Aansluiting warm dak - gevel

Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het volgende. Hieronder een schets van de bestaande aansluiting gevel/dak boven onze uitbouw (met daarin de keuken).

20241204_165749 lq.jpg


Het oude dak lekte, daarom zijn er recentelijk nieuw dakbeschot, pir platen en dakbedekking geplaatst. Maar zoals jullie zien is de constructie volledig open, terwijl het een warm dak is. Hoe zouden jullie dit dichtzetten? De vragen waar ik mee zit:
  • tot hoever moet de nieuw te plaatsen isolatie lopen (naar buiten toe: helemaal tot einde balk? En naar binnen: bijv. een meter naar binnen de balk inpakken om koudebruggen te voorkomen?)
  • folies! :)
  • welk isolatiemateriaal? houtvezelplaat leek me wel wat voor deze situatie.
  • Ik geloof dat er een spouwtje is gemaakt achter de voorzetwand met isolatie (glaswol). Moet dat naar boven toe ventileren aan de buitenlucht? Wat betekent dat voor het dichtzetten?

Ik ben heel benieuwd naar wat jullie denken, en alle andere gedachtes zijn meer dan welkom!

Groeten,
David
 
Beste,
De tekening zou de bestaande situatie weergeven met isolatie in de voorzetwand en op de dakvloer.
Waar wil je dan nog welke nieuwe isolatie toevoegen?
Waar bedoel je dat de constructie volledig open is?
Wat voor muur is de bestaande? baksteen, hoe dik? kwaliteit voegwerk en stenen?
 
Dank voor de reactie! Zo zag het dak eruit tijdens sloopwerkzaamheden. Hier is de dakbedekking verwijderd, de isolatie weggehakt, en de rotte dakplaten verwijderd. Je kunt hier zien wat ik bedoel met dat het open is (ook na de reparatie): de muur is niet opgemetseld tot het dakbeschot, maar er zit een kier van 5 tot 10 cm aan de bovenkant, tussen de balken. In de keuken waait dus gewoon de buitenlucht naar binnen.
20241205_084719.jpg

Hier een foto van die kier van binnenuit gefotografeerd na de reparatie:
20241204_154902.jpg


Een warm dak heeft weinig zin als er gewoon buitenlucht onderdoor waait, dus dat moet dicht, lijkt me.
HIeronder wat eerste gedachtes:

20241205_090038.jpg
20241205_085952.jpg


zelfde variant, maar dan incl muur verder opmetselen met open stootvoeg voor ventilatie:
20241205_090318.jpg

In al deze varianten ga ik er nu vanuit dat die ventilatie nodig is, geen idee of dat klopt ;)

Ben benieuwd!

Gr David

20241205_084629.jpg
 
Laatst bewerkt:
Neen, die ventilatiespouw zou je beter niet hebben. De aard en de kwaliteit van de bestaande muur is dan wel van belang, vandaar mijn eerdere vraag hierover.
De dakvloer was voor een deel verrot. Was de rest nog in goede staat ?
Is er een plaatselijke herstelling uitgevoerd of is de volledige dakvloer samen met de dakisolatie en de dakbedekking vernieuwd ?
Verder heb je blijkbaar slechts 6 cm pir voorzien als isolatie wat zeer weinig is en volgens mij een gemiste kans is. Ik zou hier minstens het dubbele of drievoudige hebben hebben voorzien.
Ik zie een polyestermat tussen de isolatie en de dakbedekking en ik vraag me af met welk doel dat daar zit.
Ik zie ook geen dampscherm tussen de dakvloer en de isolatie wat voor mij een ernstige tekortkoming is en misschien was dat de reden van het eerdere probleem. Een probleem dat je nu opnieuw riskeert.
De opening tussen de muur en de dakvloer moet worden opgevuld. Dat kan op vele manieren, het voornaamste is dat de isolatie van de muur doorloopt tot tegen de dakvloer en dat het geheel luchtdicht/dampdicht wordt afgewerkt.
 
Dank voor alle opmerkingen, heel fijn!

Isolatie en dakbedekking is volledig vervangen, dakbeschot alleen de platen waar lekkage en houtrot was, de rest was droog en in goede staat.
Wb de dampdichting van de nieuwe dakbedekking maak ik me geen zorgen. Ik snap de opmerkingen, maar ik had dit niet zo uitgebreid getekend (ging me meer over hoe het gat gedicht moet worden). Maar, wb de dampdichting: Pir platen beide zijden aluminium gasdichte coating. Daarbovenop ligt Zinbase DUO polyester, een bitumineuze dampremmende laag, die dient als onderlaag waar de bitumen toplaag op gebrand wordt.

Inderdaad, 6 cm PIR is heel weinig! Was geen andere optie helaas: ivm aansluitdetails moest de laag even dik blijven als de verwijderde isolatie. We wilden heel graag dikker, nu hebben we nl ook geen subsidie, maar het kon niet anders. Ik zat te denken om aan de onderzijde van de plaat nog 50mm houtvezelplaat met daaronder klimaatfolie te plaatsen, hoe denken jullie daarover? Volgens UBAKUS gaat dat goed wb dauwpunt (ook zonder klimaatfolie), en de isolatiewaarde is dan ook voldoende.

Dat allemaal over het dakpakket, maar ik wilde eigenlijk vooral vragen wat een handige manier is om het gat te vullen, aangezien de gemeniede balken helemaal doorlopen tot buiten, dat zullen dus altijd koudebruggen blijven.

Hoe beoordeel ik de staat van de bakstenen gevelmuur? Het ziet er wmb prima uit..
Even voor de duidelijkheid, de vraag is dus ook of er ventilatie nodig is voor het voorzetwandje naar buiten toe. Nee toch? Ik zie aan de buitenzijde ook nergens open stootvoegen oid. Ik weet dat het het dak niet geventileerd moet worden, want warm dak.
 
Pir platen beide zijden aluminium gasdichte coating. Daarbovenop ligt Zinbase DUO polyester, een bitumineuze dampremmende laag, die dient als onderlaag waar de bitumen toplaag op gebrand wordt.
Oké, wat jij een polyestermat noemde is dus een bitumineuze onderlaag om een tweelaagse bitumineuze dakbedekking te maken. Dat die ook dampremmend is heeft op die plaats geen nut.
Die had beter als een doorlopend dampscherm aangebracht geweest onder de isolatieplaten.
Die isolatieplaten zijn op zich wel dampdicht door die alucachering maar niet als gehele geisoleerde oppervlakte. Waterdamp kan nog altijd doordringen via de naden tussen de platen. Om zo'n vlak dampdicht te maken moeten die naden aan de warme kant worden afgeplakt met een dampdichte tape en dat was hier niet mogelijk.
Met de staat van de muur bedoel ik vooral of het voegwerk en de bakstenen aan de buitenkant er nog degelijk uitzien en niet te veel water kunnen doorlaten naar binnen toe (doorslaand vocht). De dikte van de muur is hier ook van belang en ook of er geen sprake is van opstijgend vocht in de muur bij gebrek aan een waterkering onderaan.
Enfin de muur zou aan de binnenkant niet vochtig mogen zijn.
Je kan onderaan nog isoleren tegen de onderkant van de dakvloer op voorwaarde dat de isolatie bovenaan het dubbele blijft van die onderaan.
 
  • Like
Waarderingen: davidvw

Gerelateerde klussen

Reacties
4
Weergaven
244
Dak en schoorsteen
Edwinnn
Reacties
23
Weergaven
1K
Dak en schoorsteen
IJkenhout
Reacties
3
Weergaven
486
Dak en schoorsteen
wgb
Reacties
5
Weergaven
631
Dak en schoorsteen
tmdr
Reacties
5
Weergaven
479
Dak en schoorsteen
wgb

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu