Advies isolatie garage

Rudi41

  • #1
Onze aangebouwde garage is in deze tijd van het jaar erg vochtig, aangezien er een hobby auto staat en veel gereedschap ligt wil ik deze beter isoleren.Opslag is dus de belangrijkste functie. Er wordt af en toe in geklust, maar zeker niet dagelijks. Fietsen en tuingereedschap hebben we in een andere schuur, dus de ruimte is vaak voor langere tijd afgesloten.
Door een combinatie van isolatie, ventilatie en verwarming hoop ik een droger binnenklimaat te krijgen.
Hopelijk zonder permanent te verwarmen in de winter, want dat is kostbaar. Ik heb er al veel over gelezen maar hoor graag of jullie nog tips hebben of een andere oplossing.

De situatie:
- 3 enkelsteens buitenmuren ongeïsoleerd, ongeïsoleerde kanteldeur, hardhouten loopdeur met HR++ raam
- schuin dak, geïsoleerd (R=4 volgens mij) volgens bouwbesluit uit 2010. Tussen dak en garageruimte bevindt zich een houten vloer en vliso trap, dus een stukje bergruimte
-betonnen vloer, voorzien van epoxy laag. Gezien autostalling weinig mogelijkheden om daar wat aan te doen

Plan:
- vervangen garagedeur door sectionaaldeur met R=2 isowaarde. Daarin onderaan twee afsluitbare ventilatieroosters
- ventilatielatten op de buitenmuur schroeven. Daartegen kant-en-klare 50mm PIR + 12 MM OSB plaat (R=2,3). De platen zijn voorzien van een aluminium cachering die voor een dampdichte laag zorgt. Totale dikte inclusief lat komt daarmee op zo'n 85mm, dat is ook wel zo'n beetje het maximum dat goed past
-125mm badkamerventilator met vochtsensor en afvoer naar buiten
- elektrische convectorkachel voor de koudste dagen

Vragen:
- maakt het nog veel uit dat de houten zoldervloer niet geïsoleerd wordt? Uiteindelijk gaat de warmte naar boven, het dak daarboven is natuurlijk wel geisoleerd.
- zouden jullie de buitenmuur die aan weerszijden van de bergzolder zichtbaar is ook met PIR+OSB isoleren? Mijn redenering is dat daar waarschijnlijk anders nog de meeste kou doorheen gaat.
- nog tips / don'ts?


Dank alvast!
 

MvanV

  • #2
Pir is aan de dure kant. Mits dampdicht aan binnenzijde kan je ook andere materialen genruiken. Piepschuim, steenwol etc. Je moet iets dikker voor dezelfde R waarde maar goed.
Inderdaad ook boven de zolder de buitenmuur meepakken.
De vloer zou je op zich kunnen beleggen met XPSplaat, edoch de kans is redelijk dat hij al op isolatie ligt.
De garagedeur, ik weet niet of het een vast exemplaar is, of een lamellending. In t eerste geval kan je eventueel zelf ook XPSplaat er op plakken en er dik gordijn voor hangen oid. Dat scheelt mssn behoorlijk
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #3
Isoleren heeft alleen zin als je ook (enigszins) verwarmt. Als je dat niet doet gaan de kosten van je project niet opwegen tegen de voordelen. Als de garage buiten de schil van je huis ligt, blijft het gewoon heel koud.
Ventilatie is nodig, maar als je lucht gaat afzuigen, moet je ook lucht aanzuigen. Ga je dan koude lucht van buiten met een luchtvochtigheid van 90 procent aanzuigen? Of ga je warme en droge lucht aan je woning onttrekken?
 

Bernhard

  • #4
Ventileren met lucht van buiten is prima.
In de koude maanden is de RV in de buitenlucht wel hoger maar het aantal grammen per kg is veel lager.
In zomer zit er ca. 10gr water in 1kg lucht.
In de winter is dat ca. 1 gr water in 1 kg lucht.
In het Mollierdiagram kan je dit prima opzoeken.
 

Rudi41

  • #5
Dank voor de reacties! Ik weet dat PIR duurder is, maar het scheelt in de dikte. Ik verlies liefst niet teveel ruimte. Heb het nog nagezocht en de vloer ligt inderdaad op isolatie (2.5 R). Dat scheelt!

Ik begrijp dat het naast isoleren ook gaat om verwarmen en ventileren. Voor ventileren zie ik twee opties:
- afsluitbare roosters onderin garagedeur voor aanvoer & 125mm badkamerventilator met vochtsensor in tegenoverliggende muur, bovenin
- enkel een simpele WTW unit, bijv. deze: https://www.ventilatieshop.com/wtw-...win-ventilator-standen-50-m3-h-slechts-36-db/

Ik neig naar de eerste oplossing, denk dat simpeler is.

Daarnaast vraag ik me nog af want slim is voor de balken. Mijn idee was om de PIR platen tot onderzijde van de balk te monteren. Links ontstaat dan een spouw achter de balk. Rechts niet en dit is de lange zijde. Is hier nog wat aan te doen? Als ik de PIR platen over de balken wil laten vallen, dan komen ze echt een flink stuk van de muur te staan en dat kost me teveel ruimte.


IMG20230122115142 (1).jpg
 

Rudi41

  • #6
En nog als alternatief voor ventileren/verwarmen, overweeg ik om juist enkel met een luchtonvochtiger te gaan werken. De temperatuur is geen doel, enkel de relatieve luchtvochtigheid verminderen. Wat zou het beste resultaat geven (in relatie tot energieverbruik?)
 

Edwinnn

Vaste Beantwoorder
  • #7
Programmeerbare luchtontvochtiger werkt prima, veel beter dan verwarmen. Ik heb er permanent eentje in een kelder van 150m3. Ik heb hem op 55 procent luchtvochtigheid staan, hij voelt elk uur even hoe vochtig het is en indien nodig slaat hij aan. Merk je niks van op je energierekening (in tegenstelling tot die kacheltjes...). Apparaat zelf wel vrij prijzig (400 euro, maar is geld waard vind ik).
Een ding moet je dan echter niet doen en dat is permanent ventileren, want dan ben je de buitenlucht aan het ontvochtigen.....
 

Rudi41

  • #8
Ok, dat klinkt goed. Alsnog zal ik moeten isoleren denk ik, want de 'enkelsteens' muren en huidige kanteldeur etc. kieren nu enorm. En er komt dus veel buitenlucht binnen. Een voordeel van de ontochtiger is dat deze ook warmte afgeeft, dit zal ook een gunstig effect hebben.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu