AEG Favorit vaatwasser E20. Pomp lijkt prima maar eind faalt

Max!

  • #1
Ik heb een frustrerend probleem. Mijn AEG Favorit vaatwasser sluit meestal af met fout 20. De pomp zelf leek me in orde, maar ik heb de hele machine uit elkaar gehaald en zo te zien is de rotor van de afvoerpomp prima, schoon en stevig. Het teruglooprubbertje lijkt me prima.

Ik heb hem inmiddels helemaal uitgebouwd op een werkbank en als ik kijk naar het wegpompen van het water ziet dat er goed en krachtig uit. Op minuut 1 blijft hij echter heel lang staan en schiet dan uiteindelijk in fout 20.

Kijk ik onder de roosters zie ik een droge bak, de afvoerslangen en alles zijn perfect schoon.

Ik heb van lieverlede een plastic bak verwijderd voor de zoutwater toevoeging die ook een vlotter met een sensor lijkt te bevatten. De vlotter gaat vlot op en neer voor het geval dat van belang is. Wat de bak verder doet weet ik niet, wel dat een soort buisvorming ´rooster´ in die plastic bak helemaal roodkleurig en vuil lijkt, maar schoonmaken lukt niet.

Hoe weet de vaatwasser dat hij klaar is met pompen?
Moet ik zoeken naar een sensor die niet goed staat is?

Het type nummer is AEG 50777(Sensorlogic) pnc 911916275.

Het is een perfecte machine, maar wij zitten in het achterland van Spanje dus er komt niet even een reparateur langs met kennis van een moderne vaatwasser.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #2
Trek het stekkertje van het verwarmingselement eens los en test dan nog eens........
Controleer de stijgbuis rechtsachter op lekkage die langs de kuip loopt op het element.
 

Max!

  • #3
Ik weet niet waar het stekkertje van het verwarmingselement zit, MAAR het viel me op dat bovenaan de stijgbuis waar die de trommel ingaat er een kleine lekkage leek te zijn. Leek me iets voor later om op te lossen met wat siliconen oid.

Zit daaronder een sensor voor de ´droog´ staat?

Ik heb overigens ook al twee keer een aardlek gehad, mogelijk ook vanuit die lekkage. Zouden beide verklaard worden doordat lek?
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #4
Dat is precies wat ik bedoel.
Volg de buis naar beneden waar de lekkage naar toe gaat.
Dit is het kokervormig verwarmingselement.
Hier is vocht opgekomen.
Stijgbuis vervangen en element en stekkertje droogfohnen.
 

Max!

  • #5
Hartelijk dank voor je tip. Ik was er nooit opgekomen om daar te kijken. Het verwarmingselement nog gevonden inmiddels want ik zag een bi-metaaltje en het is inderdaad kokervorming om de invoer buis heen.
Morgen in het licht even los koppelen van de stroom en kijken of hij geen E20 meer geeft, danwel zorgen dat er absoluut geen water op lekt.

Moet de stijgbuis echt vervangen of kan ik gewoon de aansluiting boven met de bak dichten? Weet namelijk niet waar ik hier een stijgbuis vandaan haal.
 

Max!

  • #6
Ik heb in het onderwerp Aeg favorit 50873 afpomp/toevoer probleem ook
al geantwoord omdat S.olderbout´s tip zo ongeveer wel in een E20 sticky mag. Kortweg, was dat de oorzaak en was ook bij mij de stijgpijp schroefdraad gesleten waardoor de lekkage op het verwarmingselement viel.

Mijn probleem is nu alleen nog hoe de manchet weer goed op het verwarmingselement te zetten. Ik had hem vast zitten met de slangklem, maar hij schoot midden in een was weer los. Het is ook wel een heel glad uiteinde van het verwarmingselement.

Hoe los je dat beter op?
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #7
Allereerst nooit de slang invetten om hem er beter omheen te krijgen dan schiet hij zeker los.
De slangklem is prima echter proberen zover mogelijk en recht er weer omheen doen.
Vaak gaat de onderkant van de klem er scheef op maar gewoon blijven proberen tot hij goed zit.
Ik neem tenminste aan dat dit een klem is welke je moet inknijpen en niet een fabrieksklem , anders gewoon even langs de bouwmarkt een rvs slangklem halen.
 

Max!

  • #8


Het zag er zo uit, dus ik neem aan dat dit een normale klem is. Hij zit zo te zien heel dicht tegen het verwarmingshuis aan. Misschien is dat de clou. Ik had hem meer in het midden van het manchet zitten (zonder smeermiddel!).

Ik plaats dit ook voor anderen. Rechts zie je de stijgbuis nog net, de afvoerslang zit hier nog in de weg, die heb ik even opzij gehaald later.De aansluiting die mij nu niet lukt zit op de plek van de dubbele metalen beugel.

De lekkage van mijn stijgbuis zat aan de bovenkant waar deze de machine in gaat. Daar kun je makkelijk bij als even binnen kijkt. Het bovenarm element zit achterop vastgeschroeft met een schroef dus dat haal je ook zo weg.

Ik hooor het wel van S.oldeerbout als ik het mis heb of dit de verkeerde klem is.
 

Max!

  • #9
Ik heb de slang nu goed en stevig aan het motorhuis vastzittten. De zaak flink geföhnd, eerst getest zonder het verwarmingselement. Allemaal prima.

Met het stekkertje van het verwarmingselement er in valt na een paar seconden water binnen halen de aardlek schakelaar uit van die groep.
Zelfs het stekkertje nog een keer omgedraaid voor het geval het verkeerd om zat, maakte niets uit.

Dit na zeker 15 minuten föhnen, de omgeving is droog etc. Geen error oid. Dit gebeurt ook ook op het spoelprogramma, dus als het verwarmingselement zelf niet gebruikt wordt.

Ten einde raad welk probleem we nu weer hebben? Ik kan wel het een en ander doormeten, maar ik heb geen idee wat het schema en de logica is.
 

Max!

  • #10
Nog het een en ander bekeken. Alles is droog in de machine. Zonder de stekker naar het verwarmingselement functioneert het prima.

Mét de stekker krijgen we of een een aardlek na het wegpompen OF een E20 error. Het verwarmingselement heb ik geprobeerd door te meten door op de twee aansluitingen de multimeter te zetten en ik krijg een 0 waarde. Het kan echter zijn dat het bimetaal dat kortsluit.

De pinnen van het bimetaal aan beide zijden van de stoel doorgemeten: ook een weerstand van 0.

Gekeken wat er op het stekkertje van het verwarmingselement staat: een zo te zien wisselende spanning met soms een een aantal seconden 60 sec, dan weer terug naar 15. Bij het simpele spoelprogramma zag ik hem in het begin op 40 V gaan staan. Met de stekker aangesloten slaat exact op dat moment ook de aardlekschakelaar uit.

Na een hoop gepruts zijn we nu weer terug op de E20. Zelfs bij het begin van het programma wordt dit na een tijd spoelen getoond. Herhaaldelijk doorgaan met het programma helpt niets. Machine staat in een droge omgeving, zonnetje (Spanje!) er vanmiddag op, op een werkbank.

Wat nu te doen? Als het verwarmingselement doorgebrand is kan ik me de 0 weerstand wel voorstellen, maar wat zou dat dan met de E20 bij het voelbaar pompen te maken hebben.

We hebben het advies gevolgd om de lekkage aan de stijgpijp tte repareren, dus alles wijst er op dat het probleem opgelost zou moeten zijn. Goede raad is nu duur. Een nieuw element zal de E20 niet oplossen lijkt me.

Iemand met wat adviezen? Dure machine, net uit garantie en geen technicus in de wijde omtrek dus we moeten er zelf uit zien te komen.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #11
Je meet niet op de goede plek dat zijn temperatuurzekeringen deze geven inderdaad 0 ohm als ze nog heel zijn.
Het element doormeten doe je over de connector deze zal ca 25 ohm zijn.
Tussen 1 van de connectoren en aarde mag je niets meten.
Anders wordt het niets anders dan een nieuw element erin te zetten.
Het lekwater zal dusdanig het verwarmingselement hebben doen verroesten dat er nu constant een aardlek is.
Een nieuw element zal het aardlek probleem en de I20 oplossen.
 

Max!

  • #12
Bedankt voor alle tips. Het lukt me nog niet niet om meer dan 0 ohm te meten waar dan ook. Ik zal iets fout doen.

Wat ik nu heb gedaan is het verwarmingselement eruit halen. Op de werkbank op 220 volt aangesloten en aan aarde. Dus geheel zonder vaatwasser.

Ging even aan, gelijk weer uit (bimetaal), aan, aardlek. Nog een paar keer geprobeerd te kijken wat voor spanningen er dan uitkomen achter de bimetaal schakelaar en inderdaad 0 of 220V zoals te verwachten. Daar het element wel warm was geworden leek het me toch positief.

Nog een aantal malen zo getest en nu krijg ik geen aardlek meer en schakelt het element zichzelf aan en uit. Lijkt dus weer goed. Misschien zat er vocht zo opgesloten dat droogfohnen niet hielp en het verwarmen van binnenuit een aantal keren tot flinke temperatuur die bel heeft laten verdampen.

Morgen weer inbouwen en kijken. Weet nog steeds niet waar ik nu die ong. 18 ohm moet weten en dat kan niet meer als hij al ingebouwd is :(

Nu is er wat variabele weerstand door corrosie maar op een blank stuk achter de bimetaal schakelaar gemeten dus richting spoel is het echt 0.
Bij de rode cirkeltjes op deze foto´s in de buurt.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #13
Weet niet wat voor multimeter je gebruikt maar ik denk dat je meter misschien op Mohm stand staat.
 

Max!

  • #14
Ik heb er goed gekeken naar de bedrukking en vlgs mij staat er 200k Ohm op als enig bereik. Dan worden waardes onder de 100 ohm natuurlijk allemaal als nul aangegeven. Prut chinees ding.

Heater doet het dus weer. Vandaag proefje gedraaid in de circulatie van de machine en water wordt mooi warm, geen error 20 etc. Nu dus maar weer echt netjes gaan maken en de machine weer terugplaatsen.
Jammer genoeg wel een lekkende deuraansluiting gevonden maar daar zit wsch niet anders op dan een vervangende rubber strip bestellen tenzij daar nog een rubber pasta voor bestaat oid.

In ieder geval hartelijk bedankt voor je inspanningen.
 

Mapko

  • #15
Bedankt voor de posts, dit is precies het probleem wat ik ook heb. Ik zag ook dat er al gevraagd is of de stijgbuis te repareren valt, maar daar heb ik nog geen antwoord op gezien. Bij mij is de buis halverwege het draadeind aan de bovenkant losgekomen.

Heeft iemand een idee?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Graag een eigen topic openen, kapen is niet toegestaan, zie de forumregels.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu