Aansluiten 4 polige inductieplaat op 5 polige wcdt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nadat ik alle topics heb gelezen kom ik er toch niet helemaal uit..
Ik heb een TEKA GKST 80 l4 basic booster, 2N AC 380-415V, 50-60 Hz, 7,4 kW.
De elektricien heeft de meterkast reeds voorzien van een kookgroep en onder de keuken ligt al een perilex aansluiting, deze is echter 5 polig, 2 keer fase, 2 keer nul, 1 keer aarde. ( zie foto )
De kookplaat heeft slechts 2 keer fase(zwart+bruin), 1 keer nul( bij elkaar wit+blauw ), 1 keer aarde.
Volgens zeggen moet ik in de stekker de nul doorlussen naar de andere nul zodat deze matcht met de wcd.. Dit heb ik getracht, echter lukt dit niet.
Elektricien kan niet, derhalve wil ik het zelf doen.

Hoe dit op te lossen ??

106284_kookplaatdraden_1.jpg

106284_stekker_met_draden_1.jpg

106284_wcd_1.jpg

106284_boekje_1.jpg
 
5 aderige kabel aan de stekker.

In de kookplaat overeenkomstig aansluiten en beide nullen aansluiten, 1 op 3 en 1 op 4, klaar.

We koppelen nooit in stekkers en wcd-en, alleen op het toestel.
 
Snoer is toch al 5 aderig? Volgens mij blauw en wit loskoppelen en ieder van een enkelvoudige adereindhuls voorzien, dan bruin op 1, zwart op 3, blauw op 2, wit op 4 en tot slot aarde op 5.
 
U bedoelt dus dat ik een nieuwe kabel moet kopen en deze in de kookplaat moet aansluiten, waarbij ik in de kookplaat de beide nullen verbind indien er geen mogelijkheid bestaat om ze apart aan te sluiten ?
In het boekje kwam ik bijgevoegde foto nog tegen...
Het is dus niet mogelijk om bijvoorbeeld de blauwe draad van de huidige witte te scheiden en apart aan te sluiten? Zoals sXnder omschreef ?

89_106284_5_aderig_1_1.jpg
 
Sorry voor het niet draaien vd foto..

Maar het is mij nog niet duidelijk.. Kan ik de witte en blauwe splitsen en zo aansluiten of moet ik de kookplaat open maken om daar in te knutselen met eventueel een nieuwe kabel ?
 
Als je beschikt over adereindhulzen en passende tang, dan kun je de twee aders splitsen. Als je die dingen niet hebt, kun je beter een kant en klare Perilexsnoer kopen.

In ieder geval zou ik kijken hoe het er nu binnen de kookplaat is aangesloten.
 
Ik heb de inductieplaat uit het aanrechtblad gehaald en open gemaakt. Het wordt een nieuwe kabel..Volgens het boekje moet ik de bridge functie laten zitten bij een 5 polige aansluiting, klopt dit ?

106284_achterkant_inductie_1.jpg

106284_5_aderig_2.jpg
 
O.a. @Headhunter

Volgens aansluitschema 2 is deze kookplaat dus geschikt voor een kookplaat met aansluiting 2N-2L, waarvan de twee fase draden geen fase-verschuiving hebben. Hij wordt dus aangesloten op een 230V kookgroep.

Volgens het aansluitschema worden de twee retourdraden op de kookplaat (en dus bij voorkeur dus NIET in het aansluitsnoer!) aan elkaar gezet.

De retour stroom is dus 32A, totaal en de verdeling daarvan is over de twee identieke parallel ketens:
2.5 mm2 aansluitsnoer --> perilexpinnetje --> 2.5mm2 blauwe N-draad in demuur --> N-schakelaar in de kookgroepautomaat

De verdeling van de 32A over de twee parallel ketens is technisch gezien een beetje tricky, omdat als een van de automaat kontakten wat vuil wordt, kan de andere keten tot wel 2x zoveel stroom gaan voeren dan de nominale 16A.

Conclusie: Hoewel het technisch een beetje tricky is, is het 100% in overeenstemming met het aansluitschema, en dus volstrekt legaal.

Ik geloof dat ik het nu helemaal door heb. Is dit het hele verhaal zonder fouten headhunter?
 
Raymann

De gangbare manier waarop de perilex wandcontactdoos in de muur aangesloten wordt bij het gebruik van een 1-fase kookgroep is als volgt

Links boven is de blauwe N1 draad. Daarna met de klok mee: L1 bruin, L2 ook meestal bruin, N2 blauw.

In het midden een geelgroene aadrdraad.

Voor de stekker die jij hebt moet je de draden als volgt aan sluiten, als je in de open stekker kijkt:

Links boven de blauwe N1 draad. Daarna met de klok mee: L1 bruin, L2 zwart, N2 wit. Geelgroen in het midden.

Op de kookplaat N1 (blauw) en N2 (wit) onder twee schroefjes doen, en daarbij met een beugeltje doorverbinden.

Bij het afwerken op de perilex stekker moet je perse een hulsje om de koperdraadjes doen voordat je ze vast schroeft. Geen soldeer gebruiken! Geen hulsjes weglaten!. Hulsjes zijn bij elke elektronica zaak te koop, en met een normaal tangetje zijn die best wel goed vast te klemmen. Een speciale tang is echter handiger.
 
Indien mogelijk beide nullen juist ieder apart aansluiten, dus brug tussen 3 & 4 verwijderen. Dat is veiliger.
 
Dat dacht ik ook Sxder, maar tot mijn verbazing zag ik dat de aansluitgegevens doorverbinden aan geven (zie foto met aansluit plaatje 2).

Meestal is doorverbinden juist NIET toegestaan volgens de aansluit tekening. Heel veel mensen doen dat toch, en dat is inderdaad niet veilig.

Hier is het tot mijn verbazing echter anders....het aansluit plaatje geeft aan dat er doorverbonden moet worden. Zou daar een fout in zitten?
 
Dat schema is voor 2 verschillende fases. Bij een 1 fase kookgroep indien mogelijk altijd de nullen apart aansluiten!
 
Je hebt gelijk Sxnder

Helaas zijn de "veiligheidsmensen" er in geslaagd om de aanduidingen op het aansluitplaatje bijna maximaal verwarrend te maken, en het gevolg daarvan is precies het omgekeerde van wat ze beogen.

Een echte twee fasen aansluiting wordt NIET 2L genoemd voor twee L draden (L1 en L2) en een neutrale draad (N). Hij wordt 2N genoemd. Hoe kun je het verzinnen!

Bij de twee fasen aansluiting staat NIET 400V. Er staat twee maal 230V genoemd in het plaatje, en de spanning tussen de fasedraden wordt weggelaten. Daar zou je mooi uit hebben kunnen halen of er ECHT sprake is van een fase-hoek verschil tussen L1 en L2 of niet. Hoe kunnen ze het verzinnen om dat weg te laten!

Ook staan in de aansluitplaatjes nergens de aansluitwaarde en de nominale stromen per draad genoemd. Daar zou je uit kunnen uithalen of je 6mm2 draad (voor aansluiting volgens tekening 1) of 2.5mm2 draad (voor aansluiting volgens tekening 2 en 3) moet gebruiken. Hoe kunnen ze het verzinnen om dat weg te laten!

Persoonlijk vind ik dus dat die veiligheidsmensen hun geld dus niet waard zijn geweest. Ze hebben wel salaris ontvangen, maar voor de hand liggende zaken, die het dubbel en dwars duidelijk zouden kunnen maken zijn weggeschrapt, om het "wetenschappelijke" argument van "overbepaaldheid". Ik kies persoonlijk liever voor VEEL overbepaald: Als iets onveilig is communiceer dat dan liefst op 2 of 3 verschillende manieren, zodat zo min mogelijk mensen zich vergissen.

Sxnder: Als ik het dus goed begrijp is dit zo'n kookplaat die alleen geschikt is voor 3 fasen, en die als hij op 1 fase aangesloten wordt alleen maar aangesloten mag worden op een 32A automaat met dikke 6mm2 draden (tekening 1). Van de drie fasen worden er overigens maar 2 gebruikt (L1-L2-N). Hoe dan ook: Voor een kookgroep aansluiting (L1-L1-N1-N1) is hij gewoonweg niet geschikt. We worden, door de gecreëerde verwarring, deze kookplaten vaak op een "4 draads 1 fase" kookgroep aangesloten, en dat wordt op verschillende manieren gedaan, met grotere en kleinere niveaus van onveiligheid, maar altijd wel in enigermate onveilig.

Conclusie: De kombinatie van een kookgroep aansluiting, die ik zonder enige verwarring een L1-L1-N1-N1 aansluiting zou kunnen noemen, en deze kookplaat is gewoon een mismatch, en dus een niet geschikte combinatie. Het aansluitplaatje is correct, maar niet maximaal duidelijk in het communiceren van deze mismatch.
 
@ Rinus

Je aanname is onjuist. Deze kookplaat is prima geschikt voor een 1 fase kookgroep, omdat beide nul geleiders eenvoudig gescheiden kunnen worden aangesloten door het bruggetje tussen 3 & 4 te verwijderen. Een kookgroep is iets typisch nederlands, waar veel fabriekanten in hun documentatie idd helaas geen rekening mee houden.
Verder vind ik eerlijk gezegd, dat je zelf veel verwarring schept door in elk topic over kookplaten telkens dezelfde discussie op te rakelen, soms nog eens voorzien van incorrecte adviezen.
Bijdragen zijn welkom maar graag on topic en correct!
 
Mannen !
De kookplaat is aangesloten en werkt volledig.. Ik heb hem aangesloten ( voor de discussie tussen Sxnder en Rinus ), volgens de omschrijving in het boekje dus met die brug.. Allen bedankt voor de snelle antwoorden en het delen van kennis !
 
En de kern van de discussie is nu juist dat je dat bruggetje moet verwijderen om te voorkomen dat bij een losrakende nul de overige draad max. 32 A zou kunnen voeren. Maar omdat telkens wat anders wordt gezegd lijkt dat punt nu helaas onder gesneeuwd te raken.
 
Ik moet Rinus wel gelijk geven dat die aansluitschema's idd vaak aanleiding geven tot verwarring. Dat blijkt in dit geval dus ook weer. Ondanks dat TS zo verstandig is zjn vraag hier te posten en meerdere malen wordt uitgelegd dat je het bruggetje beter kan weggelaten, zit het bruggetje er toch weer, ten onrechte, tussen...
 
@Rayman: Hoe je het ook aansluit (volgens Sxder of mijzelf od volgens welke documentatie ook) op de eerste dag werken vrijwel alle methodes. De grote vraag is: Wat is veilig op lange termijn?

@Sxder: Als fabrikanten geen rekening houdt met Nederland, en Nederland houdt geen rekening met fabrikanten (door bijvoorbeeld 4-draads-1-fase kookgroepen toe te staan), en Nederland laat zo maar alles importeren ongeacht lokaal aangepaste documentatie, dan is dat in mijn ogen een onveilige situatie.

Verder geloof ik best wel dat jouw advies correct is, maar ik vind het onveilig dat ik op iemands woord moet afgaan, en documentatie naast mij neerleggen.

Ik weiger dan ook pertinent de "beschuldiging" te accepteren dat IK verwarring zou stichten. De verwarring wordt gesticht door de combinatie veiligheidsinstanties & overheid & fabrikanten & vaklui. De zaken zijn niet consistent, en niet goed gedocumenteerd, en in mijn korte verdieping in dit topic en "field research" heb ik ontdekt dat veel mensen hun kookplaat verkeerd hebben aangesloten. Dat het topic vaak ter discussie gesteld wordt, en dat daarbij ook regelmatig verkeerde adviezen gegeven worden is niet meer dan logisch in deze ondoorzichtige situatie. Dat is mijn uitspraak, en daar zult u het mee moeten doen.

Een paar minuten geleden heb ik mijn eigen kookplaat aangesloten op de minst verwarrende, en meest veilige manier: Met een echte drie fasen kast. Het kost een beetje meer, maar dan heb je ook wat.

Vriendelijke groeten.....en als alles goed blijft draaien.....tot over vele vele jaren, misschien.

(p.s.1: ik hoop dat in de tussen tijd de veiligheidsinstanties zoals de KEMA, en vaklui de zaak eens goed op orde brengen, zodat alles ondubbelzinnig, uitvoerig en goed gedocumenteerd is.)

(p.s.2: Het publiekelijk via internet gratis toegangkelijk maken van NEN1010 zou ook goed zijn voor de veiligheid. Het wordt eens tijd dat die rechter die daar over betreffende rechtszaak gaat zijn zaak eens snel afrond.)

(p.s.3: Het zou goed zijn in dit forum een vast onderwerp vast te pinnen aan de top van de lijst goede uitleg over kookplaten, op een manier dat alle vaklui op dit forum het eens zijn over de inhoud. Voor hotel schakelingen is dat gedaan, en dat is leuk. Voor kookplaten lijkt mij dit een noodzaak.)

Wie het aangaat pakke de uitdaging op....ik doe er nu het zwijgen toe.

Met vriendelijke groeten, en de beste bedoelingen,

Rinus
 
Ps4:....als alles zonder bruggetjes werkt kan dat goed zijn, en is het waarschijnlijk ook goed. daarin geef ik Sxder intuïtief gelijk.

Als beide draden dan netjes een gelijke stroom voeren als alle pitten op maximaal staan weet je het zeker.

Zelf zou ik geneigd zijn er eens een Fluke stroom tang bij te halen, of de constructie aan de binnenkant te en te bekijken. Het zou zo maar eens kunnen dat een schroefje voor de power is, en het andere voor de elektronica. Toch!? En ieder kan het op zijn eigen wijze doen toch!?

Vriendelijke groeten, en met de beste bedoelingen,

Rinus, ir meet en regeltechniek met lof, wetenschapper, ex product manager en system architect van diverse Fluke 190 ScopeMeters, initiator van Fluke Handheld Power Quality Tools....maar geen elektricien; nog niet....en liefhebber van van Gaals uitspraak: Ben ik nu zo slim of???.... :mrgreen:
 
Ohhh shit

Nu staan de belangrijkste reacties ook nog op de tweede pagina, en niet automatisch bovenop.

De kans dat de laatste antwoorden gelezen worden is dus ook daardoor nog eens kleiner geworden.

:roll:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan