Afdichten niet volledig gemetselde muur

Jeco

  • #1
Hallo iedereen,

Wij komen er bij renovatie werkzaamheden achter dat de muren van onze bungalow met plat dak niet tot aan het dak zijn opgemetseld. Een plaatje:



Zoals je ziet zit er 5 tot 6 centimeter ruimte tussen die balken waardoor alle warmte ontsnapt. De vraag is hoe we die ruimte tussen de balken het beste kunnen vullen.

Ideetjes:

1. PIR platen ertussen schuiven en afpurren over zowel de buitenmuur als binnenmuur waarmee de spouw ook wordt afgesloten. Maar hiermee sluiten we een deel van de balken en de houten platen op tussen pir platen. En hout blijft werken waardoor er wellicht toch weer kiertjes ontstaan?

2. Buitenmuur en binnenmuur opvullen met stenen en afpurren. Ook hier wel weer het risico op ontstaan van kieren na verloop van tijd door werking van het hout.

In beide gevallen de spouw tot bovenaan isoleren.

Zijn dit valide opties? Zijn er betere opties?

We horen het graag!

Groet,
Jeroen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
De buitenmuren opmetselen niet purren. Denk aan als er buiten je woning brand zou ontstaan deze in een vloek en een zucht binnen is.
Spouw afsluiten en in het buitenblad openstoot voegen maken. De binnenmuren vullen met isolatie materiaal.

Hoe het met de balken van het dak moet dat zijn namelijk koudebruggen. Het beste zou zijn een soort koof over de balken te maken. Is dit een vakantie bungalow?
 

StucDennis

Specialist Stukadoor Werkzaamheden
  • #3
Ik zou eerder over een warmtelek spreken dan een een koudebrug waarbij condensvorming optreedt. De balken die doorsteken daar hangt dakgootconstructie weer aan als de tweede woonlaag hier begint met een schuindak. Dit is niet gemakkelijk om hier een isolerende koof om heen te maken. Wanneer het een platdak betreft is het wel gemakkelijker te realiseren
 

Jeco

  • #4
StucDennis: het betreft een plat dak.

Wgb: dank voor je suggesties. Een paar vragen hierover:

- hoe moet de spouw worden afgesloten?
- moet de binnenmuur ook opgemetseld worden?
- welk isolatie materiaal raad je aan voor in de spouw?
- Ik neem aan dat de spouw isolatie tot aan de houten dakplaten aangebracht moet worden, anders zitten we met koudebruggen. Ik denk dat dat betekent dat ook de binnenmuur opgemetseld moet worden. Is dat correct?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
Zoals WGB al aangaf beschermt pur niet tegen branddoorslag.
Er bestaat ook brandwerende purschuim, maar hou er rekening mee dat er voor zover ik weet niet 1 soort brandwerende pur normaal verkrijgbaar op de markt is die goedgekeurd is volgens de EN1366-4.
In Duitsland kennen ze wel Klasse B1, B2 en B3 (B3 is meestal de bouwmarkt pur) maar ook een klasse B1 pur (die al een heel stuk beter is dan gewone pur) is niet goed genoeg om toegepast te mogen worden in een brandscheiding omdat ook B1 pur bij brand een reactie geeft.
In de praktijk wordt de juiste pur dan ook als brandwerend omschreven maar niet als onbrandbaar.

Om doorvoeren in een brandscheiding dicht te maken gebruiken we normaal fireboard (een soort harde steenwol platen) en brandwerende kit. Voordeel hierbij is dat deze platen naast afdichten ook meteen isoleren.

Maak je alles echter potdicht kijk dan wel dat het vocht nog wel afgevoerd kan worden. Waarschijnlijk is deze ruimte niet voor niets open gehouden en als je hem dicht maakt zal je op een andere manier moeten gaan ventileren om een gezond binnen klimaat te behouden.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #6
Ipv pur kun je ook steenwol toepassen. Is ook brandwerend, en eenvoudiger aan te brengen. Als je gaat metselen krijg je dit niet geïsoleerd, en hou je een koudebrug met kans op condens.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
PUR/PIR alu. op de binnenmuur en dan de spouw laten vullen.

In de spouw geen idee. Er is zoveel te koop.

Als de spouw wordt vol geblazen lijkt mij de je de binnenmuur moet opmetselen om de druk van het vullen te weerstaan. Geen idee of het werkelijk moet.
De balken blijf ik lastig vinden, liggen open en bloot van warm naar koud.
Ben toch benieuwd hoe het er van buiten uitziet.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Plaats eerst eens wat foto's van buiten en binnen.
 

Jeco

  • #9
Dank voor de suggesties dusver!

Foto's plaatsen gaat nu niet want buiten zitten de boeidelen er voor en binnen een houten plafond. De boeidelen worden dit jaar vervangen en dan gaan we die gaten ook dichtmaken.

Ik neig er nu naar om een glaswol plaat naar binnen te schuiven. 6 centimeter hoog en zo'n 20 centimeter diep zodat de buitenmuur, spouw en binnenmuur bedekt worden.

Vraag is alleen hoe eventueel vocht in het glaswol te voorkomen. Een dampremmende laag aan de binnenkant wordt aangeraden, voor zover ik weet. Aan de buitenkant zou het glaswol achter de boeidelen verdwijnen. Is het nodig om daar nog aanvullende maatregelen tegen vocht te nemen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Volgens mij missen we nog de informatie over hoe de spouw nu geisoleerd is.

Bouw het bij voorkeur hetzelfde op als de rest van de muur, dan heb je geen vochtproblemen en geen folie nodig.
 

Jeco

  • #11
Sommige spouwmuren zijn gevuld met parels. Anderen met steenwol. Die steenwol is inmiddels op sommige plekken verzakt en zouden vervangen moeten worden met parels.

Ik lees hier nu tegenstrijdige adviezen:

- Wgb stelt dat de buitenmuren opgemetseld moet worden en PUR/PIR op de binnenmuur.

- Walker zegt dat steenwol gebruikt kan worden want met metselen krijg je e.e.a. niet geisoleerd en is er kans op condens.

- IJkenhout zegt dat het bij voorkeur hetzelfde als de rest van de muur (dus metselen) wordt opgebouwd want dan zijn er juist geen vochtproblemen.

Wat is waarheid?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Walker bedoelt ongetwijfeld hetzelfde als ons. Hij zal ook vinden dat het (eerst) geisoleerd moet worden. Maar zo te lezen moet er nog wel meer geisoleerd worden.

Ik ben nog steeds benieuwd naar foto's.
 

Jeco

  • #13
Foto's zijn op dit moment niet mogelijk want buiten zitten er nog boeidelen voor en aan de binnenkant een houten plafond.

Meer isoleren is zeker het plan. Gaten dichtmaken met steen, glaswol of PIR en vervolgens de spouw volblazen met parels.

Wgb maakte een opmerking over de balken die als koudebrug fungeren. De balken steken een eindje over het dak uit (zie plaatje). Het idee is om de balken een stukje in te korten zodat ze niet meer voorbij de buitenmuur komen. De buiten muur metselen we dan helemaal op. De balken liggen dan tot boven de spouw, die met parels volgeblazen wordt. Weg koudebrug, lijkt me?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #14
Als je de balken inkort hoe wil je dan de oversteek maken voor de boeidelen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Ik heb niet geschreven dat je de buitenmuur moet opmetselen.

In ons dorp is onbegrijpelijk, vermoedelijk door een vuurpijl een fikse brand is ontstaan. Dak met pannen. Enkele dagen oud, volledig gerenoveerd. Zou dit niet gebeurd zijn geweest had ik dit vermoedelijk niet geschreven.
 

Jeco

  • #16
@wgb: zie je eerste zin in je eerste bericht. Misschien begreep ik die verkeerd?

@Gerrit B: de balken worden straks niet meer gebruikt om boeidelen op vast te maken. Er wordt een regelwerk op de muur gemaakt om de boeidelen tegen te monteren. Die balken dienen dan nog wel als steun voor zo'n 12 centimeter dat het dak uitsteekt. Dak=dakbeschot+pirplaten+dakbedekking. Kan het kwaad die balken in te korten? Het zou dan gaan om zo'n 12 centimeter van het dak dat niet ondersteund wordt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Wgb schreef:
De buitenmuren opmetselen niet purren. Denk aan als er buiten je woning brand zou ontstaan deze in een vloek en een zucht binnen is.
Deze dus? Ik bedoelde zo weinig mogelijk materialen op basis van kunststof aan de buitenkant van een gebouw.
 

Jeco

  • #18
@wgb: ook weer helder! :)

Nu heb ik nog advies nodig wat te doen met de overstekende balken die (waarschijnlijk) als koudebrug fungeren.

Hoe die aan te pakken?
 

Jeco

  • #19
Ik zat zelf aan twee oplossingen te denken:

1. Balk doorzagen in de spouw en het daarbij laten. De kou kan niet verder door de balk naar binnen trekken dan. Het voorste stuk blijft zitten en zijn dragende functie blijft behouden. Wellicht is dat genoeg?

2. Balk doorzagen in de spouw en het voorste stuk verwijderen. Omdat ik toch de buitenmuur nog moet opmetselen, kan ik op andere plaatsen in die muur stenen overdwars plaatsen, die dan het draagvermogen overnemen van de verwijderde balk. Hoe lijkt dat?

Ik hoor het graag!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #20
Die balk is nu waarschijnlijk toch niet de zwakste plek. Ik zou dit lekker zo laten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu