Dag mede-klussers, ik heb al wat informatie gevonden om Klusidee, maar nog geen helemaal definitief antwoord kunnen vinden. Bovendien waren de andere draadjes een aantal jaren oud, dus ik vroeg me af of er nog sprake is van voortschrijdende inzichten.
In de badkamer van onze nieuwbouwhuis (houtskelet) is het tijd voor de badkamervloer. De ondergrond is 15 mm ESB (ecologische OSB) plaat over balken. Hierop is ruimte voor 30-50 mm XPS platen waarin de vloerverwarming gefreesd wordt. Er zijn kant-en klare platen met afschot, maar die zijn ontzettend duur (€ 400-500) terwijl ze bovendien allemaal nét niet zijn wat ik zoek. De voorkeur heeft dus zelf het afschot aan te brengen, en ik las dat dit met dikbed tegellijm moet kunnen.
Waar ik tegenop zie, is het afschot maken en het tegelen in 1 moeite door te doen. Misschien is dit overigens niet terecht, dat hoor ik dan graag. Maar het lijkt me prettiger me in de eerste instantie te concentreren op het netjes aanbrengen van het afschot met een dikbed tegellijm, dit te laten drogen, en hier vervolgens een dunbed tegellijm op aan te brengen en te tegelen. Is dit op zichzelf mogelijk en aan te raden? En zo ja, hechten de tegellijmen gewoon op elkaar? Of moet er nog primer o.i.d. tussen?
Voor andere oplossingen sta ik ook open. Zandcement is helaas niet mogelijk, de belasting zou te hoog zijn, en we komen dan ook niet goed uit met de vloerhoogte.
In de badkamer van onze nieuwbouwhuis (houtskelet) is het tijd voor de badkamervloer. De ondergrond is 15 mm ESB (ecologische OSB) plaat over balken. Hierop is ruimte voor 30-50 mm XPS platen waarin de vloerverwarming gefreesd wordt. Er zijn kant-en klare platen met afschot, maar die zijn ontzettend duur (€ 400-500) terwijl ze bovendien allemaal nét niet zijn wat ik zoek. De voorkeur heeft dus zelf het afschot aan te brengen, en ik las dat dit met dikbed tegellijm moet kunnen.
Waar ik tegenop zie, is het afschot maken en het tegelen in 1 moeite door te doen. Misschien is dit overigens niet terecht, dat hoor ik dan graag. Maar het lijkt me prettiger me in de eerste instantie te concentreren op het netjes aanbrengen van het afschot met een dikbed tegellijm, dit te laten drogen, en hier vervolgens een dunbed tegellijm op aan te brengen en te tegelen. Is dit op zichzelf mogelijk en aan te raden? En zo ja, hechten de tegellijmen gewoon op elkaar? Of moet er nog primer o.i.d. tussen?
Voor andere oplossingen sta ik ook open. Zandcement is helaas niet mogelijk, de belasting zou te hoog zijn, en we komen dan ook niet goed uit met de vloerhoogte.