van gewapend beton en daar is een betonnen draagbalk in een bekisting gestort. Daarop is de nieuwe muur gemetseld.
De oude schuur, had een nieuwe vloer van misschien 5 cm dik ongewapend beton. Direct gestort tegen eerder gezette muren. Oa tegen die brandmuur.
Omdat die brandmuur gesloopt moest worden, ging dat ook ten kosten van die vloer ter plekke. 5cm ongeïsoleerd en ongewapend beton herstellen was geen optie.
Daarbij was er een deel mee verzakt. De hele vloer -binnen de kaders van de geplande badkamer- hebben we eruit gehaald. Folie, 6cm Isolatieschuim en gemiddeld 8 tot 12cm beton komt daar weer bovenop.

Het deel wat ik vervang grenst aan een ooit te vervangen oude badkamer met slaapkamer.
Bij het leggen van de matten, had ik ook al lange staven onder die vloer gestoken, zodat die toekomstige vloer ook verbonden raakt met de vloer waar ik nu mee bezig ben.
Met een haakse slijper heb ik strak langs de muren de oude vloer ingeslepen en met de sloophamer verwijderd. Dus pecies binnen de kaders van de ruimte zelf.
Daar komt 1cm piepschuim platen tegenaan zodat de vloer volledig zweeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu