Aarding bijgebouwen

Ripley

  • #1
Door de informatie op dit forum ben ik wat wijzer geworden over aarding en eens gaan controleren hoe het bij mij zit.

Ik weet niets van een aardelektrode bij mijn huis, maar ik zie dat de aarddraden zijn aangesloten op een blanke draad die uit de gele buis komt waar ook de hoofdleiding uit komt (soort VMVK kabel). Is het correct te veronderstellen dat dit een TN-S stelsel is?

Ik heb een schuur met een CV-ketel, gasleiding en waterleiding (via tyleen). Dit zijn allemaal niet geaard (wel randaarde WCD). Klopt het dat deze metalen leidingen ook allemaal apart zouden moeten worden geaard? Zo ja, wat is de gebruikelijke manier om die TN-kabel naar de schuur te krijgen?

Hetzelfde geldt dan ook voor mijn garage, waar CV-leidingen zitten (ondergronds verbonden door kunststof CV-leidingen) en water.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Een TN-S stelsel is een stelsel waarbij de Nul en Pe gecombineerd binnenkomen als een PEN leiding.(TN-C)
Deze Pen word dan opgesplitst in een Pe en een Nul waarna de Pe en de Nul nooit meer bij elkaar genomen mogen worden.

Aan een Penleiding worden nogal wat eisen gesteld oa de dikte.
Ik dacht 16qmm koper, 25qmm aluminium.

Als men besluit deze eerder te splitsen dan krijg jij een kabel binnen waarbij de aarde apart in die kabel zit.
Een TNC-kabel heeft 4 aders en een mantel een TNS heeft er 5 waarbij de mantel als PE gebruikt word.

Het feit dat er een losse buis loopt geeft al aan dat er geen aarde wordt gelevert via het Net, of dat er een hulp electrode is geslagen.

Een TNS stelsel kan je net als elk stelsel gewoon uit je meterkast halen met een 5 aderige kabel.
TNS geldt nl alleen voor de voeding ,de afgaande groepen zijn op de eisen voor de beveiligingen na gelijk.
 

Ripley

  • #3
Bedankt voor je snelle antwoord.

Even om zeker te weten dat we elkaar goed begrijpen: er komt 1 dikke gele buis het huis binnen. Daarin zitten zowel de hoofdkabel als een losse blanke aardleiding. Dat duidt op een elektrode?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Het kan zijn dat er buiten een hulpelektrode is geslagen, het kan een eigen elektrode zijn het kan ook nog een ring aarde zijn. Het kan een mee gelegde aardings voorziening zijn enz.

Daar is niets zinnigs over te zeggen tenzij je hem opgraaft.

Of je moet de hoofdaansluiting bekijken dan zie je direct of het TN-C TN-S of TT is.
 

Ripley

  • #5
Sorry dat ik blijf doorvragen, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk.

Wat is het verschil tussen een hulpelektrode en een eigen elektrode? Zelfde ding maar de een geslagen door de energieleverancier, de ander door de bewoner?

Ringaarde lijkt mij onwaarschijnlijk, het gaat om een huis uit 1936 in een straat vol met dat soort huizen. Is dat een juiste conclusie?

Wat is een meegelegde aardingsvoorziening? Soort TN maar dan met een losse draad?

De hoofdaansluiting kan ik volgens mij zien. Dat is die hoofdkabel waarover ik schrijf, die uit die gele buis komt. Die buis komt door de wand van de kelder en ik vermoed dat die buis helemaal van de energieleverancier is. Is gewoon een grijze VMVK-achtige kabel. Wat eruit komt kan ik natuurlijk niet zien, zit afgewerkt in de meterkast.

Kan mijn leverancier mij vertellen hoe de aardvoorziening is geregeld (als zij dat tenminste regelen)?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Hulpelektrode dit is een aardpen met een weerstand tussen de 0 en 165 ohm, Deze dient om bij een fout naar aarde zo snel mogelijk 30mA foutstroom te hebben zodat de aardlekschakelaar aanspreekt, of een elektrode die aan de PEN leiding is gekoppeld om het potentiaal op de PEN leiding dichter bij aardpotentiaal te houden( om de PEN te helpen)


Een aardelektrode is een aardpen met een weerstand onder de 1,2 ohm.
Hierbij is het doel dat mocht er een aardfout ontstaan, de zekering te laten springen.

Ring aarde wordt vaak bij rijtjes huizen gedaan.
Meegelegd is een soort ringleiding hierbij ligt een blanke 25mm langs de voeding.
Elke x aantal meters heeft deze een hulpelektrode.
Word gebruikt op zandgrond waar aarde moeilijk te krijgen is en er geen gebruik word gemaakt van TN-C-S stelsel.

De leverancier kan je wel vertellen of je TN-S of TN-C Of TT hoort te hebben.
Voor TN-C en TN-S betaal je vaak ook meer.Ik ken deze methode ook alleen bij bedrijven.

Een lokaal installateur weet vaak ook wat normaal gesproken in zijn district gedaan word.

Vanwaar deze vraag, is er een probleem?
 

Ripley

  • #7
Geen probleem direct met de hoofdaarde, maar ik wilde controleren hoe een en ander zat. Er is de afgelopen 70 jaar aardig wat geknutseld aan het huis ;-)

Wel een klus die ik nog moet afmaken, nml. het opnieuw aanleggen van de elektra in de schuur nadat ik een geïsoleerde voorzetwand heb geplaatst. Ik wil dat meteen goed, of zo goed mogelijk doen, om herstelwerkzaamheden te voorkomen.

Beschrijving van de situatie:
1. Twee VMVKas leidingen (2 aderig) van de meterkast in het huis naar de schuur. Mantel wordt gebruikt voor randaarde. De leidingen zijn aangesloten op 2 aparte groepen in de meterkast. Geen groepenkast in de schuur;
2. Een VMVKas leiding van de schuur naar de garage/werkkamer (2 aderig). Mantel idem. In de garage aangesloten op een groepenkast, in de schuur aangesloten op 1 van de daar aanwezige groepen;
3. Schuur bevat een aantal metalen leidingen die normaal gesproken geaard moeten zijn, maar dat niet waren: CV, gas, water. Gas is wellicht geaard omdat het een doorlopende koperbuis is naar het huis (niet zeker en bovendien daar niet aangesloten op aardblok, maar dat doe ik alsnog), water is geïsoleerd door tyleenbuis, CV is geïsoleerd door kunststof CV-leidingen;

Wat ik me afvraag:
a. Is de aansluiting op de 2 groepen in het woonhuis de correcte manier om andere gebouwen te voorzien van stroom?
b. Is het correct dat er geen groepenkast wordt gebruikt in de schuur?
c. Hoe aard ik de gas-, CV- en waterleidingen in de schuur? Mag dat via de mantels van de VMVKas leidingen?
d. Wat zijn de eisen t.a.v. ALS? Daarbij is het denk ik van belang dat vanuit de schuur tuinverlichting en een vijverpomp worden gevoed.

Voor de garage geldt ongeveer hetzelfde: daar weer CV-leidingen en water zonder aarde. Elektra verder stukje beter aangelegd.

Hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer erbij komt kijken...
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
A. ja dat is de correcte methode.

B. een groepenkast is niet nodig mits de leiding niet zwaarder is gezekerd dan 16A
Boven de 16A zal je een groepenkast moeten gebruiken omdat je maximaal 16A op een wcd mag hebben.

C. Vereffenen kan met een eigen hulp elektrode of via de mantel van de Kas kabels.

D. Nu is in een tot woonhuis bestemd gebouw een aardlek altijd verplicht met een minimum van 2 Als-en met maximaal 4 groepen per aardlek.
 

Ripley

  • #9
Echt enorm bedankt voor je antwoorden. Hier kan ik wat mee.

De groepen zijn 16A afgezekerd, dus geen groepenkast noodzakelijk. Misschien verhuis ik de wasmachine en wasdroger in de toekomst naar de schuur, maar dan wijzig ik de installatie wel (zware zekering in het woonhuis en 2x16A in schuur). Voorlopig even op de eenvoudige manier.

Vereffenen via de Kas kabels is het eenvoudigst, dus dat ga ik zo doen. Heb je misschien nog een suggestie voor me wat voor een soort kastje ik het best kan gebruiken om de Kas kabel af te monteren? Dus van Kas naar PVC-buis voor de schakelaars en WCD's en naar een blanke aardleiding? Moet een soort aardrail inzitten o.i.d. lijkt mij. Er zaten van die standaard spatwaterdichte lasdoosjes, circa 15x15cm met doorvoerwartels (2 op elke zijde).

Ik heb een oude groepenkast met 1 aardlekschakelaar die de hele boel (3 fasen) in 1 keer afsluit. Fungeert dus ook als hoofdschakelaar (ik doe het even uit mijn hoofd, maar volgens mij zit het zo). De moderne ALS eisen gelden dus niet zolang ik niets wijzig.

Nog wel een vraagje over "een tot woonhuis bestemd gebouw". Mijn garage heeft een werkkamer op de 1e verdieping. Moet ik dat zien als een woonhuis?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Ripley schreef:
De groepen zijn 16A afgezekerd, dus geen groepenkast noodzakelijk. Misschien verhuis ik de wasmachine en wasdroger in de toekomst naar de schuur, maar dan wijzig ik de installatie wel (zware zekering in het woonhuis en 2x16A in schuur). Voorlopig even op de eenvoudige manier.
Dat gaat dus niet zomaar elke voorgaande zekering aan de 16A in je schuur moet 2 stappen zwaarder zijn.
Dit betekend dat de zekering in je woonhuis 25A moet worden en je hoofdzekering 50A
Vereffenen via de Kas kabels is het eenvoudigst, dus dat ga ik zo doen. Heb je misschien nog een suggestie voor me wat voor een soort kastje ik het best kan gebruiken om de Kas kabel af te monteren? Dus van Kas naar PVC-buis voor de schakelaars en WCD's en naar een blanke aardleiding? Moet een soort aardrail inzitten o.i.d. lijkt mij. Er zaten van die standaard spatwaterdichte lasdoosjes, circa 15x15cm met doorvoerwartels (2 op elke zijde).
Je kan gewoon een waterdicht lasdoos nemen.
Via een wartel de Kas kabel invoeren via een andere de pvc buis/vmvk kabel uitvoeren en via een andere wartel de vereffening uit de doos laten komen.
Je verbindt de vereffening gewoon met een lasklem of lasdop aan de aarde.
Een aardrail is niet nodig.
Ik heb een oude groepenkast met 1 aardlekschakelaar die de hele boel (3 fasen) in 1 keer afsluit. Fungeert dus ook als hoofdschakelaar (ik doe het even uit mijn hoofd, maar volgens mij zit het zo). De moderne ALS eisen gelden dus niet zolang ik niets wijzig.

Nog wel een vraagje over "een tot woonhuis bestemd gebouw". Mijn garage heeft een werkkamer op de 1e verdieping. Moet ik dat zien als een woonhuis?
Je aardlek is dan waarschijnlijk ook een 500 mA type.
Een garage hoort bij het hoofdgebouw dus is tot bewoning bestemd.

Zo te horen is er al heel wat gewijzigd, dus hoort de meterkast al diverse keren te zijn aangepast.
 

Ripley

  • #11
Bedankt voor de tip over de hoofdzekering. Misschien is hij al zo zwaar, want ik heb een 3-fasen aansluiting, maar hoeft natuurlijk niet. Ik zal dat tegen die tijd eens uitzoeken. Wel een puntje van aandacht voor de groepenkast in de garage, want daar zitten volgens mij gewoon 16A zekeringen in, achter een 16A groep in het woonhuis.

Lasdoos is helder, alleen de verbinding tussen een aarddraad en de Kas mantel niet helemaal. Een lasdop werkt niet goed hiervoor is mijn ervaring. Heeft een lasklem schroefaansluitingen? Randaarde was trouwens verbonden d.m.v. een kroonsteentje.

De SLA is volgens mij inderdaad een "zware" uitvoering. Niet zo veilig dus.

Je hebt helemaal gelijk dat er al heel wat is gewijzigd, maar hoofdzakelijk is dat toch in eerste instantie de meterkast in het woonhuis geweest, in tweede instantie de voorziening in de schuur (heeft een WM gestaan). En in derde instantie (1990) elektra in de garage (garage is een recent gebouw, schuur en woonhuis uit 1936). Ik woon er sinds 2000 en je weet natuurlijk nooit precies wat er allemaal gehobbyt is in zo'n huis. Voorbeeldje: 1 van de 2 groepen in de schuur hing gewoon blank, niet afgedopt in een van de lasdozen...
 

Gerrit

  • #12
De mantel van een grondkabel verbind je met een kroonsteen aan een stukeje VD-draad en dat kun je in een lasdop werken.
 

Ripley

  • #13
Okay, bedankt. Beetje voorzichtig met de toepassing van kroonsteentjes, gezien de topics met "verzekering keert niet uit als ze kroonstteentjes aantreffen". Dit is kennelijk de uitzondering die de regel bevestigt.
 

Gerrit

  • #14
Wat ik nog vergat; Maak er een adereindhulsje aan.
 

Ripley

  • #15
Daar had ik zelf waarschijnlijk niet aan gedacht, dus bedankt voor de tip!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu