AEG vaatwasser met foutcode i20

Mvveelen

  • #1
Ik zie hier de nodige handige tips & tricks mbt de AEG vaatwasser. Ik heb de AEG F65080VI en deze geeft na enkele minuten foutcode i20. Ik heb de nodige tips opgevolgd en ook wat nagekeken en weet even niet meer wat ik nog kan proberen.
Onderin de vaatwasser bleek wat bruinig water te staan wat waarschijnlijk ervoor heeft gezorgd dat de beveiliging is ingeschakeld.

Ik heb het verwarmingselement afgekoppeld om te zien of er dan wel water wordt gevraagd, maar de pomp blijft water afvoeren. Ik zie nergens iets wat op lekkage kan duiden, hoe kom ik er nu achter waar het water vandaan komt als hij alleen maar blijft afpompen en geen water pakt?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • S.oldeerbout

    Specialist Keukenapparatuur
    • #2
    Stijgbuis heeft deze niet gelekt bovenin daar waar hij het toestel in gaat, dat kan je zien aan kalksporen naar beneden.
     

    Mvveelen

    • #3
    Ik denk het eigenlijk niet. Schuin boven de stijgbuis (dit is de kunststof buis die vanaf de zijkant ineens naar het midden gaat, toch?) zie ik wel kalksporen, maar die zie ik op nog wel meer plekken. Onderaan zie ik ook nog wel e.e.a. aan kalksporen, maar kan niet goed zien wat daar de oorzaak van is geweest.



    Hieronder zie je nog een keukenpapiertje die nog e.e.a. aan bruinig water in zich opneemt. En rechts zie je dan nog wat kalksporen?

     

    S.oldeerbout

    Specialist Keukenapparatuur
    • #4
    Velsnaad lekkage dat is niet fijn , de lijm die de rvs delen met elkaar verbinden is aan het vergaan.
    Op de foto zie ik het element nog steeds gekoppeld zitten , met een i20 storing zou ik die echt afkoppelen.
    Vaak is die lekkage rondom en kan dus ook lekken op de pressostaat.
     

    Mvveelen

    • #5
    De pressostaat (ik wordt steeds wijzer door Google te gebruiken, hehehe) heb ik nagekeken (de rode kunststof unit) en die ziet er verder goed uit. Ik heb de verwarmingsunit los gehad en toen een programma gestart, maar kreeg toen ook de i20 foutcode weer. Bedoel je dat ik dat nu nog eens moet proberen? Het is toch alleen dat ene kleine connectortje dat je rechts achterin ziet? Of moet ik nog meer loshalen?

    Ik ben bang dat er misschien toch een vakman moet komen om te beoordelen wat er stuk is en/of vervangen moet worden :oops:

    Denk je dat het een kwestie van (korte) tijd is voordat de naden het echt begeven? Het apparaat is nu zo'n 10 jaar in gebruik denk ik.
     

    S.oldeerbout

    Specialist Keukenapparatuur
    • #6
    Die i20 kan ook komen doordat de pressostaat niet uitschakelt door vervuiling in het slangetje.
    Ook was er een reeks waarbij het zwarte slangetje van de pressostaat te veel doorhing en er water in kon blijven staan , deze moest dan met een iewrap omhoog gebonden worden.
    Als je in de pressostaat slang zou blazen hoor je een klik wat het toestel registreert als vol , is dit slangetje vervuild kan hij ook niet zien dat hij leeg is kan blijven hangen met i20 tot gevolg.

    i20 is niet goed kunnen afpompen althans het toestel geeft die melding.
    i30 is lekkage water op de bodem door een geactiveerde vlotter of een defect aquastop die in serie staat.

    Losgelaten lijm is soms wel te repareren met hittebestendige kit die je dan wel heel goed moet uitsmeren.
    Maar zorg eerst maar eens dat hij water inneemt.
     

    Mvveelen

    • #7
    Hoe ga ik dan precies te werk? Vaatwasser aan zetten en dan een programma starten en in het slangetje blazen?

    Wat nu als er geen klik te horen is?

    Ik vraag me af of het nog de moeite is....ben toch wel bang dat die naden het gaan begeven. Daar is zeker niets tegen te beginnen, of wel?

    Edit: lees net je stukje over die hittebestendige lijm. Kan ik (als hij weer water wil innemen) nog wel overwegen inderdaad.
     

    Mvveelen

    • #8
    Ik heb nog wat geprobeerd vandaag, maar toch besloten om het apparaat de deur uit te doen. Hij staat nu dus buiten en we gaan voor een nieuwe. Bedankt in ieder geval voor het reageren, ik heb er echter geen vertrouwen meer in dat hij het nog een tijd gaat doen ALS ik 'm al aan de praat had gekregen.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu