Aansluiten extra groep ivm laadpaal

Beste forumleden,


Binnenkort wil ik een extra groep aanleggen ten behoeve van een 1-fase laadpaal. De auto kan namelijk maar laden op één fase, met een maximaal vermogen van 32A. De hoofdaansluiting is 1-fase 40A.

De laadpaal wil ik aansluiten op een aardlekautomaat van 20A, in combinatie met een load balancing. Mijn redenatie is dat een groep van 32A niet verstandig is, gezien de beperkte capaciteit van de hoofdaansluiting.

Wat raden jullie aan? Kan ik het beste aftakken van de aardlekautomaat van de zonnepanelen, aangezien ik de nieuwe automaat er direct naast wil plaatsen? Of is er een betere oplossing?


Groet,

Lichtjager



Scherm­afbeelding 2025-06-16 om 17.14.40.png
 
Een laadpaal heeft een eigen overstroom en foutstroom voorziening nodig, in dit geval is een eigen aardlekautomaat de beste optie. Check ook even de aardlekbeveiliging die de laadpaal nodig heeft , dat kan type B zijn, dat wordt dan een dure grap.
Is je bekabeling in orde? (min 4mm2 voor 20A) .
 
@Lichtjager : Je haalt de begrippen aardlekautomaat en aardlekschakelaar door elkaar.

Ik zou hier ook voor een aardlekautomaat gaan, bij voorkeur 25A.
 
is de hoofdaansluiting dus de zekering van de netbeheerder 40A? meestal is dit 1x 35A of 3x 25A voor een normale woonhuis aansluiting, of bedoelt u de hoofdschakelaar in de groepenkast zelf die max tot 40A mag schakelen?
 
@Erikvr @Walker dank voor jullie reacties!



Goed punt over de type B-aardlek, daar had ik eerlijk gezegd nog niet bij stilgestaan. Ga ik even nakijken bij de specificaties van de laadpaal. De bekabeling naar de laadpaal wordt 4 mm², dus dat zit goed.
Toevoeging: Ik heb het even nagekeken in de handleiding van de Easee laadpaal daarin staat dat die een ingebouwde aardlekbeveiliging van 30 mA AC en 6 mA DC, conform EN 61008-1 en IEC 62955.



@Walker, ik denk dat ik je opmerking niet helemaal goed snap. Even ter verduidelijking: het plan is om een nieuwe aardlekautomaat te plaatsen, en die af te takken van de aardlekautomaat rechtsboven (deze is voor de zonnepanelen, dit B20). De aardlekautomaat voor de zonnepanelen is op zijn beurt weer afgetakt vanaf de aardlekschakelaar op de onderste rij.
 
Laatst bewerkt:
@Marcn.88 Dank voor de reactie

Ik bedoel inderdaad de zekering van de netbeheerder, heb het net gecheckt, en dat is een 1-fase aansluiting van 40A met een C40 automaat. Dus het gaat hier niet om de hoofdschakelaar in de groepenkast, maar echt om de hoofdaansluiting zelf.
 
De aardlekautomaat voor de zonnepanelen is op zijn beurt weer afgetakt vanaf de aardlekschakelaar op de onderste rij.
Het lijkt erop (niet met zekerheid te zien op de foto) dat die voor de aardlekschakelaar is afgetakt.
Het zien die niet 2 aardlekschakelaars die achter elkaar zitten, ze zitten beide direct aan de hoofdschakelaar.
Bij de aardlekschakelaar gaat de stroom er aan de bovenkant in en via de onderkant naar de groepen ernaast.

Bij en Emat is ie aan de onderkant aangesloten en via de bovenkant naar de zonnepanelen / omvormer
Hier kan je de laadpaal aftakken aan de onderkant. De laadpaal komt dan ook direct achter aan de hoofdschakelaar te zitten.

De laadpaal kan er ook bij de aardlekschakelaar links bovenin bij. Dat zou ik eerder doen.
 
@Marcn.88

Al sinds een tijdje worden de elektra aansluitingen vanuit de netbeheerder voorzien van automaten i.p.v. zekeringen.

Een voordeel hiervan is dat die automaten door bewoners weer aangezet kunnen worden omdat ze net door het deksel heen steken, zoals in een gewone groepenkast.

Bij een eenfasige hoofdaansluiting is de waarde van die automaat 40A.
 
De PV alamat is van de bovenzijde van de aardlekschakelaar afgetakt, wat bij Hager de voedende kant is (aangesloten op hoofdschakelaar)
Dus OK om daar een aftakking te maken
 
@Jackd Je hebt inderdaad gelijk, het zijn geen twee aardlekschakelaars achter elkaar maar beide direct op de hoofdschakelaar aangesloten.

@Erikvr thanks voor de bevestiging, ik heb de draden nog even nagelopen en klopt helemaal wat je zegt.

Aftakken vanaf de onderzijde van de Emat kan dus technisch gezien gewoon. Maar hoe zit het dan met de draaddikte in de kast zelf? Wat raden jullie aan qua mm² als ik op die manier aftak?

Die andere optie die @Jackd noemt, aftakken bij de aardlekschakelaar linksboven – klinkt ook prima. Maar ik zit dan nog met de vraag of het een probleem is dat de stroom dan via de verbinding van de onderste aardlek, naar de hoofdschakelaar, en dan weer naar de bovenste aardlek gaat, voordat het bij de nieuwe aardlekautomaat voor de laadpaal komt. Is dat qua belasting of storingsgevoeligheid iets om rekening mee te houden?

Vanaf de nieuwe aardlekautomaat naar de laadpaal zelf gebruik ik een 4 mm² kabel, dat zou voldoende moeten zijn toch?
 
De draden naar de bovenste aardlek komen direct van de hoofdschakelaar.
Er zitten 2 dikke draden van elke kleur op de hoofdschakelaar. (zal 4 of 6mm2 zijn)
Als je dezelfde dikte pakt, dan mag die waarschijnlijk bij deze aardlekschakelaar in.
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/hoeveel-kabels-combineren-in-hoofdschakelaar.150136/ (gaat over hoofdschakelaar maar voor de aardlek klemmen geldt hetzelfde)
Bij twijfel aftakblokjes gebruiken.

Dat is bij de emat mogelijk lastiger omdat daar een adereindhuls op zit. (ik weet eigenlijk niet wat dan de regels zijn)

Welke dikte gaat er naar de emat? Ik kan dat niet zien vanaf de foto.
 
Het handigst en veiligst lijkt mij hier om bij de Emat onder dubbele adereindhulsen te gebruiken en daar af te takken. Alleen nog even de juiste draaddikte daar controleren (4 of 6 mm2). Je mag bij dubbeel adereindhulsen geen draaddiktes combineren.
 
Thanks voor jullie reacties en het meedenken!

Ik heb het even opgemeten met de schuifmaat – zowel de voeding naar de Emat als die van de hoofdschakelaar naar de aardlekschakelaar zijn inclusief mantel zo’n 4,8 mm, dus dat zal 4 mm² zijn.

Ik denk dat ik het dan gewoon zo doe: met een aftakblokje vanaf de voeding van de Emat (zonnepanelen) naar een nieuwe 25A aardlekautomaat voor de laadpaal. Scheelt ook weer strippen, want daar zit al een huls op.

Aangezien ik toch al moet graven voor de laadpaal, ga ik meteen een extra B16 aardlekautomaat plaatsen voor de schuur. Die tak ik dan af vanaf de voeding van de bovenste aardlekschakelaar, op dezelfde manier zoals de Emat z’n voeding krijgt vanaf de onderste.

Klinkt dit als een verstandige oplossing of zien jullie nog verbeterpunten?
 
Hoe ga je dan die splitsing in de bovenste aardlekschakelaar maken? Draad erbij steken mag niet..
4,8mn diameter is over het algemeen 6mm2. Bij flexibele draad wel adereindhulsen gebruiken.

Als je hetzelfde merk aardlekautomaat plaatst kun je die onderling doorverbinden met een 2x 2-voudige kamrails van 36mm, is eenvoudiger en hoef je niet van de andere aadrlekschakelaar af te takken
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij verwijst de mm2 aanduiding naar de maat van het koper (dus binnen).
Als bij de buitenmaat 4,8 mm gemeten wordt, kan dat mijn inziens nooit een 6mm2 kabel zijn.
De buitenmaat wordt in de regel nooit genoemd, omdat die kan variëren al naar gelang de dikte en soort omhulsel (isolatie).
Dus 4mm2 is de doorsnede van het koper. En een 6mm2 kabel is het koper dus 6mm doorsnede.
 
Wat betreft de splitsing: ik dacht zelf twee draden in de kooi te steken, maar als dat niet mag, dan kan ik daar natuurlijk ook gewoon een aftakblokje voor gebruiken.

Die tweede optie die jij noemt, met de kamrail, klinkt ook goed, alleen gebruik ik EMAT aardlekautomaten, en die hebben helaas alleen kooiklemmen zonder aparte aansluiting voor een vorkkamrail.

Zou dan betekenen dat ik een kamrail zonder vork zou gebruiken en zowel de voeding als de doorverbinding in dezelfde kooi zou moeten klemmen. Is dat toegestaan / gangbaar bij EMAT of kom ik dan alsnog uit op een aftakblokje?

Heb even een tekening toegevoegd van hoe het er dan uit zou komen te zien met aftakblokjes. Bedrading is dan 6mm2 en in de kleuren blauw en zwart/bruin,.
Schermafbeelding 2025-06-18 om 15.09.38.png
 
Laatst bewerkt:
Even nagerekend, het is inderdaad 6 mm².

De totale diameter was 4,8 mm. Als ik uitga van ongeveer 1,0 mm isolatie aan beide kanten, blijft er 2,8 mm over voor de koperkern.

Diameter koperen kern: 4,8 mm – 2,0 mm = 2,8 mm

Straal koperen kern: 2,8 mm / 2 = 1,4 mm

Oppervlakte (doorsnede koper) = π × straal² = 3,1416 × (1,4)² = 3,1416 × 1,96 = 6,1575 mm²
 
Laatst bewerkt:
@Erikvr
Top, dan ga ik die doorverbinder bestellen. Ik zet de drie automaten (B16 voor de schuur, B25 voor de laadpaal, B20 voor de zonnepanelen) naast elkaar.

De voeding vanaf het net laat ik gewoon zitten waar die nu zit, bij de B20 (zonnepanelen). In die kooiklem steek ik dan ook de kamrail: eerst de kamrail erin, dan de draad erachter. Klopt het zo?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan