Aarding omvormer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedendag,

Ruim een half jaar geleden kocht ik een 1000W omvormer om in te bouwen in een Maxus bestelbusje dat ik had besteld;

Helaas ging de levering van het busje niet door omdat de fabriek failliet ging en raakte ik de gebruiksaanwijzing van de omvormer kwijt. Ik moest een ander busje bestellen en daar moest ik ongeveer drie maanden op wachten. De leverancier van de omvormer reageerde niet op mijn vraag, mogelijk is deze door zijn spamfilter geblokkeerd of iets dergelijks.

Sinds eergisteren heb ik een Ford Transit met een extra accu van 80 A/h bedoeld voor accessoires en heb ik de omvormer ingebouwd. Het werkt allemaal prima maar ik zag dat er een aansluiting voor aarde aan de kast van de omvormer zit. Graag verneem ik of ik die aansluiting aan de massa van de auto moet aansluiten, of aan de zwarte draad van de omvormer aansluiten, of er gewoon niets mee moet doen. De omvormer heeft een geaarde contactdoos en ik wil van daaruit een verdeeldoos in de laadruimte van het busje aanleggen. Bij voorbaat dank voor uw advies!
 
Die hoort aan de carrosserie van de wagen en aan een Pen die de grond in gaat.
Zo word er een IT-stelsel gevormd, op de blauwe wcd komt dan een isolatie bewaking en daarachter pas je apparatuur zodat igv aardsluiting de voeding netjes word onderbroken.
 
Hartelijk dank voor uw antwoord! Betekent dit dat ik eigenlijk niet geaarde apparaten kan aansluiten als er geen verbinding met aarde is? Ik gebruik de omvormer onderweg voor bijvoorbeeld een dompelpomp, een klein ventilatorkacheltje of een boormachine. De pomp heeft een drie-aderig snoer maar de boormachine is alleen dubbel geïsoleerd.
 
Je omvormer werkt gescheiden van aarde, bij een eerste defect van een geaard apparaat zal je daar niets van merken totdat een 2e apparaat een defect vertoont waarbij een tegengestelde fase ook aan aarde komt dan krijg je een gevaarlijke situatie.

Of je gebruikt maar 1 apparaat tegelijk of je gebruikt een isolatie bewaking, deze schakelt de spanning af bij een eerste fout voordat een 2e fout kan ontstaan.
In princiep is dubbel geïsoleerd beter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan