Er lopen dus drie zaken door elkaar. een is het gevolg van het ander maar twee zijn aparte problemen
De condensator
die is duidelijk niet meer zoals hij hoort te zijn. Zoek geen andere die goedkoper is want dan zit je met de bevestiging die dan niet past.
En als tweede het probleem van de vochtmeting.
Daar spelen meerdere zaken mee.
De meting van het natte wasgoed gebeurt op het moment dat de trommel stop om van draairichting te veranderen.
De twee electrodes waar mee gemeten wordt zijn aan een kant de stalen trommel en de daarop geisoleerde ribben.
De ribben zitten verbonden met een band om de trommel waarop de meetborstel loopt.
De meetborstel zit links beneden op ongeveer 7 uur. De meetdraad gaat naar de ingang van de printkaart.
De trommel is geaard aan de aarde van het lichtnet die ook als tweede meetreferentie op de printkaart aan komt.
Als eerste moet je de trommel eens goed uitsoppen met schoonmaakzijn zodat de onzichtbare isolerende film van wasverzachter en/of wasmiddel verwijderd wordt van de trommel en de ribben.
Dit gaat het makkelijkst met een paar handdoeken die nat gemaakt zijn met ruim azijn, en die dan laten draaien op het programma luchten.
Maak ook de meetband aan de buitenkant schoon met azijn.
Maak ook de borstel onderzijde schoon en controleer op lengte en gangbaarheid.
Demonteer de aardingsborstel op de achteras en maak de as vetvrij met bijv. was benzine en controleer ook de borstel op lengte en gangbaarheid.
Maak dan op de meetband een doorverbinding met een paperclip zodat meetband en trommel aan elkaar vast zitten. Op de ingang van de printkaart moet je dan op de inkomende bedrading van de sensor 0 ohm meten en die moet stabiel blijven tijdens het draaien van de trommel met de hand.
Blijven schoonmaken tot dit bereikt is.
Met een ohmmeter kun je ook meten met de meetpennen op hetzelfde materiaal of je verbinding (0 ohm) hebt en de film weg is.
Als je toch zover de machine open hebt, maak dan de ruimte van pomp en vlotter goed schoon met een sopje en kwast en tandenborstel en je machine functioneert weer als nieuw. En spoel de ruimte onder de condensor goed door met warmwater. En zuig het water af in het pompcompartiment met een natzuiger totdat er geen pluizen meer meekomen.
Door het te langzaam lopen van de motor zal het element te heet geworden zijn en hoogstwaarschijnlijk is de beveiligingsclixon op het element getript.