Aansluiting telefoon dikke kabel

YVO

  • #1
Goedenmorgen iedereen,
Ik wil de telefoondraden en aansluitingen in mijn huis ‘opruimen’ want op dit moment ziet het er niet uit. Ik wil de telefoon draden uit het zicht wegwerken door de draden in pvc buis in te frezen en onder de vloer te leggen.

Gegevens
Mijn woning is gebouwd in 1926.
Telefoon aansluiting: KPN belbasis abonnement, KPN ADSL mxtream abonnement, Géén ISDN. De aansluitingen zitten al zeker al 10 jaar zo zonder enige problemen, alles werkt prima.

In de entree hal komen 2 telefoondraden uit de vloer het huis binnen (zie foto’s en schematische tekening):
-1 dikke zwarte canvas kabel met loden kern waarin 8x omwikkeld koper draad, de kleur van deze omwikkeling is onduidelijk.
-en 1 dun grijs kunststof telefoondraad met blauw(b) oranje(o) rood (r) wit(w) en bloot koper (k)draad

vervolgens is hierop 1 dun grijs kunststof telefoondraad met b, o, r, w, k –draad aangesloten welke verder gaat naar de woning.
Aan de loden kern van de dikke kabel is metalen krans bevestigd waar de 2 kunststof telefoondraden ook doorheen gestoken zijn. Hierover is een grijs kunststof huls geschoven om de gehele verbinding af te schermen.

Met betrekking tot deze klus heb ik een lijst vragen

1 Uit de vloer komen een dikke kabel en een dun draad, heb ik daadwerkelijk allebei nodig, of kan ik één van beiden(draad of kabel)verwijderen?

2 Indien ik iets kan verwijderen Hoe dien ik dit vervolgens aan te sluiten? Wat kan weg en welke kleur op welke kleur?

3 Kan dit gesoldeerd worden of heb ik een aansluitkastje nodig?

4Moet ik ter vervanging telefoondraad van een bepaalde kwaliteit kopen? Of volstaat een standaard bouwmarkt kwaliteit? Dezelfde vraag voor de telefoon contact dozen en stekkers.

5 Valt telefoon draad te trekken door pvc elektrobuis 5/8
 

BeeTeeWee

  • #2
Och, ik zou maar gewoon alles wegslopen tot waar de dikke kabel het huis binnenkomt. Even meten welke twee draden je nou eigenlijk nodig hebt (want dat zijn er echt maar twee) en dan de boel opnieuw aansluiten aan die twee draadjes. Een eventuele ADSL splitter hoort als eerste te worden aangesloten en van daaraf gaan de telefoon- en de internetaansluiting dan apart de woning in.

Gezien het feit dat je dus met een relatief dun kabeltje kunt werken, lukt dat prima met 5/8" buis, al heb je daarvoor wel een trekveer nodig. Ik zou voor onder de vloer de bochten het liefst buigen, dat voorkomt eventuele water-intreding.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #3
Je vragen in dezelfde volgorde beantwoord

1 de dikke draad/zwarte is de aanvoerkabel van KPN, hier zijn meestal 3 draden aangesloten, de a (rood) de b(blauw) en grijs (aarde)
Deze laatste werd vroeger gebruikt voor de kostenimpuls, maar dat bestaat niet meer, dus die kan vervallen.
De dunne grijze draad is de kabel die nu naar je telefoontoestellen loopt, dus als je die weghaalt zult je een nieuwe kabel moeten leggen naar de plek waar je telefoon toestel staat of waar je splitter en modem komt te zitten.

2 Kijk goed naar het vet papier wat om de afzonderlijke adres zit in de zwarte kabel.
Als je je fantasie gebruikt zul je echt wel rood, blauw, oranje en wit ontdekken.
Meestal is rood en blauw je aansluiting voor je telefoonlijn.
Je kunt de geribbelde hulsjes verwijderen door de ribbels met een tang voorzichtig plat te knijpen, vervolgens draai je de platgeknepen huls een kwartslag en druk je de platgeknepen huls weer iets in zodat deze weer open gaat staan.
Het is even prutsen, maar als je alles goed heb gedaan kun je de aders eenvoudig uit de huls trekken en de huls later weer gebruiken.
Breekt er een ader af of heb je het geduld niet om deze hulsen los te maken hou er dan rekening mee dat ook de koperdraadjes voorzien zijn van een isolatielaag en dat je die er eerst af moet schrapen voordat je een goede verbinding kunt maken.

3 solderen hoeft niet als je de aderhulsen weer opnieuw gebruikt, meestal zijn deze voorzien van een dun laagje zilver voor optimaal kontakt.

4 Normaal gebruik je Norm 88 telefoonkabel, maar datakabel bijv. cat 5 kan ook.
Gebruik geen plat telefoonsnoer, dat kan extra storingen geven.
Voor de telefoonstopkontakten zou je over kunnen gaan naar de nieuwe RJ stopkontakten (met die kleine doorzichtige stekkers) maar die zijn in de bouwmarkt ook vaak een stuk duurder, voordeel is dat je niet van die grote stekers hoeft te gebruiken.

5 natuurlijk past telefoonkabel in een 5/8 buis gebruik je Norm 88 dan passen er zelf 3 a 4 in 1 buis. gebruik je cat 5 dan is 2 meestal wel het maximum.

6 bochten buigen is meestal handiger, teneerst kan dit niet uit elkaar schieten, maar belangrijker is dat je ruime bochten kunt maken waardoor de kabel eenvoudiger te trekken is gebruik voor de sokjes om de buis aan elkaar te zetten stukken 3/4 buis van 15 a 20 cm dat is vaak goedkoper (vaak ligt er wel een afvalstuk) en omdat die een stuk langer zijn zal de buis ook niet snel uit elkaar kunnen schieten


Je gaat als volgt te werk
- leg eerst de telefoonkabel naar de plek waar je splitter en modem komt te zitten.
- vervolgens leg je een kabel van je splitter naar het modem
- dan leg je een kabel van de splitter naar je telefoontoestellen.

Sluit je splitter aan en kijk of je telefoon weer werkt zo niet dan is er waarschijnlijk een slechte verbinding gemaakt of heb je toch een verkeerde kleur gebruikt.
Als dat werkt dan kun je verder gaan met je modem ed.

Leg altijd per gebruiker/toestel een afzonderlijke kabel, ga dus niet prutsen met telefoon en data in een en dezelfde kabel, dat geeft vaak problemen en storingen.

En als het hiermee niet lukt?

nou ja dan lezen we het hier wel en helpen we je verder, of je internet moet ook niet meer werken :mrgreen:

suc6

Gerrit Bakker
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Iemand heeft op die plek het oorspronkelijke ISRA kastje verwijderd, hetgeen eigenlijk niet toegestaan is.



Of er zat een ISRA met een telefoonstopcontact, zoals deze;


Je zou even kunnen informeren bij KPN: goede kans dat ze zonder kosten een nieuw kastje plaatsen, want ze hebben het liever correct zitten.

Zoek ook eens op het forum met "KPN" of met "ISRA" dan kom je alvast een en ander tegen.

Edit: inmiddels heeft de specialist meer info gegeven... :wink:
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #5
Dit is nog een aansluiting van voor 1990 en toen werden er van die grijze potjes gebruikt, alleen is nu alleen de onderkant nog aanwezig en is het grijze potje verdwenen.

Wel was ik vergeten te vermelden dat het er op lijkt dat er 2 telefoonlijnen aangesloten zijn geweest, omdat er ook 2 dunne grijze kabels op het israpunt zijn aangesloten.
Dus even uitzoeken welke je moet gebruiken.

suc6

Gerrit Bakker
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #6
Het grijze plastic potje staat op de rode tegels op de grond :idea:
 

Gerrit

  • #7
Erg goed opgemerkt. :lol:
 

YVO

  • #8
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Een enorme help.
Ik heb aan de hand van de antwoorden het een en ander nagekeken en het blijkt dat de 2-de telefoonlijn die op het israpunt is aangesloten de telefoonlijn van mijn onderburen is. (vreemd maar waar, ik heb de draad visueel gevolgd tot aan hun telefoon)
Het komt er dus op neer dat zowel ik als de onderburen aangesloten zijn op dezelfde dikke kabel en dus op 1 IS/RA. Gelukkig hebben we wel verschillende nummers en rekeningen. Toch wil ik die slordige bende wat netter afgewerkt hebben,in ieder geval de dikke kabel ingekort.

Hierover en die dubbele aansluiting ga ik de KPN bellen. Ik las namelijk op wikipedia het volgende:

KPN Telecom heeft verantwoordelijkheid over de bedrading en apparatuur die vóór het IS/RA punt zitten (in het geval van ISDN loopt de verantwoordelijkheid van KPN door tot de NT1). Daarom is het ook voor klanten verboden om zelf werkzaamheden te verrichten aan het IS/RA punt. Bij sommige uitvoeringen breekt er dan een zegel en in het geval van storing kunnen er op de klant kosten verhaald worden.

Wat vinden jullie trouwens over het feit dat zowel ik als de onderburen aangesloten zijn op dezelfde IS/RA? Is dat iets wat ik moet accepteren van de KPN?

Na het telefoontje even afwachten. Wellicht tot later, zo niet iedereen nogmaals bedankt.

Groet Yvo
 

Toon

  • #9
Op je laatste vraag kunnen we volgens de forumregels geen antwoord/advies geven.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #10
Het is natuurlijk wel handig om je telefoonkosten te kunnen drukken, maar het lijkt me niet normaal, vooral met het oog op fraude.

En dan hoef jij nog helemaal niet te gaan prutsen met die lijn, maar wat als de buren gaan klagen dat hun rekening plots enorm gestegen is, ga jij dan maar eens bewijzen dat je niet met hun aansluiting hebt gerommeld.

Vooral als hij zo open ligt als op de foto dan heb je denk ik geen poot om op te staan.

Mijn advies is dus ook eerst even informatie in winnen bij de KPN.

Ga je toch zelf met de dikke zwarte kabel aan het werk laat het dan eerst even weten, dan kan ik je nog de nodige tips geven om onnodig werk en kosten te voorkomen, want hou er rekening mee dat die kabel zwart is doordat er gebruik is gemaakt van teer.

suc6

Gerrit Bakker
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Het komt vaker voor dat 2 of meer etage woningen op 1 ISRA zitten.
Vroeger toen de telefoon nog luxe was werd vaak alleen 1 woning voorzien van een ISRA en van daaruit werden dan meerdere woningen voorzien.

Het was in 1925 een heel normale situatie die dus nu nogsteeds voorkomt.
 

Pieter Jan

  • #12
Bij ons (rijtjeshuizen) liepen de telefoonkabels onder het hele blok door, en kon je bij wijze van spreken van alle buren de telefoon aftappen of misbruiken.

Juist vanwege eventuele juridische consequenties heeft KPN zo'n 15 jaar geleden de situatie aangepast, en elk huis voorzien van een eigen toevoerkabel vanuit de straat.

Het lijkt er een beetje op, dat dit bij bovenstaande situatie "vergeten" is, en alsnog in orde gebracht moet worden. Je maakt dus vrij goed kans dat KPN dit graag in orde wil maken.
 

YVO

  • #13
Ik heb gebeld met de KPN-klantenservice. In eerste instantie wilden ze deze situatie alleen oplossen tegen een geschatte kosten van 300 a 400 euro. Dat vond ik natuurlijk veel te duur. Echter toen ik ze erop wees dat er zo een eventueel frauduleuze situatie in stand zou worden gehouden hebben ze mijn wens om de boel netjes te maken veranderd in een officiële klacht. De klachten-afdeling behandeld deze situatie anders dan de klantenservice en heeft de mogelijkheid om eventueel de klacht kosteloos op te lossen. Ze bellen me waarschijnlijk binnen 7 werkdagen terug met het oordeel van de klachten-afdeling. Afwachten dus maar.

Ondertussen iedereen weer enorm bedankt voor het meedenken. Indien nodig meld ik me binnenkort weer.

Vriendelijke groet, Yvo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu