4 vragen betreft stucen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga de overloop opknappen, de wanden opnieuw stucen.

Enkele vragen:
1. Kan ik nadat ik gipsplaat heb voorbehandeld, meteen met fix and finish aan de slag, of moet er eerst roodband op?
2. als ik een hoekprofiel gebruik > zelfde vraag: kan dit direct met fix and finish?
3. Er loopt een barst in de muur, dit ga ik eerst repareren met gaas hé, daarna fix and finish?
4. van 1 wand weet ik niet zeker wat daar ooit voor gebruikt is, maar ik kan mij herinneren dat de oude verf losliet toen we gingen latexen. is dat van die rottige aanmaak verf? kan ik daar direct over heen stucen?
BTW dit is een structuurmuurtje, korrels ong. 0,5 mm.

THX

1. Gipsplaat is niet bedoeld om te stucen, hiervoor zijn stucplaten te koop.

2. Bij een dunne stuclaag zoals op stucplaten zijn hoekprofielen moeilijk weg te werken i.v.m. de dikte hiervan.

3. Komt de barst achter de wandplaten ?

4. Nee, alles eraf halen, voorstrijken en dan pas stucen.

1. o.k. maar helaas is stucplaat alleen in 40cm te koop, en dat komt niet zo goed uit. eigenlijk is een plaat van 120 en 90 mooier, zonder naden. Want je kan gipsplaat toch voorbehandelen? of werkt dat niet zo heel goed?
2.duidelijk
3. ik snap je antwoord niet, het is een barst in een hollewand-blok
4. alles eraf, hoe doe ik dat? dus ik kan niet in 1 keer stucen, waarom niet?

U wilt de wanden opnieuw stucen, de 1e vraag is of er op de gipsplaten te stucen valt.
Hieruit heb ik afgeleid dat er een voorzetwand geplaatst werd, is dat niet zo dan graag de vraag wat duidelijker omschrijven.
Wanneer u de laag niet verwijderd zit het er dik in dat alles weer naar beneden komt.

De vraag is of ze het daar hebben over gewone gipsplaten of b.v andere soorten die wel direct te stucen zijn.

Om uit eigen ervaring te spreken gebruik ik altijd gewone gipsplaten die ik nooit voorbehandel met iets als ik deze ga stucen.
Er is nog nooit een plafond naar beneden gekomen thuis. dat zal best wel goed gaan zo. :mrgreen:

Maar goed als je een mooi rachelwerk maakt is het volledig stucen overbodig en is enkel de naden glad strijken voldoende.
Met stucen haal je jezelf wel een hoop werk op je hals, steek die tijd liever in een goed rachelwerk als dit mogelijk is.

Bedankt voor de antwoorden.

@Jan, er zijn twee wanden die al opgebouwd zijn van hollewand-blokken, daar zit 1 scheur in en er zit structuurverf op.

een andere wand wordt inderdaad voorzetwand, er moet een kozijn opgevuld worden en een ander vreemd "gat" dit wil ik met rachelwerk en platen opvullen.

De rede dat ik alles wil stucen, is omdat het dan allemaal de zelfde "look and feel" krijgt.

U zou kunnen overwegen glasvlies te gebruiken, verkrijgbaar met en zonder structuur, voordeel is dat de scheur niet weer terugkomt, met andere middelen blijft vaak te zien waar de scheur zit.
Wilt u gewone gipsplaat gebruiken dan liever eerst een voorstrijkmiddel gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan