70/30 glansgradatie verf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik moest vandaag werken bij een klant en ik had 3 potten verf bij namelijk mat satijn en hoogglans.
ik moest een stuk bijspuiten naast een bestaand element. Er is geen duidelijke manier om te bepalen wat de glansgraad is dus in vele gevallen is het natte vingerwerk om te bepalen, zo ook in dit geval. Het was geen hoogglans maar ook geen satijn.
Volgens de klant was het 70/30 verhouding (Wat hij daar ook mee mag bedoelen). Het eindresultaat is: de klant klaagt dat het te mat is geworden waarop mijn baas zegt dat het opnieuw gedaan moet worden in hoogglans.
Ik ben er zeker van dat als het in hoogglans gespoten is de klacht zal zijn dat het teveel blinkt.

Nu mijn vraag aan jullie, Hoe bepaal jij de glansgraad?

Met een gloss scale waaier ( 7 glansgraden op staal ),
of met een glansgraadmeter. Ik mag geen merk noemen maar ik heb er hier een voor me staan die bij elke goede meet- en regelaar of de echte verfspeciaalzaak te koop is ) Glans meet je door terugkaatsing van een lichtstraal van het oppervlak onder een bepaalde hoek. Dit heet reflectie of remissie.

Meestal meet je met en breedbereik meter van 20 / 60 /85 graden, waarbij geldt dat hoe hoger de glans des te lager de waarde. Dus 20 graden heeft de hoogste glans, 60 graden zijdeglans of satin en 85 vrijwel mat.

U begrijpt dat daartussen uiteraard nog meer verschillen bestaan afhankelijk van de mattering. U bent er ook achter gekomen dat verschil in glansgraad ook een verschil in kleurwaarneming geeft, zelf als u uit dezelfde pot verschillende matteringen bij de verf voegt.

U wordt trouwens wel makkelijk met het probleem opgescheept, zowel door uw baas ( die blijkbaar te beroerd is zijn personeel van een goede glansgraadmeter te voorzien, en een klant die ergens een kreet heeft horen afgaan maar ook niet weet wat het nou betekend. Succes met uw klus.

Kees de schilder schreef:
Met een gloss scale waaier ( 7 glansgraden op staal ),
of met een glansgraadmeter. net zoals een kleurwaaier van de ral kleuren bestaat er dus ook een waaier om de glansgraad te bepalen of begrijp ik het verkeerd?
Glans meet je door terugkaatsing van een lichtstraal van het oppervlak onder een bepaalde hoek. Dit heet reflectie of remissie.

Meestal meet je met en breedbereik meter van 20 / 60 /85 graden, waarbij geldt dat hoe hoger de glans des te lager de waarde. Dus 20 graden heeft de hoogste glans, 60 graden zijdeglans of satin en 85 vrijwel mat.
Net zoals de ral kleurwaaier de papieren versie is er ook een digitale versie. Begrijp ik het goed dat je zegt dat er ook een digitale versie is om de glansgraad te bepalen?

U begrijpt dat daartussen uiteraard nog meer verschillen bestaan afhankelijk van de mattering. In de meeste gevallen is het te spuiten onderwerp weersonderhevig en al verscheidene jaren oud dus zeker geen nieuwstaat en is een afwijking geen groot probleem dus een afwijking van kleur en glans kan en mag.
U bent er ook achter gekomen dat verschil in glansgraad ook een verschil in kleurwaarneming geeft, zelf als u uit dezelfde pot verschillende matteringen bij de verf voegt.

U wordt trouwens wel makkelijk met het probleem opgescheept, zowel door uw baas ( die blijkbaar te beroerd is zijn personeel van een goede glansgraadmeter te voorzien, en een klant die ergens een kreet heeft horen afgaan maar ook niet weet wat het nou betekend. Succes met uw klus.

Als u in mijn schoenen zou staan (op 150 KM van huis) en zich dezelfde situatie zich zou voordoen maar wel met een glansgraadmeter bij de hand zou u dan verf mengen om zo goed mogelijk de originele situatie te bekomen?
Mijn gedachtegang was het volgende: stompmat is 5% zijdeglans 50% en hoogglans 100%. Indien ik bijvoorbeeld glans moet verkrijgen om dan om 1 liter verf te krijgen 50zijdeglans/50 hoogglans te nemen

1. Dat begrijpt u goed.
2. Dat begrijpt u niet goed. Het is een autonoom meetapparaat waarmee u direct de glansgraad bepaalt.
3. Dan begrijp ik uw probleem niet. Als het uitsluitend om de glansgraad gaat.
4. Ik sta niet in uw schoenen maar in mijn 7 jarige kleurmakers periode mochten wij af fabriek bijvoorbeeld voor defensie legergroen op locatie als reparatielak maken. Dat legergroen moest wel aan een bepaalde glansgraad voldoen vandaar dat we dan matteringspasta en een meter meekregen.

U vroeg hoe bepaal jij de glansgraad. Bij deze.

@ Chilluc,

het is beter leesbaar wanneer u de punten waar u op wilt reageren gaat nummeren, quoten en daarop antwoorden levert een brij van woorden op maar weinig leesbaars.

Beste kees,

ik zal het een en ander verduidelijken dan snap je misschien waar het probleem zit.
Ik herstel kozijnen en deuren na inbraak.
Hout pvc en aluminium.
Pvc is geen probleem om dat te herstellen hebben we geen verf of iets dergelijks nodig.
Bij inbraak wringt men een schroevendraaier of koevoet tussen de stijlen maar de dorpel en bovenregel is meestal niet beschadigd dus het verstek boven en onder daar word de scheiding gemaakt want het hele raam of deur spuiten is gekkenwerk.
Bij aluminium gebeurt het dat die door de vele jaren in de zon en regen helemaal verkleurd zijn en ook veel matter zijn geworden. Als dat het geval is maakt de klant er meestal geen probleem van dat de nieuwe verflaag helderder van kleur is en wat meer blinkt.
De klant waar het in dit geval over heb heeft een hypermoderne kast van een huis dat nog maar een paar jaar staat.
Je zal nu wel snappen waar het probleem zit neem ik aan?
In ieder geval ik weet weer wat meer wat glans betreft en ga me zo een waaier halen en blijft het mat, satijn en hoogglans mengen als de glans ergens tussenin zit.

Helaas wat laat dat u nu met de actuele probleemsituatie op de proppen komt.
Ook wij herstellen na inbraak, voornamelijk deuren, kozijnen en bovenlichten e.d. in opdracht van verzekeringen.
Daarin nemen we het totale oppervlak van deur, raamkozijn in de taxatie op.
Aan" bijvlekken" doen wij niet.
Jammer voor u dat ik het misschien niet snap.
Tja, u zult dan verschillende glansgraden door elkaar moeten mengen ipv een gehele oppervlak te rollen, kwasten of spuiten. Wat is minder bewerkelijk en economischer. Het antwoord op die vraag snap ik nou weer wel.

De prijs word berekend door de baas daar heb ik niks over te zeggen. alles gebeurt ter plekke dus om hele muren en interieurs af te plakken daar hebben we de tijd niet voor want gemiddeld hebben we 5 uur de tijd dat is inclusief slijpen, plamuren, schuren, afplakken, grondverf en aflakken.
afplakken gebeurt met krantenpapier waar je zelf voor moet zorgen dus dat is echt tijdrovend.
En de concurrentie is groot dus voor de verzekering telt wie het goedkoopste kan, die mag het werk doen.
Ik ben het ook niet altijd eens met de werkwijze maar uiteindelijk ik voer ook maar de opdracht uit en krijg op het einde van de maand netjes mijn salaris uitbetaald. Op maandag krijgen we de planning van heel de week te horen maar foto's krijgen we niet te zien dus is elke keer een verrassing hoe de situatie er uit ziet.
Ik ben blij dat ik werk heb en vind het ook leuk.

We raken een beetje op een zijspoor en de meningen zullen verdeeld blijven. Ik ben ook baas van een bedrijf. Indien de verzekering het niet eens is met mijn taxatie staat het hen vrij een ander in de arm te nemen.
Nog niet eerder meegemaakt, en wij rekenen tarieven naar deskundigheid.
Fijn dat uw werk u bevalt, dat hoor ik in onze branche vaak anders.

Ik doe men werk naar behoren zoals IK goed dunk. Als ik door een kleine reparatie te doen wat niet in de prijsofferte is opgenomen en wat in principe geen extra geld kost daarmee de klant tevreden kan stellen dan doe ik dat en wat de baas daar van vind zal me worst wezen.
Ik ben uit de regio zuid limburg dus als je ooit een goed vakman nodig hebt die dit soort werk graag doet dan hoor ik het graag van je.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan