Afstellen vloerverwarming icm stadswarmte

Knutsel-Smurf

  • #1
Hi mede klussers!

Gisteren na mezelf flink inlezen op dit en andere fora de verdeler van de vloerverwarming opnieuw aangesloten.
Deze had een open verbinding tussen aanvoer en afvoer, geen RTL, en een pomp welke klonk alsof er een hoop spijkers in een emmer zaten.

Ik heb en nu een zoneklep tussen gezet (icm evohome), een keerklep ipv een open verbinding, en een RTL zodat het niet te warm terug kan stromen. Ook heb ik er een nieuwe pomp tussen gezet.

Het enige wat ik niet kan vinden is de retourtemperatuur, zelf speuren op de website van mijn aanbieder en een belletje naar klantenservice kon me niet wijzer maken.

Ingaand lijkt me 45 graden prima, zo stond het ook altijd in mijn woning met CV ketel, maar hoe warm mag de retour zijn?
10 graden "de vloer in" leek me prima. Maar zit ik dan wel goed?

Plaatje van het resultaat (nog geen stroom en druk erop voor de oplettende kijker ;) )

vvw.jpg
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Auto-Geen

    • #2
    De knop van een RTL ventiel meet de temp. van het kraanhuis.
    Je pomp gaat rondpompen over je bypass en minimaal over de slangen. Waar nu de aanvoer zit hoort de retour en de aanvoer op de aansluiting onder de pomp. Er zit bij deze verdeler geen terugslagklep tussen aanvoer en retour wat bij stadsverwarming een eis is. Maar je zal niet de eerste zijn.
     

    Knutsel-Smurf

    • #3
    De aanvoer is via de klep onder en de RTL zit in de retourleiding, of bedoelde je dat al?
    Hoe zou ik hem volgens jou dan nog kunnen aanpassen zodat het wel goed gaat werken?
    Klinkt alsof ik nu verkeerd advies heb gehad...
     

    Knutsel-Smurf

    • #4
    Auto-Geen schreef:
    De knop van een RTL ventiel meet de temp. van het kraanhuis.
    Je pomp gaat rondpompen over je bypass en minimaal over de slangen. Waar nu de aanvoer zit hoort de retour en de aanvoer op de aansluiting onder de pomp. Er zit bij deze verdeler geen terugslagklep tussen aanvoer en retour wat bij stadsverwarming een eis is. Maar je zal niet de eerste zijn.
    Ik heb eens goed zitten kijken naar je post en mijn aansluiting en volgens mij heb je gelijk,
    De weg van de minste weerstand is nu over de keerklep.

    nu heb ik eens zitten denken en klooien in paint, en kwam tot de volgende oplossing:
    hiermee heb ik volgens mij het probleem opgelost toch?

    vvw2.jpg
     

    Auto-Geen

    • #5
    Hydraulisch klopt het dan wel, alleen ik zou in de primaire aanvoer of retour een regelventiel plaatsen. Je heb nu alleen grip op de temperatuur maar nog niet op de flow.
     

    Knutsel-Smurf

    • #6
    Pomp terugschroeven naar standje 1 niet voldoende?
    En waar zou je dat ventiel plaatsen? bijvoorbeeld na de RTL (in de verticale buis)?

    Deze heb ik nog liggen? neem aan dat dat een juiste is?
    ventiel.jpg
     
    Laatst bewerkt:

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #7
    Je doet je naam eer aan, je had goedkoper een geschikte verdeler kunnen kopen.
     

    Knutsel-Smurf

    • #8
    Thnx voor je constructieve reactie!

    Maar dit zat er nu eenmaal al in, en ja had ik kunnen kiezen vanaf 0 had ik inderdaad gekozen voor een passende verdeler.

    Maar om nu een complete verdeler weg te gooien, terwijl er met enkele onderdelen en wat arbeid iets van te maken is vind ik doodzonde voor zowel het milieu als de portomonee. Laat mij dan inderdaad maar even de knutselsmurf zijn ;)
     
    • Geweldig
    Waarderingen: Krunnie

    Auto-Geen

    • #9
    Tot de leiding met keerklep heb je de primaire flow vanaf de afleverset. Na deze leiding zorgt de pomp voor de secundaire flow door de slangen. Omdat stadsverwarming met hoge temperatuur aankomt is het belangrijk om de primaire flow goed in te regelen. Als de bijmenging te snel gaat zal er door de traagheid van thermostaatkraan een jojo effect ontstaan. De ideale plek voor je inregelafsluiter is de retourleiding van het primaire circuit omdat hier de temperatuur het laagste is.
     

    Knutsel-Smurf

    • #10
    Gisteren maar eens "opnieuw begonnen" na je verhelderende uitleg Auto-Geen.

    Uiteindelijk is dit het resultaat geworden, en als ik de flow zo volg klopt het volgens mij nu wel helemaal:

    vvw2.jpg
     

    Auto-Geen

    • #11
    Niks mis mee, en veel goedkoper dan een geschikte verdeler.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu