80 volt na laswerkzaamheden..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik was in de schuur aan het lassen met een electrisch lasapparaat toen plotseling de stroom uitviel.

De stoppen waren nog OK, maar op de stopcontacten bleek na meting nog maar 80 volt te staan. In de kamer die gebruik maakt van dezelfde groep was alle elektra nog in orde.

Hoe kan dit?

Je zult een open verbinding hebben, dus een tussenzekering of een lasdop ligt er uit.

De spanning die je meet is denk ik een zgn. inductiespanning, zal 0 Volt worden, wanneer je in het betreffende stopcontact één lampje van 25 W o.i.d. aansluit.

Dat is tenminste het eerste wat in me opkomt!

Ik zou de lasdozen maar even nakijken want er is een las verbrand.
Hier moet je ook niet te lang mee wachten, want als er nog een belasting (apparaat) op is aangesloten staat er vermoedelijk ergens iets te vonken.
Als de lassen zijn gemaakt met z.g. steeklasdoppen vervang deze dan liever door draaidoppen. Vooral als je nog eens vaker wilt lassen.

Mag ik hieruit opmaken dat draaidoppen over het algemeen deugdelijker zijn dan steekdoppen?
(moet binnenkort nogal wat lasdoppen plaatsen namelijk)

Bij zware belasting raad ik inderdaad draailasdoppen aan. Voor normaal gebruik volstaan steeklasklemmen uitstekend. Mits goed gemaakt. Maar dat geldt ook voor draailasdoppen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan