AEG Lavamat L54840 met code 6x geel 6x rood

JohnnyV

  • #1
AEG Lavamat L54840 geeft als foutcode 6x geel 6x rood. Hij is er tijdens het wasprogramma mee gestopt. Heeft iemand de juiste service manual voor mij of kan iemand mij vertellen wat 6x geel en 6x rood betekent? Het bouwjaar is 2007
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Code betekent (als je het goed hebt gezien 6 x geel en 6 x rood) E66 = verwarmingsprobleem, verwarmingsrelais.

Vermeld ook even de Productnummercode (PNC).
 

JohnnyV

  • #3
PNC code is 91490340801. Verandert dit nog iets aan de betekenis van de code? Kan ik het verwarmingselement doormeten met een multimeter of stroomtang? Welke weerstand of stroomsterkte is dan gebruikelijk?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Nee, het maakt voor de betekenis van de code geen verschil. Met dien verstande, dat er bij E66 nadrukkelijk staat:
Contact van het verwarmingsrelais continue gesloten (hetgeen dus niet zou moeten).
Dat zou betekenen dat het relais op de vermogensmodule/ besturingsmodule samengeklonterde contacten zou hebben.
Zo'n melding is echter niet altijd wat werkelijk aan de hand is, meten van verwarmingselement kan zeker de moeite waard zijn.
De waarde daarvan zou voor het apparaat met PNC 91490340801 ca 27 Ohm moeten zijn.
Die meet je dan op de twee grote contacten van dat element.

000482.jpg


Het middelste elementje is de tempersatuur sensor, een NTC.
Waarschijnlijk is die niet de oorzaak, voor de zekerheid de te meten waardes:
°C Weerstand (tolerantie ca 5%)
20 6050 Ω
60 1250 Ω
80 640 Ω

Het verwarmingsrelais bevindt zich dus op de vermogensmodule, die kun je hier zien:
Explosietekeningen wasmachine met PNC 91490340801
- Klik bovenaan op het label "Elektrische uitrusting"
- Onderdeel 587, PCB,GECONFIGUREERD,EWM1100 21P 973914903408016 zou die vermogensmodule moeten zijn.
- Hoe je hem precies uitgebouwd moet krijgen weet ik niet, maar er bestaan vast wel filmpjes voor op Youtube
- Als ik het goed heb begrepen uit het schema is het verwarmingsrelais K1, maar dat wijkt nog wel eens af.
- Svp. het relais niet testen door er een batterijtje op aan te sluiten en hij nog ingeslodeerd zit, je loopt de kans de besturing ermee zodanig te beschadigen dat het niet meer te repareren is. Voor eventuele test, waarbij spanning op de spoel gezet meot worden, het relais eerst uitsolderen. Contacten ohms meten kan wel, zou in rusttoestand oneindig moeten meten.
- Alle metingen doen nadat de stekker uit het stopcontact getrokken is.

Hopelijk kom je zo wat verder. Succes!

PS. Mocht je het verwarmingselement eruit willen/moeten halen:
- Draai de moer in het midden los tot hij op het einde van het schroefdraad zit (niet geheel verwijderen)
- Tik met een kunststof hamer het asje met moer erop naar binnen
- Nu kun je het element eruit halen, maar dat zal wel wat verkleefd zitten.
 

JohnnyV

  • #5
Super bedankt voor je uitgebreide antwoord.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu